00932 - Contemporary History

Academic Year 2022/2023

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 8885)

Learning outcomes

Students will acquire critical knowledge of contemporary history in broad outline from the late nineteenth and on into the twentieth century. They will be able to place the main events and issues in a long-term global perspective. They will be able to discuss the major issues conditioning historiographical research. They will recognise the limits and scope of historical analysis, and become fully aware of historical turning points, discontinuities and contradictions that would-be popular history takes as unquestioned “fact” quite out of context. Students learn to detect linguistic registers, categories and complex concepts in a comparative light, as well as to appreciate the importance of such historical concepts and categories in the debated social and cultural issues. They will read history texts in at least one language besides Italian and be able to read and write using appropriate technical terminology.

Course contents

The Contemporary History Course aims at giving students a basic frame of political history in 19th and 20th century European and extra- European countries. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the Wien Congress to the 70ies of the twentieth century. Classes provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Great Britain, Spain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015 (the chapters indicated at the presentation of the course) + Lecture notes concerning the years 1815-1848 will be available for students at the photocopy shop n. 2/c, Broccaindosso street.

- S. Cavazza - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2020 (attending students must prepare only the chapters: IV, XIII, XIV, XV, XVII, XIX, XX, XXI, XXV, XXVI, XXVIII, XXIX)

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR NON-ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015 (the whole book) + Lecture notes concerning the years 1815-1848 will be available for students at the photocopy shop n. 2/c, Broccaindosso street.

- Cavazza S. - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2020 (the whole book)

Students are suggested to study the institutional part while integrating it with other textbooks.

Integration of training credits:

For students who have to take a credit integration test, the texts are as follows (depending on the number of credits to be integrated):

1 credit: Dalla Restaurazione alla vigilia del '48, available at the copy shop in via Broccaindosso n. 2 / c

2 credits: Parole chiave della storia contemporanea (a cura di F. Cammarano e M. S. Piretti), Carocci, 2004

3 credits: Parole chiave della storia contemporanea (a cura di F. Cammarano e M. S. Piretti), Carocci, 2004 + dispensa Dalla Restaurazione alla vigilia del '48available at the copy shop in via Broccaindosso n. 2 / c

4 credits: S. Cavazza - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea, Il Mulino, 2020

5 or more credits: contact the teacher

MONOGRAPHIC PART OF THE SYLLABUS FOR BOTH ATTENDING AND NON-ATTENDING STUDENTS.

Each student will be expected to choose one of the following monographs with about the same number of pages:

  • Arisi Rota A., Risorgimento. Un viaggio politico e sentimentale, il Mulino, 2019
  • Armiero M. e altri, La natura del duce. Una storia ambientale del fascismo, Einaudi, 2022 + Corona G., Breve storia dell'ambiente in Italia, Mulino, 2015
  • Bartocci E., Le politiche sociali nell'Italia liberale (1861-1919), Donzelli, 1999
  • Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Einaudi, 1998
  • Botta S., Gli Stati italiani preunitari, Archetipo, 2011
  • Botta S., (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori, Rubbettino, 2012 + Woolf S., L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), Il Mulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)
  • Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubbettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)
  • Botta S., Macerie d'Italia. Storia politica di una nazione in lotta contro la natura, Le Monnier, 2020
  • Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
  • Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008
  • Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011 (fino a pag. 332)
  • Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo. Politica, sport, globalizzazione, 1930-2018, Le Monnier, 2018 oppure degli stessi autori La diplomazia del pallone. Storia politica dei Mondiali di calcio (1930-2022), Le Monnier, 2022
  • Brizzi R., G.M. Ceci, M. Marchi, G. Panvini, E.Taviani (a cura), L'Italia del terrorismo: partiti, istituzioni, società, Carocci, 2021
  • Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
  • Cammarano F., Storia Politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011
  • Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali (Milano, Torino, Bologna, Sicilia)
  • Cavazza S., Scarpellini E., Il secolo dei consumi, Carocci, 2006
  • Cavazza S. (a cura di), Consumi e politica nell'Italia repubblicana, Mulino, 2013 + Consumi, società e politica in Italia (1980-2000), in E. Asquer, E. Bernardi, C. Fumian (a cura di) L'Italia contemporanea dagli anni Ottanta a oggi, Vol. II, Il mutamento sociale, Roma, Carocci, 2014 (da pag. 211 a pag. 226)
  • Cento M., Tra capitalismo e amministrazione: il liberalismo atlantico di Nitti, Il Mulino, 2017
  • Conti F. - Silei G., Breve storia dello stato sociale, Carocci, 2013
  • Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Triola F., La conquista del futuro. Comunicazione politica e partiti socialisti in Italia e Germania tra Otto e Novecento (1890-1914), Il Mulino, 2021
  • Corni G., Breve storia del nazismo (1920-1945), il Mulino, 2015 + P. Pombeni, Fascismo e Nazismo nella storia politica nazionale. Una svolta storiografica?, in «Contemporanea», 3/2004
  • Corni G, Weimar. La Germania dal 1918 al 1933, Carocci, 2020
  • Fabbri F., L'alba del Novecento. Alle radici della nostra cultura, Laterza, 2022
  • Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008
  • Giorgi C., Pavan I., Storia dello Stato sociale in Italia, il Mulino, 2021 (p. 209 - p. 466)
  • Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a metà. Monarchia e legittimazione in Europa tra Otto e Novecento, Rubbettino, 2012
  • Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
  • Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
  • Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018
  • Laschi G., Storia dell'integrazione europea, Le Monnier, 2021
  • Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012
  • Pombeni P. (a cura di), Storia dei partiti italiani, il Mulino, 2016
  • Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012
  • Pons S., I comunisti italiani e gli altri. Visioni e legami internazionali nel mondo del Novecento, Einaudi, 2021
  • Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, 2009
  • Ritter G.A., Storia dello Stato sociale, Laterza, 2011
  • Sbetti N., Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012
  • Scoppola P., La Repubblica dei partiti. Evoluzione e crisi di un sistema politico, 1945-1996, Il Mulino, 2006.

Teaching methods

Frontal lecturing.

Assessment methods

The modalities of the final exam for attending students will be explained at the presentation of the course.

The exam for non-attending students consists of an open-ended test on the manual part (written or oral based on the number of subscribers on the Almaesami platform) and an oral test on the monograph chosen by the student. Students are required to show up on the day of the exam with their university badge. For the oral exam the student is required to present himself bringing the volume studied with him. Before enrolling, the student must check his / her administrative position (for example unpaid fees or change of location). The tests on the manual part and on the monographic part take place on the same day. To pass the exam it is necessary to obtain at least a sufficient mark in both tests (manual part and monographic part).

It will be assessed as excellent the performance of those students achieving an organic vision of the course contents, the use of a proper specific language, the originality of the reflection as well as the familiarity with the tools for analysing the contemporary history. It will be assessed as discrete the performance of those students showing mostly mechanical or mnemonic knowledge of the subject, not articulated synthesis and analysis capabilities, a correct but not always appropriate language, as well as a scholastic study of the strategies for analysing the contemporary history. It will be assessed as barely sufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, lack of knowledge of the strategies for analysing the contemporary history. It will be assessed as insufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, no orientation within the recommended bibliography and inability to analyse the contemporary history.

Office hours

See the website of Salvatore Botta

SDGs

Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.