00932 - Contemporary History (F-N)

Academic Year 2021/2022

Learning outcomes

The course aims at introducing students to political history of European and not European Countries (XIX-XX centuries). At the end of the course student will have a fundamental knowledge about Contemporary History; he will be able to analyse critically historical problems and developments; he will have the skill to analyse the events of contemporary age in the framework of historical development

Course contents

The course will focus the history of XIXth and XXth centuries following a comparative approach. The class will examine the history of the principal european countries ( Italy, France, United Kingdom, Germany, Russia). The course will analise particularly the crisis of political systems and the emerging of fascist dictatorships in the interwar-period

Readings/Bibliography

For students attending classes
More details about the organisation at the beginning of the course during the first lecture

General History

a) Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le monnier, nuova edizione,2015
b) Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2020
c) Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002

Monographical Part (for attending students)

Students must choose one (or a couple when requested) of these books for the oral examination

Riccardo Brizzi (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
Riccardo Brizzi, Michele Marchi, Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945, Bologna, Il Mulino, 2004 (accesso gratuito studenti unibo tramite Darwinbooks)
Stefano Cavazza, Piccole Patrie, Bologna, Il Mulino 2003
Stefano Cavazza, Filippo Triola (a cura di), Parole sovrane. Comunicazione politica e storia contemporanea in Italia e Germania, Bologna, Il Mulino, 2017.
Gustavo Corni, Weimar. La Germania del 1918 al 1933, Roma, Carocci, 2020
Giulia Guazzaloca,Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri, 1995
Detlev Peukert, La repubblica di Weimar. Anni di crisi della modernità classica, Torino, Bollati-Boringhieri, 1996
Sven Reichardt, Camicie nere, camicie brune Milizie fasciste in Italia e in Germania, Bologna, il Mulino, 2009
Filippo Triola, L'alleato naturale. I rapporti tra Italia e Germania Occidentale dopo la seconda guerra mondiale, Firenze, Le monnier, 2017
COPPIA DI TESTI: Stefano Cavazza ( a cura di), Consumi e politica nell'Italia repubblicana, Bologna, Il Mulino, 2013 + Stefano Cavazza -Consumi, società e politica in Italia (1980-2000), in E. Asquer, E. Bernardi, C. Fumian (a cura di) L'Italia contemporanea dagli anni Ottanta a oggi., Vol. II, Il mutamento sociale, Roma, Carocci, 2014, pp. 211-226.
COPPIA DI TESTI:Fulvio Cammarano (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali (Milano, Torino, Bologna, Umbria, Sicilia)
COPPIA DI TESTI: Filippo Triola La conquista del futuro. Comunicazione politica e partiti socialisti in Italia e Germania tra Otto e Novecento (1890-1914)
, Bologna, Il Mulino, 2021 + S. Cavazza, F. Triola (a cura di), Parole sovrane. Comunicazione politica e storia contemporanea in Italia e Germania, Bologna, Il Mulino, 2017, pp. 13-51.


Erasmus and overseas students attending classes
Erasmus and overseas students can use English, German or French for the written examination.
They can choose a book in foreign languages (in English, German or French) for the oral examination regarding the so called parte monografica choosing among the following list:

-Massenparteien im 20. Jahrhundert. Christ- und Sozialdemokraten, Kommunisten und Faschisten in Deutschland und Italien, edited by S. Cavazza, Th. Größbolting, Ch. Jansen,Stuttgart, Steiner Verlag, 2018
-Praxis, language and theory of political delegitimization in contemporary Europe
, edited by F. Cammarano, Roma, Viella, 2017
-Petri, Rolf A Short History of Western Ideology: A Critical Account, London, Bloomsbury Academic,2018
-Francis Demier et Elena Musiani (sous la direction de), Le nations européennes entre histoire et Mémoire, XIXe.XXe Siècle, Paris, Presse Universitaires de Paris Nanterre, 2017


Programm for the students that don't attend classes

General History

1) Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le monnier, Nuova edizione 2015
2)Stefano Cavazza e Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2020
3) Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002

Monographical Part

Students must choose one book (ora pair of texts when expressly indicated) in this list:

Giulia Albanese, La Marcia su Roma, Roma-Bari, Laterza, 2006
Alberto Maria Banti, L'onore della nazione. Identità sessuali e violenza nel nazionalismo europeo dal XVIII secolo alla Grande Guerra, Torino, Einaudi, 2005
Alberto Mario Banti, Sublime madre nostra, Roma-Bari, Laterza, 2011
Volker R. Berghahn., Sarajevo, 28 giugno 1914. Il tramonto della vecchia Europa, Bologna, Il Mulino, 1999
Gisela Bock, Le donne nella storia europea ,Roma-Bari, Laterza, 2003
Salvatore Botta, Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)
Salvatore Botta, Macerie d'Italia, Storia politica di una naizone in lotta contro la natura, Firenze Lemonnier, 2020,
Riccardo Brizzi (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
Riccardo Brizzi e Michele Marchi, Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino 2008
Riccardo Brizzi, L'uomo dello schermo De Gaulle e i media, Bologna, Il Mulino, 2011
Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011
Fulvio Cammarano, Stefano Cavazza (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
Fulvio Cammarano, Storia politica dell'Italia liberale, Roma-Bari, Laterza, 2011
Fulvio Cammarano, Michele Marchi, Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionale (1859-1861), Le Monnier, 2011
F. Cammarano Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010

F., Cammarano Marchi M. (a cura di), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionale (1859-1861), Le Monnier, 201
Stefano Cavazza, Piccole Patrie, Bologna, Il Mulino 2003 (nuova edizione)
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945,
Bologna, Il Mulino, 2004 (accesso studenti unibo tramite Darwinbooks)
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), La rivoluzione dei consumi. Società di massa e benessere in Europa,
Bologna, Il Mulino, 2010
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), Il secolo dei consumi,
Roma Carocci 2006
Stefano Cavazza, Filippo Triola (a cura di), Parole sovrane. Comunicazione politica e storia contemporanea in Italia e Germania, Bologna, Il Mulino, 2017.
Gustavo Corni, Weimar. La Germania del 1918 al 1933, Roma, Carocci, 2020
Guido Crainz, Storia del miracolo italiano. Culture, identità, trasformazioni fra anni Cinquanta e Sessanta, Roma, Donzelli, 2003
Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2003
Filippo Focardi, La guerra della memoria. La Resistenza nel dibattito politico italiano dal 1945 a oggi, Roma-Bari, Laterza, 2005
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana 1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Marcello Flores, Il genocidio degli armeni, Bologna, Il Mulino, 2007
Antonio Gibelli, L'officina della guerra. La Grande Guerra e le trasformazioni del mondo mentale, Torino Bollati, Boringhieri, 1998
Antonio Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande guerra a Salò, Torino, Einaudi, 2005
Andrea Graziosi, Guerra e rivoluzione in Europa. 1905-1956
, Bologna, Il Mulino, 2002
Andrzej J.Kaminski, I campi di concentramento dal 1896 a oggi. Storia, funzioni, tipologia,Torino, Bollati-Boringhieri, 1998
Alberto De Bernardi, Una dittatura moderna: il fascismo come problema storico, Milano,Bruno Mondadori, 2001
Giulia Guazzaloca, (a cura di), Sovrani a metà, Soveria-mannelli, Rubbettino, 2012
Giulia Guazzaloca, Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
Giulia Guazzaloca, Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Roma-Bari, Laterza. 2018
Giulia Guazzaloca, Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca, Torino, Bollati-Boringhieri, 1995
Luca La Rovere, Storia dei GUF. Organizzazione, politica e miti della gioventù universitaria fascista , Torino, Bollati-Boringhieri, 2003
Giuliana Laschi (a cura di), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, FrancoAngeli, 2012.
Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012

Detlev Peukert, La Repubblica di Weimar: anni di crisi della modernità classica, Torino, Bollati Boringhieri, 1996
Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale, Roma-Bari, Laterza, 1998.
Maria Serena Piretti, La legge truffa. Il fallimento dell'ingegneria politica, Bologna, Il Mulino, 2003
Maria Serena Piretti, Le elezioni politiche in Italia dal 1848 a oggi, Roma-Bari, Laterza, 1996
Martin Pugh, Storia della Gran Bretagna 1789-1990 , Roma, Carocci, 2002
Sven Reichardt, Camicie nere, camicie brune Milizie fasciste in Italia e in Germania, Bologna, il Mulino, 2009
Federico Romero, Storia della guerra fredda, Torino, Einaudi, 2009
Nicola Sbetti, Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2912, Le Monnier, 2012
Pietro Scoppola, La repubblica dei partiti, Profilo storico della democrazia in Italia, Bologna, il Mulino, 2000
Filippo Triola, L'alleato naturale. I rapporti tra Italia e Germania Occidentale dopo la seconda guerra mondiale, Firenze, Le monnier, 2017
Petra Terhoeven, Oro alla patria. Donne, Guerra e propaganda nella giornata della fede fascista, Bologna, Il Mulino, 2006
Nicholas Werth, Storia della Russia nel Novecento. all'Impero russo alla Comunità degli Stati Indipendenti (1900-1999), Bologna , Il Mulino, 2000
COPPIA DI TESTI:Botta S. (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori, Rubbettino, 2012 + Woolf S., L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), Il Mulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)
COPPIA DI TESTI:Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011 (da pag. 11 a pag. 84) + Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004
COPPIA DI TESTI:Alexander De Grand, L'Italia Fascista e l'Italia nazista, Bologna , Il Mulino 2004 + G Corni, Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007
COPPIA DI TESTI: Stefano Cavazza ( a cura di), Consumi e politica nell'Italia repubblicana, Bologna, Il Mulino, 2013 + Stefano Cavazza -Consumi, società e politica in Italia (1980-2000), in E. Asquer, E. Bernardi, C. Fumian (a cura di) L'Italia contemporanea dagli anni Ottanta a oggi., Vol. II, Il mutamento sociale, Roma, Carocci, 2014, pp. 211-226.
COPPIA DI TESTI: Marcello Flores, Tutta la violenza di un secolo , Milano, Feltrinelli, 2005+Christopher R. Browning, Uomini comuni. Polizia tedesca e «soluzione finale» in Polonia, Torino, Einaudi 2004
COPPIA DI TESTI: Fulvio Cammarano (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali (Milano, Torino, Bologna, Umbria, Sicilia)
COPPIA DI TESTI: Harry Browne, La guerra civile spagnola , Bologna, Il Mulino, 2000 +G. Ranzato, Il passato di bronzo. L'eredità della guerra civile nella Spagna democratica , Roma-Bari, Laterza, 2006
COPPIA DI TESTI: Filippo Triola La conquista del futuro. Comunicazione politica e partiti socialisti in Italia e Germania tra Otto e Novecento (1890-1914)
, Bologna, Il Mulino, 2021 + S. Cavazza, F. Triola (a cura di), Parole sovrane. Comunicazione politica e storia contemporanea in Italia e Germania, Bologna, Il Mulino, 2017, pp. 13-51.


Erasmus and overseas students NOT attending classes
Erasmus and overseas students can use English, German or French for the written examination.
They can choose a book in foreign languages (in English, German or French) for the oral examination regarding the so called parte monografica choosing among the following list:

-Massenparteien im 20. Jahrhundert. Christ- und Sozialdemokraten, Kommunisten und Faschisten in Deutschland und Italien, edited by S. Cavazza, Th. Größbolting, Ch. Jansen,Stuttgart, Steiner Verlag, 2018
-Praxis, language and theory of political delegitimization in contemporary Europe, edited by F. Cammarano, Roma, Viella, 2017

-Petri, Rolf A Short History of Western Ideology: A Critical Account, London, Bloomsbury Academic,2018
-Francis Demier et Elena Musiani (sous la direction de), Le nations européennes entre histoire et Mémoire, XIXe.XXe Siècle, Paris, Presse Universitaires de Paris Nanterre, 2017

Teaching methods

The course is organized as usual. The number of students allowed in class is determined on the basis of class capacity and by the health and safety provisions that deal with the pandemic emergency. In case more students want to attend classes in presence than permitted by the rules, a system of shifts will be organized so to allow students to participate. Regardless of the health-related conditions and the specific organization of the course, im wintersemester 21/22 students will be able to follow the lessons of the entire course remotely on MS TEAMS.

Assessment methods

1 ) Assesment methods for students that attend the class
Students should enroll for the mid term and the final exam during the first 5 meetings of the course. Students are exptected to attend the curse regularly (more information will be given at the beginning of the course). If you need more information contact theacer during his office hours
Students will take a mid tem exam and final exam that consists in a test about general history. If students pass this test, they must take an oral examination. Subject of the oral examination will be the book selected by students in the hort list. More details on the test for the students that attend tha class will be given during the course. Foreign students that are intended to attend the course should talk with the teacher during his office hours. Final mark: 50% General History 50% oral examination on the monograhical part.

Each answer in the written part for Not attending stwill be awarded a mark from 0 to 1. No penalty will be given for incorrect answers

2) Assessment methods Students that take examination without attending the class.
Students must take an examination divided in two parts. For the first part (general history) students must pass a written (in case of health emergency oral) and an oral examination. For the second part Students must take an oral exam in which students will discuss the book that they have chosen in the long list .
Final mark: 50% General History 50% oral examination on the monographie

Each answer in the written part for Not attending stwill be awarded a mark from 0 to 1. No penalty will be given for incorrect answers.

General criteria

The achievement of an organic vision of the themes tackled, the possession of a mastery of expression and specific language, the mastery of concepts, the structural and historical-causal understanding of events as well as familiarity with the tools of analysis of contemporary history will be assessed with marks of excellence. A largely mechanical or mnemonic knowledge of the subject, an inadequate ability to summarise and analyse, or language which is correct but not always appropriate, as well as a scholastic command of contemporary history will lead to fair marks. Inadequate training or inappropriate language, as well as a lack of knowledge and understanding of contemporary history will lead to grades that are on the threshold of sufficiency. Formative deficiencies, inappropriate language, lack of orientation within the spatiotemporal dimension will lead to negative marks.

Teaching tools

Beamer

Links to further information

https://www.unibo.it/sitoweb/stefano.cavazza/

Office hours

See the website of Stefano Cavazza

SDGs

Quality education Reduced inequalities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.