00961 - History of Philosophy (G.B)

Academic Year 2022/2023

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Anthropology, Religions, Oriental Civilizations (cod. 8493)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 9216)

Course contents

Sensitivity and Intellect in the Seventeenth Century Philosophy

The course is dedicated to the Seventeenth Century Debate about philosophy of knowledge. After presenting the Cartesian position, reconstructed through an analytical lecture of the Metaphisical Meditation, the philosophy of Thomas Hobbes will be examined, together with John Locke’s Empiricism and the concept of monad by Leibniz.

In the first part of the course we will read Descartes’Metaphysical Meditations, and Thomas Hobbes Leviathan. In the second part, the philosophy of Locke and Leibniz will be analized. 

The political thought of Hobbes and Locke will be also considered.

The lesson of Thursday will be dedicated to introduce some themes and author of the History of Philosophy,

 

 

Readings/Bibliography

 1. Compulsory readings

- R. Descartes, Meditazioni metafisiche, qualsiasi edizione

 -- T. Hobbes, Leviatano, prima e seconda parte, qualsiasi edizione

- J. Locke, Saggio sull’intelletto umano, qualsiasi edizione (parti scelte) (Epistola al lettore; Introduzione; Libro I: cap. I. "Non ci sono principi speculativi innati"; Libro II; Libro IV: Capp. 1- 5.)

- G.W. von Leibniz, Nuovi saggi sull’intelletto umano, qualsiasi edizione (parti scelte)*

-G.W. von Leibniz, Monadologia, qualsiasi edizione

2. Students must choose one book for each group:

A. Descartes

- E. Scribano, Macchine con la mente. Fisiologia e metafisica tra Cartesio e Spinoza, Carocci, Roma 2015

- J. Laporte, Il razionalismo di Descartes, Brescia, Morcelliana, 2016

- G. Mori, Cartesio, Roma; Carocci, 2010

-A Gombay, Descartes, Torino, Einaudi, 2010

- S. Landucci, La mente in Descartes, Milano, Franco Angeli, 2002

- J. Cottingham, Cartesio, Bologna, il Mulino, 1991

- G. Crapulli Introduzione a Descartes, Roma - Bari, Laterza, 1988

- E. Garin, Vita e opere di Descartes, Laterza, Roma-Bari 1984

B. Hobbes

T. Magri, Saggio su Thomas Hobbes: gli elementi della politica, Milano, Il saggiatore, 1982

T. Magri, Il pensiero politico di Hobbes, Roma, Laterza, 1994

Mario Reale, La difficile eguaglianza : Hobbes e gli animali politici : passioni, morale, socialità, Roma, Editori riuniti, 1991

Dimitri D'Andrea, Prometeo e Ulisse : natura umana e ordine politico in Thomas Hobbes, Roma, NIS, 1997

N. Bobbio, Thomas Hobbes, Torino, Einaudi, 2004

Mauro Farnesi Camellone, Indocili soggetti : la politica teologica di Thomas Hobbes, Macerata, Quodlibet, 2013

F. Izzo, Forme della modernità, Antropologia, politica e teologia in Thomas Hobbes, Roma-Bari, Laterza, 2005

 

B. Locke

G. Di Biase, La morale di Locke: fra prudenze e “mediocritas”, Roma, Carocci, 2012

J. W. Yolton, John Locke, Bologna, Il Mulino, 1990

M. Sina, Introduzione a Locke, Roma – Bari, Laterza, 1989
C.A. Viano, John Locke. Dal Razionalismo all’Illuminismo, Torino, Einaudi, 1960

Allegra, A., Dopo l'anima. Locke e la discussione sull'identità personale alle origini del pensiero moderno, Edizioni Studium, Roma 2005

C. Leibniz

- M.-Th., Liske, , Leibniz, Bologna, Il Mulino, Bologna 2007
- M. Mugnai, Introduzione alla filosofia di Leibniz, Einaudi, Torino 2001

- V. Mathieu, Introduzione a Leibniz, Roma- Bari, Laterza, 1976

3. Basic Skills

The knowledge of fundamental authors and themes regarding the history of philosophy between the 19th and 20th centuries is required for the oral exam.

List of authors:

Bruno, Machiavelli, Bacone, Descartes, Hobbes, Spinoza, Locke, Leibniz, Montesquieu, Vico, Hume, Voltaire, Diderot, Rousseau, Kant, Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche, Croce, Wittgenstein, Husserl, Heidegger, Sartre, Lukács, la Scuola di Francoforte, Foucault, Arendt.

Those who have already taken the History of Modern Philosophy with Prof. D. Donna are exempt from taking the institutional part.

 

Non-attending students must read  Locke's An Essay Concerning Human Understanding fully and A. Pacchi, Introduzione alla lettura del «Saggio sull'intelletto umano» di Locke, Milano, Unicopli, 2008.


Teaching methods

Ex cathedra lessons.

Assessment methods

The final oral exam focuses on the programme’s material and will be held in the Professor’s office, Via Zamboni, 38.

The critical evaluation considers the fundamental notions, the level of the analysis and the critical skills. On the basis of these three principal parameters an overall evaluation in thirtieths is expressed.

18-21 Sufficient

22-25 Average

26-28 Good-Very Good

29-30 Excellent

Teaching tools

Slides with lecture material will be made available online during the course. Some lectures will be recorded and made available to all students.

Office hours

See the website of Francesco Cerrato