30347 - Organisation theory

Academic Year 2023/2024

  • Docente: Federico Toth
  • Credits: 8
  • SSD: SPS/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Politics Administration and Organization (cod. 9085)

Learning outcomes

This course is intended as an introduction to principles of organization theory. By the end of the course, the student is able to:

- identify the key characteristics and components of organizational design and behaviour.

- recognize the key elements and the typical dynamics of decision-making processes.

- analyze organizational situations and dynamics.

Course contents

The course deals with the following topics: The Japanese model - Normann: business idea - Reliable and resilient organizations - Loosely coupled systems - Ephemeral organizations - Organizational behavior in crisis situations - The decison-making process.

Readings/Bibliography

Required reading list:

Bonazzi, G. (2008), Nel post-fordismo: specializzazione flessibile, produzione snella e fabbrica modulare, in Storia del pensiero organizzativo, Milano, Franco Angeli, pp. 160-189.

Landau, M. (1969), Ridondanza, razionalità e il problema della duplicazione e della sovrapposizione, in «Rivista trimestrale di scienza dell'amministrazione», n. 1, 1982, pp. 3-27.

Normann, R. (1979), Le condizioni di sviluppo dell'impresa, Milano, Etas, pp. 26-66.

Schein, E.H. (1984), Verso una nuova consapevolezza della cultura organizzativa, in P. Gagliardi (a cura di), Le imprese come culture, Torino, ISEDI, pp. 395-415.

Normann, R. (1992), Perché uno sviluppo strategico delle risorse umane?, in La gestione strategica dei servizi, Milano, ETAS. Capitolo quinto.

Weick, K.E. (1976), Le organizzazioni scolastiche come sistemi a legame debole, in S. Zan (a cura di), Logiche di azione organizzativa, Bologna, Il Mulino, pp. 355-379.

Lanzara, G.F. (1993), Le organizzazioni effimere in ambienti estremi: genesi e strategie d'intervento, in Capacità negativa, Bologna, il Mulino, pp. 143-181.

M. Catino (2012), Il collasso del sensemaking, in Capire le organizzazioni, Bologna, Il Mulino, pp. 187-195

Toth, F. (2006), Le immagini del decision making, in Il costo del consenso, Roma, Carocci, pp. 19-43.

March, J.G. (1994), Conformità a regole, in Prendere decisioni, Bologna, il Mulino, pp. 67-87 e 110-112.

Bonazzi, G. (1999), Le anarchie organizzate ovvero il modello a "cestino dei rifiuti", in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 44-65.

Boin, A., ‘t Hart, P. Kuipers, S. (2018), The Crisis Approach, in Rodriguez et al. (a cura di), Handbook of Disaster Research, Springer, pp. 23-38.

Toth, F. (2021), Come i sistemi sanitari di Emilia-Romagna, Lombardia e Veneto hanno affrontato l'emergenza COVID-19, in A. Giovannini e L. Mosca (a cura di), Politica in Italia. Edizione 2021, Bologna, il Mulino, pp. 159-179.

Bonazzi, G. (1999), Il caso dei missili sovietici a Cuba , in Dire, fare, pensare, Milano, Franco Angeli, pp. 66-93.

Catino, M. (2009), La Nasa e i disastri degli shuttle , in Miopia organizzativa, Bologna, il Mulino, pp. 36-56.

Teaching methods

Lessons of the teacher. Case studies and discussion.

Class attendance is strongly recommended.

Assessment methods

The final grade will be given by a written examination to be planned at the end of the course.

Teaching tools

Most of the topics will be presented through the analysis and discussion of case studies (Benetton, IKEA, Google, Amazon, Toyota, Nasa).

Office hours

See the website of Federico Toth

SDGs

Decent work and economic growth Sustainable cities Responsible consumption and production

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.