00932 - Contemporary History

Academic Year 2021/2022

  • Docente: Simona Salustri
  • Credits: 10
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Moduli: Simona Salustri (Modulo 1) Domenico Guzzo (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 8495)

Learning outcomes

At the end of the course, the student should know the main processes of political-institutional and socio-economic transformation occurring in Europe and outside Europe from the end of the XIX century to the end of the XX century. The student will also be able to recognize the guidelines of international politics, the evolution of modern society and the cultural impact of world transformations.

Course contents

The course intends to analyze the history of the 20th century.
The first part will focus on the social and political transformation in Europe and in the world. Then we will analyze the First World War and totalitarian political systems during the 1920s and 1930s until the Second World War.
The second part of the course will focus on the postwar period to the rise of globalization. Particular attention will be paid to the Cold War till 1989, social transformations and international developments.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART:

A. Vittoria, Il Novecento. Dall'età dell'imperialismo alla globalizzazione, Carocci, 2019

Module 2:

The program taught by prof. Guzzo is a fundamental part of the program and a part of the second exam. You can find some texts about this part in the list below

LIST OF CHOSEN BOOKS (ATTENDING AND NON-ATTENTING STUDENTS):

- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Le Monnier, 2011

- Brizzi R. et al. (a cura di), L'Italia del terrorismo: partiti, istituzioni e società, Carocci, 2021

- Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo di calcio (1930-2018). Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018 + Sbetti N., Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012 (2 books together)

- Bruneteau B., Il secolo dei genocidi, il Mulino, 2006

- Browning C., Uomini comuni. Polizia tedesca e «soluzione finale» in Polonia, Einaudi, 2004

- Cammarano F. (a cura), Abbasso la Guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della Prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier 2015

- Cammarano F., Cavazza S. (a cura), Il nemico in politica. La delegittimazione dell’avversario nell’Europa contemporanea, Il Mulino, 2010

- Carbone G., L'Africa. Gli stati, la politica, i conflitti, Il Mulino, 2012

- Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Tonelli A., A scuola di politica: il modello comunista di Frattocchie (1944-1993), Laterza, 2017 (2 books together) 

- Corni G., Hitler, Il Mulino, 2007 + Engel D., L'olocausto, il Mulino, 2005 - I due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia

- Dondi M., Salustri S. (a cura di), Sessantotto. Luoghi e rappresentazioni di un evento mondiale, Unicopli, 2018 + Flores M., Gozzini G., 1968. Un anno spartiacque, Il Mulino, 2018 (2 books together)

- Focardi F., Nel cantiere della memoria. Fascismo, Resistenza, Shoah, Foibe, Viella, 2020

- Frey M., Storia della guerra in Vietnam. La tragedia in Asia e la fine del sogno americano, Einaudi, 2008

- Galfrè M., La guerra è finita. L'Italia e l'uscita dal terrorismo. 1980-1987, Laterza, 2014

-Gelvin J. L., Il conflitto israelo-palestinese. Cent'anni di guerra, Einaudi, 2007

- Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo Stato nel regime fascista, Carocci, 2008

- Gentile E., Ascesa e declino dell'Europa nel mondo 1898-1918, Garzanti, 2018

- Guazzaloca G., Una e divisibile. La RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011

- Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna (1832-2014), Le Monnier, 2015

- Guzzo D. (a cura di), Da "non garantiti" a precari. Il movimento del '77 e la crisi del lavoro nell'Italia post-fordista, FrancoAngeli, 2019

- Kershaw I., L'Europa nel vortice. Dal 1950 ad oggi, Laterza, 2018, chapters 1-6 or chapters 7-12

- Mosse G. L., Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Laterza, 1990

- Panarari M., Poteri e informazione. Teorie della comunicazione e storia della manipolazione politica in Italia (1850-1930), Le Monnier, 2017 + Salustri S., Orientare l’opinione pubblica. Mezzi di comunicazione e propaganda politica nell’Italia fascista, Unicopli, 2018 (2 books together)

- Pombeni P. (a cura), Storia dei partiti italiani, Il Mulino, 2016

- Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012

- Revelant A., Il Giappone moderno dall'Ottocento al 1945, Einaudi, 2018

- Ridolfi M., Italia a colori. Storia delle passioni politiche dalla caduta del fascismo ad oggi, Le Monnier, 2015

- Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, 2009

- Salustri S., Un Ateneo in camicia nera. L’Università di Bologna nel periodo fascista, Carocci, 2010 + Salustri S., La nuova guardia. Gli universitari bolognesi tra le due guerre (1919-1943) (2022 NEW EDITION) (2 books together)

- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Il Mulino 2008

- Wieviorka O., Storia della Resistenza nell'Europa occidentale 1940-1945, Einaudi, 2018

- Zavoli S., La notte della Repubblica, Mondadori, p.e. 1992 (2014)

 

Teaching methods

Frontal lectures 

Assessment methods

ATTENTING STUDENTS:

Two written mid-term tests (6 questions) will be held during the course in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons and on the book in the institutional part of the syllabus

Students who have obtained a positive evaluation of both the written mid-term tests will have to undergo an oral exam at the exam sessions on the monographic part in order to demonstrate how confident they are with the analysis of particular problems and events of contemporary history

The final evaluation will consider both the written and the oral part

Students who have not passed one of the written mid-term tests will be considered as non attending students

NON ATTENTING STUDENTS:

A written test - 10 questions about the book in the institutional part of the syllabus for students not attending the course - will be held in the examination session. An oral exam after a satisfactory written examination should be attended on the monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history

The final evaluation will consider both the written and the oral part

TUTORIAL COURSE:

A tutorial course is planned mainly addressed to working students who are unable to follow the teacher's lessons. Please write to Roberta Mira roberta.mira@unibo.it

Teaching tools

power point presentations

Office hours

See the website of Simona Salustri

See the website of Domenico Guzzo

SDGs

Quality education Gender equality Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.