00929 - Modern History

Course Unit Page

SDGs

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Quality education Gender equality Reduced inequalities

Academic Year 2022/2023

Learning outcomes

At the end of the course, the student acquires general knowledge of the themes and problems related to the Early Modern age (mid-fifteenth-mid-nineteenth century), as well as the awareness of the periodization criteria. He/she has particular knowledge of a broad internal theme of the early modern age, also in relation to the historiographical debate and the diversity and multiplicity of original sources. He is able to recognize the complexity of each historiographic construction by analyzing historical documents and authors and is able to frame the main historical problems according to the development of the historiographical debate.

Course contents

The course will consist of a series of lectures, of an institutional nature, on international relations, religious dynamics (Reformation, Counter-Reformation), economic dynamics (development of production and trade), social and institutional dynamics (the diversity of political regimes in Europe: from Tsarist Russia to the Ottoman Empire, from Spanish polycentrism to English democracy ...).

Readings/Bibliography

(A)

The study of materials offered during the course, for the general or institutional section, must be complemented by the knowledge of a university handbook among:

- V. Criscuolo, Storia moderna, Bologna, Pearson, 2019;

- G. Ricuperati – F. Ieva, Manuale di storia moderna, Novara, Utet, 2012.

 

(B)

and a reading from:

- P. Prodi, La storia moderna, Bologna, il Mulino, 2005; 

- M. Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009;

- Introduzione alla storia moderna, a cura di M. Bellabarba - V. Lavenia, Bologna, Il Mulino, 2018.

 

(C)

Knowledge of the handbook and reading material will be supplemented by a more in-depth text to be chosen from:

- G. Nemeth Papo, A. Papo, I turchi nell'Europa centrale. Da Gallipoli a Passarowitz (secc. XIV-XVIII), Roma, Carocci, 2022;

- A. Prosperi, Una rivoluzione passiva. Chiesa, intellettuali e religione nella storia d’Italia, Torino, Einaudi, 2022

- G. Dall'Olio, Nella valle di Giosafat. Giustizia di Dio e giustizia degli uomini nella prima età moderna, Roma, Carocci, 2021

- J.D. Popkin, Un nuovo mondo inizia. La storia della Rivoluzione francese, Torino, Einaudi, 2021

- P. Cozzo, In cammino. Una storia del pellegrinaggio cristiano, Roma, Carocci, 2021

- A. Michel, Il bianco e il negro. Indagine storica sull’ordine razzista, Torino, Einaudi, 2021

- A. Mikhail, L'ombra di Dio. Selim il sultano, il suo Impero ottomano e la creazione del mondo moderno, Torino, Einaudi, 2021

- M. Giuli, L'opulenza del Brasile coloniale. Storia di un trattato di economia e del gesuita Antonil, Roma, Carocci, 2021

- T. Green, Per un pugno di conchiglie. L’Africa occidentale dall’inizio della tratta degli schiavi all’Età delle rivoluzioni, Torino, Einaudi, 2021

- W. Panciera, «L’acqua giusta». Il sistema portuale veneziano nel XVIII secolo, Roma, Viella, 2021

- M. Al Kalak, Mangiare Dio. Una storia dell’eucarestia, Torino, Einaudi, 2021

- E. Tortarolo, L'illuminismo. Ragioni e dubbi della modernità, Roma, Carocci, 2020

- M. Pellegrini, Savonarola. Profezia e martirio nell'età delle guerre d'Italia, Roma, Salerno, 2020

- G. Dell'Oro, Mondi di carta. Materie prime, usi e commerci in età moderna (XVI-XIX secc.), Roma, Carocci, 2020

- Immigrati e forestieri in Italia nell'Età moderna, a cura di E. Pagano, Roma, Viella, 2020

- M. Verga, Alla morte del re. Sovranità e leggi di successione nell'Europa dei secoli XVII-XVIII, Roma, Salerno, 2020

- M. Ferrari, L'educazione esclusiva. Pedagogie della distinzione sociale tra XV e XXI secolo, Brescia, Scholé, 2020

- M. Lambert, Crociata e jihad. Origini, storia, conseguenze, Torino, Bollati Boringheri, 2020

- R. Blackburn, Il crogiolo americano. Schiavitù, emancipazione e diritti umani, Torino, Einaudi, 2020

- N. Malcolm, Utili nemici. Islam e Impero ottomano nel pensiero politico occidentale 1450-1750, Milano, Hoepli, 2020

- E. Ivetic, Storia dell'Adriatico. Un mare e la sua civiltà, Bologna, Il Mulino, 2019

- M. Formica, Roma, Romae. Una capitale in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2019

- F. Bethencourt, Razzismi. Dalle crociate al XX secolo, Bologna, Il Mulino, 2019

- L. Braida, L'autore assente. L'anonimato nell'editoria italian del Settecento, Roma-Bari, Laterza, 2019

- C. Aydin, Il lungo Ottocento. Una storia politica internazionale, Torino, Einaudi, 2019

- C. Capra, Gli italiani prima dell'Italia. Un lungo Settecento, dalla fine della Controriforma a Napoleone, Roma, Carocci, 2019

- G. Vigarello, L'abito femminile. Una storia culturale, Torino, Einaudi, 2018

- Guerre ed eserciti nell'età moderna, a cura di P. Bianchi - P. Del Negro, Bologna, Il Mulino, 2018

- D.R. Headrick, Il predominio dell'Occidente. Tecnologia, ambiente, imperialismo, Bologna, Il Mulino, 2018

- G. Brunelli, La santa impresa. Le crociate del papa in Ungheria (1595-1601), Roma, Salerno, 2018

- V. Wedgwood, La guerra dei Trent'anni, Milano, Il Saggiatore, 2018

- M. Kneale, Storia di Roma in sette saccheggi, Torino, Bollati Boringheri, 2018

- P.G. Donini, Il mondo islamico. Breve storia dal Cinquecento a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2018

- T. Kaufmann, I redenti e i dannati. Una storia della Riforma, Torino, Einaudi, 2018

- V. Reinhardt, Lutero l’eretico. La Riforma protestante vista da Roma, Venezia, Marsilio, 2017

- M. Sahlins, Isole di storia. Società e mito nei mari del Sud, Milano, Raffaello Cortina, 2016

- W. Behring, Storia culturale del clima, Torino, Bollati Boringheri, 2016

- P. Anderson, Lo stato assoluto. Origini ed evoluzione dell'assolutismo occidentale e orientale, Milano, Il Saggiatore, 2014

 

(D)

and the volume:

Simona Negruzzo, La «cristiana impresa». L'Europa di fronte all'Impero ottomano alle soglie del XVII secolo, Milano, Cisalpino, 2019.

 

For all students it is also necessary to use a historical atlas (for instance: Atlante storico. Cronologia della storia universale, Milan, Garzanti, 2003).

 

FOR STUDENTS ATTENDING:
The preparation includes the points A, B, C and D.

To the points A, B and D there is written verification, while for the point C that oral.

The participation, ascertained in the oral, in three seminars of the cycle: Sources and methodologies of historical research, will replace the in-depth reading of point C.



FOR STUDENTS NOT ATTENDING:
The preparation includes points A (study of a manual), B (1 book), C (2 books) and D (1 book).


To the points A, B and D is provided to the written verification, while for the point C that oral. 

The readings of points B and C must be agreed in time with the teacher by email.

 

Teaching methods

Lectures in face and seminar activities remotely and / or in the classroom

Assessment methods

The final exam will be divided into two tests:

- a written preliminary test (open and closed questions with answers) in person;

an oral interview lasting an average of 20-30 minutes.

In the written test will be assigned a number of closed and open questions designed to examine the knowledge of the events and characters from the fifteenth to the nineteenth century, the ability to place them in a logical and chronological span of arguing critically, the expressive mastery and specific language. In some closed questions we will evaluate the knowledge of the contents of the readings of points B and D. The test is passed with the attainment of sufficiency (18/30)

During the oral test will be discussed the written test and the in-depth knowledge of the problems covered in the readings of point C will.

The lack of knowledge of one of the texts in the program will cause a negative rating.

Gaps in knowledge of the texts in the program, poor ability to recognize sources and historiographical reconstruction, very inappropriate language will involve an assessment of not more than sufficiency.


Knowledge mostly mechanical and / or mnemonics, capacity of synthesis and analysis limited, proper language, but not always appropriate, provide for a fair rating.


Full knowledge of the texts, good capacity of synthesis and analysis, fully valid and appropriate language will allow a good to excellent.

For the final assessment will take into account the outcome of the written and oral test.

 

Information about the dates of the calls and how to apply the examination will be regularly published on the web page teachers: http://www.unibo.it/docenti/simona.negruzzo.

Teaching tools

Sources and geographical maps

Office hours

See the website of Simona Negruzzo