00932 - Contemporary History

Academic Year 2019/2020

  • Docente: Simona Salustri
  • Credits: 10
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 8495)

Learning outcomes

At the end of the course, the student should know the main processes of political-institutional and socio-economic transformation occurring in Europe and outside Europe from the end of 800 to the Seventies of the 900. The student will also be able to know the guidelines of international politics, in particular in relation to the World Wars, Cold War and decolonization processes.

Course contents

The course will be based on the analysis of XIX and XX centuries history. The course will focus on social and political transformation in Europe during the XIX century since the unification of Italy and Germany. Then, the course will analyse the First World War and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART

F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2015 (chap. 1 to 15)

Lessons only for attending-students

LIST OF CHOSEN BOOKS (ATTENDING AND NON-ATTENTING STUDENTS)

- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Le Monnier, 2011

- Brizzi R., Lazar M., La Francia di Macron, Il Mulino, 2017

- Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo di calcio (1930-2018). Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018 + Sbetti N., Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Cammarano F., Storia dell’Italia liberale, Laterza, 2011

- Cammarano F. (a cura), Abbasso la Guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della Prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier 2015

- Cammarano F., Cavazza S. (a cura), Il nemico in politica. La delegittimazione dell’avversario nell’Europa contemporanea, Il Mulino, 2010

- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006. Partiti, Movimenti, istituzioni, Laterza, 2007

- Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Tonelli A., A scuola di politica: il modello comunista di Frattocchie (1944-1993), Laterza, 2017 - I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Corni G., Hitler, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004 - I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia

- Dondi M., Salustri S. (a cura di), Sessantotto. Luoghi e rappresentazioni di un evento mondiale, Unicopli, 2018 + Flores M., Gozzini G., 1968. Un anno spartiacque, Il Mulino, 2018 - I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia

- Formigoni G., Aldo Moro. Lo statista e il suo dramma, Il Mulino, 2016

- Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista, Carocci, 2008

- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011

- Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna contemporanea, Le Monnier, 2015

- Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018

- Laschi G. (a cura di), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Angeli, 2012

- Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

- Pombeni P. (a cura), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016

- Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

- Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Il Mulino, 2017

- Ridolfi M., Italia a colori. Storia selle passioni politiche dalla caduta del fascismo ad oggi, Le Monnier, 2015

- Salustri S., Orientare l’opinione pubblica. Mezzi di comunicazione e propaganda politica nell’Italia fascista, Unicopli, 2018 + Salustri S., Un Ateneo in camicia nera. L’Università di Bologna nel periodo fascista, Carocci, 2010 - I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia

- Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016

- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Il Mulino 2008

Teaching methods

Frontal lectures

Assessment methods

ATTENTING STUDENTS:

- Two short written examinations composed of 10 questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.

Students who have been attending the written examinations will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

NON ATTENTING STUDENTS:

A written test - composed of 15 questions about the book in the institutional part of the syllabus for students not attending the course - will be held in the examination session. A spoken exam after a satisfactory written examination should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history.

The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

Teaching tools

PC and slides

Office hours

See the website of Simona Salustri

SDGs

Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.