00932 - Contemporary History

Course Unit Page

Academic Year 2021/2022

Learning outcomes

At the end of the course the student knows the specific characters of contemporary history and, in particular, the social transformations and cultural policies of the twentieth century. It can understand the main issues relating to the contemporary.

Course contents

The course will present some fundamental topic of world history since the 18th century.

The following subjects will be addressed:

The birth of capitalism and the first globalization

The American revolution and the birth of the United States

The French revoltuion and the birth of the "new politics"

Patterns of citizenship in the 19th century

Race and Racism between 18th and 19th century

Nation and nationalism

States and Empires in the long 19th century

Industrial revolutions and the formation of the Working class

Working class movements, socialism and internationalism

Marx and marxism

From populism to socialism in Russia

Islamic Worlds between 19th and 20th century

Imperialism and imperial geographies between 19th and 20th century

Fin de siècle anxieties: the discover of unconscious

The World War 1

Consequences of the collapse of Tsarist, Habsburg and Ottoman Empires

The Soviet Revolution

The Third International

Fascism in Europe

Stalinism

From the Second World War to the Cold War

The American century

Mass consumptions

The decolonization process

Patterns of postcolonial worlds

Crisis and reorganisation of global capitalism in the 1970s and 1980s

The end of the Cold War and the global desorder

Unitede States in the global world

The rising of China

Anthropocene

Readings/Bibliography

The following is the course general bibliography. For the exam see the section assessment methods.

 

David Landes, Prometeo liberato, Torino, Einaudi, 2000

Paolo Capuzzo, Culture del consumo, Bologna, Il Mulino, 2006

K. Pomeranz, La grande divergenza, Bologna, Il Mulino, 2004

Arnaldo Testi, La formazione degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, 2003

C.A. Bayly, La nascita del mondo moderno: 1780-1914, Torino, Einaudi, 2007

Sandro Mezzadra, Nei cantieri marxiani. Il soggetto e la sua produzione, Manifestolibri, 2014

Lynn Hunt, La rivoluzione francese, Bologna, Il Mulino, 2007

George L. Mosse, La nazionalizzazione delle masse, Bologna, Il Mulino, 2009

George Mosse, Sessualità e nazionalismo. Mentalità borghese e rispettabilità, Roma-Bari, Laterza, 1996

Alberto Mario Banti, Il Risorgimento italiano, Bari-Roma, Laterza, 2009

Alberto Mario Banti, L' onore della nazione. Identità sessuali e violenza nel nazionalismo europeo dal XVIII secolo alla Grande Guerra, Torino, Einaudi, 2005

L. Colley, Prigionieri. L'Inghilterra, l'Impero e il mondo. 1600-1850, Torino, Einaudi, 2004

Wolfgang Reinhard, Storia del colonialismo, Torino, Einaudi, 2002

Raymond F. Betts, L'alba illusoria, Bologna, Il Mulino, 2008

Raymond Betts, La decolonizzazione, Bologna, Il Mulino 2007

Antonio Gibelli, L'officina della guerra, Torino, Bollati Boringhieri, 2007

E. Leed, Terra di nessuno. La grande guerra. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, Bologna, Il Mulino, 2007

Andrea Graziosi, L'Urss di Lenin e Stalin. Storia dell'Unione Sovietica (1914-45), Bologna, Il Mulino, 2010

Erik Weitz, La Germania di Weimar, Torino, Einaudi, 2008

Aly Götz, Lo Stato sociale di Hitler. Rapina, guerra razziale e nazionalsocialismo, Torino, Einaudi, 2007

Emilio Gentile, Il culto del Littorio, Roma-Bari, Laterza, 2009

M. Pasetti, Storia dei fascismi in Europa, Bologna, Archetipo, 2009

Enzo Traverso, La violenza nazista, Bologna, Il Mulino

Donald Bloxham, Lo sterminio degli ebrei. Un genocidio, Torino, Einaudi, 2010

Federico Romero, Storia della guerra fredda, Torino, Einaudi, 2009

Victoria de Grazia, L'impero irresistibile, Torino, Einaudi, 2006

Teaching methods

The course will be articulated through a series of lectures which will address the most imporant historiographical debates, will analyse sources and use audiovisual teaching support tools.

Assessment methods

Students are required to pass two written exams.

 

The first written exam will last 30 minutes during which the student must answer to 8 questions on general topics of contemporary history. Students must accurately read the following chapters of Alberto Banti Handbooks:

A. Banti, L'età contemporanea : dalle rivoluzioni settecentesche all'imperialismo

capp. 1, 3, 4, 5, 11, 12, 17, 18, 19, 20, 21, 24

A. Banti, L'età contemporanea. Dalla Grande Guerra a oggi,

capp. 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

The assessement will be based on appropriatnes and precision of the answers.

 

For the second written text, students must choose one the following groups of texts and will be required to answer to three questions in 60 minutes. Assessement will be based on the accuracy in the knowledge of texts, the ability to critically single out the most important arguments, the correct use of a scientific language.

 

Gruppo A - History of consumption and American egemony

P. Capuzzo, Culture del consumo, Il mulino, 2006

V. De Grazia, L'impero irresistibile, Einaudi, 2020

 

Gruppo B - History of Global Communism and the Cold War

S. Pons, La rivoluzione globale, Einaudi, 2012

S. Lorenzini, Una strana guerra fredda. Lo sviluppo e le relazioni Nord-Sud, Il Mulino, 2017

 

Gruppo C - The Islamic Worlds and Contemporary conflicts

Cemil Aydin, L'idea di mondo musulmano. Una storia intellettuale globale, Einaudi, 2018

Jsmes L. Gelvin, Storia del Medio Oriente moderno, Einaudi, 2021

Teaching tools

Overhead projector.

Office hours

See the website of Paolo Capuzzo