30635 - Italian Literature (LM)

Academic Year 2017/2018

Learning outcomes

At the end of the course the student is expected to have a deep knowledge on diachronical aspects of the Italian literary tradition, knows the critical discussion on the keys issues about texts and authors and is able to use the main tools of the methodological analysis of texts and contexts.

Course contents

Eccentric Writers/Eccentric Women Writers

The course addresses, from a conceptual and thematic point of view, the issue of eccentric literature, out of the canon or geographically marginal. The first module deals with the nineteenth century, with particular reference to Capuana and Tarchetti, who have come to the margins of official literature in various ways. The second module  is dedicated to two writers (starting from the mistery regarding Ferrante herself) which have made of marginality a point of strength. Being out of the center implies a change of perspective with respect to the normative order and therefore implies a reconsideration of the literary tradition.

Readings/Bibliography

Readings: L. Capuana, Profumo, Milano, Mondadori, 1996; L. Capuana, Novelle dal mondo occulto, edited by A. Cedola, Bologna, Pendragon, 2007; U. Tarchetti, Fosca, Milano, Mursia, 2009 (or Milano, Mondadori, 1981); E. Ferrante, L'amore molesto, Roma, Ed. e/o, 1992.; G. Sapienza., L'arte della gioia, Torino, Einaudi, 2005;

Programme Gemma and Letterature moderne, comparate e postcoloniali: E. Ferrante, L’amore molesto, Roma, Ed. e/o, 1992.; G. Sapienza., L’arte della gioia, Torino, Einaudi, 2005 and a novel a between those anylized in M.A. Bazzocchi, Il codice del corpo: genere e sessualità nella letteratura italiana del Novecento, Bologna, Pendragon, 2016.

Bibliography:

L. Michelacci, Il microscopio e l’allucinazione. Luigi Capuana fra letteratura, scienza e anomalia, Bologna, Pendragon, 2015. E. Comoy Fusaro, La nevrosi tra medicina e letteratura: approccio epistemologico alle malattie nervose nella narrativa italiana, 1865-1922, Firenze, Polistampa, chap. 1 and 3.

B. Stagnitti, Dualismo onomastico scapigliato nell’ultimo romanzo di Tarchetti: Clara e Fosca, in «Otto/Novecento», XXXI, Gennaio-Aprile, 2007, pp. 1-10.

C. Imberty, Gender e generi letterari: il caso di Goliarda Sapienza, in «Narrativa», 30, 2008, pp. 51-61; Ch. Ross, Identità di genere nelle opere di G. Sapienza: finzioni necessariamente queer, in «Quel sogno d'essere» nell'opera di G. Sapienza. Percorsi critici nel caleidoscopio artistico di una delle maggiori autrici del Novecento, edited by G. Providenti, Roma, Aracne, 2012, pp. 223-242.

Goliarda Sapienza in context: intertextual relationships with Italian and European culture, edited by Alberica Bazzoni, Emma Bond and Katrin Wehling-Giorgi, Madison, Farleigh Dickinson University Press, 2016 ((pp. 33-45; 63-73;115-127; 147-177; 215-229); R. Mazzanti, Madri e figlie in Elena Ferrante, in Crispino A. M., Vitale M. (edited by), Dell’ambivalenza. Dinamiche di narrazione in Elena Ferrante, Julie Otsuka e Goliarda Sapienza, Roma, Iacobelli editore, 2016, pp. 88-104 e A. Pirri, Elena Ferrante: nomi e corpi ambivalenti, in in Crispino A. M., Vitale M. (edited by), Dell’ambivalenza. Dinamiche di narrazione cit., pp. 56-73.

C. Emmi, La figura della madre e le rinascite nell'opera di Goliarda Sapienza, in Madri: figure e figurazioni nella letteratura italiana contemporanea, Avellino, Associazione Culturale Internazionale Edizioni Sinestesie, 2014, pp. 191-216; N. Marchais, Dalla difficoltà all'impossibilità di diventare madre nella letteratura femminile contemporanea, in Madri: figure e figurazioni nella letteratura italiana contemporanea, Avellino, Sinestesie, 2014, pp. 285-329; M. Marras, Corporeità femminile e femminismo in “Disio” di S. Grasso e “L’amore molesto” di E. Ferrante, in «Narrativa» 30, 2008, pp. 151-163. T. De Rogatis, L’amore molesto di Elena Ferrante. Mito classico, riti di iniziazione e identità femminile, «Allegoria», 69-70, XXVI, 2014, pp. 273-308.

Students of the Master Gemma and of Letterature moderne, comparate e postcoloniali will read only the essays regarding Goliarda Sapienza and Elena Ferrante.

Teaching methods

The course will be divided in frontal lessons and laboratories on the texts.

Assessment methods

Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the lessons, are able to use these critically and who master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence.

Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a ‘fair' mark.

A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark.

Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the programme bibliography will not be given a pass mark.

Teaching tools

Audio and video aids may be used in support of lectures.


Office hours

See the website of Lara Michelacci