00932 - Contemporary History

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Simona Salustri
  • Credits: 10
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Social Work (cod. 8040)

Learning outcomes

The course aims at providing students with the basis of the XIXth and XXth century Political History in European and non-European countries, with particular reference to the political-institutional systems.
At the end of the course students: - will know the most relevant aspects of Contemporary History; - will be able to deal with the main issues and the fundamental cruxes of the contemporary historical evolution; - will be able to analyze the most important historical events of the Present Age both diachronically and synchronically.

Course contents

Contemporary History Course aims at giving students a basic frame of political history in 19th and 20th century European and extra- European countries. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from 1848 to the end of the Cold War. Classes provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Great Britain, Spain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.


Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART FOR ATTENDING STUDENTS

- Cammarano F. , Guazzaloca G., Piretti M.S., Storia contemporanea.Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015, cap. I-XV

- Cavazza S., - Pombeni P., (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Il Mulino, 2012

INSTITUTIONAL PART FOR NON-ATTENDING STUDENTS

- Cammarano F. , Guazzaloca G., Piretti M.S., Storia contemporanea.Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015, cap. I-XV

- Cavazza S., - Pombeni P., (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Il Mulino, 2012

- Parole e materiali per la storia contemporanea, Baiesi, 2002

MONOGRAPHIC PART FOR BOTH ATTENDING AND NON-ATTENDING STUDENTS

Each student will be expected to choose one of the following monographs:

- Bartocci E., Le politiche sociali nell'Italia liberale (1861-1919), Donzelli, 1999

- Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale (1861-1915), Rubbettino, 2013

- Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Il Mulino, 2008

- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Le Monnier, 2011

- Brizzi R., Lazar M., La Francia di Macron, Il Mulino, 2017

- Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo di calcio (1930-2018). Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018 + Sbetti N., Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Cammarano F., Storia dell’Italia liberale, Laterza, 2011

- Cammarano F., Marchi M. (a cura), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionali (1859-1861), Le Monnier, 2011

- Cammarano F. (a cura), Abbasso la Guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della Prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015

- Cammarano F., Cavazza S. (a cura), Il nemico in politica. La delegittimazione dell’avversario nell’Europa contemporanea, Il Mulino, 2010

- Cento M., Tra capitalismo e amministrazione: il liberalismo atlantico di Nitti, Il Mulino, 2017

- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006. Partiti, Movimenti, istituzioni, Laterza, 2007

- Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Tonelli A., A scuola di politica: il modello comunista di Frattocchie (1944-1993), Laterza, 2017. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Conti F. - Silei G., Breve storia dello stato sociale, Carocci, 2013

- Corni G., Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Formigoni G., Aldo Moro. Lo statista e il suo dramma, Il Mulino, 2016

- Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista, Carocci, 2008

- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011

- Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna contemporanea, Le Monnier, 2015

- Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018

- Laschi G. (a cura di), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, Angeli, 2012

- Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

- Pombeni P. (a cura), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016

- Pombeni P., Che cosa resta del '68, Il Mulino, 2018 + Dondi M., Salustri S. (a cura di), Sessantotto. Luoghi e rappresentazioni di un evento mondiale, Unicopli, 2018. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia

- Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

- Ragno F., Liberale o populista? Il radicalismo argentino (1930-1943), Il Mulino, 2017

- Ridolfi M., Italia a colori. Storia selle passioni politiche dalla caduta del fascismo ad oggi, Le Monnier, 2015

- Ritter G.A., Storia dello Stato sociale, Laterza, 2011

- Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, 2009

- Salustri S., Orientare l’opinione pubblica. Mezzi di comunicazione e propaganda politica nell’Italia fascista, Unicopli, 2018 + Salustri S., Un Ateneo in camicia nera. L’Università di Bologna nel periodo fascista, Carocci, 2010. I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia.

- Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016

- Sorba C., Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell’età del Risorgimento, Laterza, 2015

- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Il Mulino 2008

Teaching methods

Traditional lectures

Assessment methods

For attending students: 1) two open answer questionnaire of 7 items in class; 2) an oral test based on the book chosen by the student. Students are reminded to carry the book they have chosen. The written tests lasts 30 minutes. To pass the exam, the student must have a pass mark both the written and the oral tests.

 

For non-attending students: 1) an open answer questionnaire of 15 items; 2) an oral test based on the book chosen by the student. Students are reminded to carry the book they have chosen. The written test lasts 30 minutes. To pass the exam, the student must have a pass mark both the written and the oral tests. Both the oral and the written tests take place on the same day.

Office hours

See the website of Simona Salustri