00187 - Sound Education

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Educator in Childhood Social Services (cod. 9083)

Learning outcomes

The course aims to provide basic musical competences and theoretical/methodological and didactic tools for activities with sounds and music in nurseries and pre-schools.

Course contents

1. The professional profile of the educator

  • Musical basic competences, professional competences, cross-disciplinary competences
  • Social representations of music

2. Basic competences

  • Understanding music
  • Music-making
  • Perception

3. Music development in early childhood

  • Prenatal stage
  • Babbling, baby-talk, “musical wrapping” of Self
  • Vocal scheme and body scheme
  • Sensory and motor exploration: voice, body, objects
  • Musical interaction: repetition/variation, attunement, creativity.

4. Musical dimensions of children's daily routines

  • Lunch
  • Diaper change
  • Sleeping
  • Free play

5. Reflexive technology in the nursery

  • The reflexive interaction paradigm
  • The MIROR platform

6. Planning: training as a first stage in professionalization

  • Setting spaces and materials
  • Exploration
  • Observation of children's musical conducts
  • Role of the educator
  • Documentation

Readings/Bibliography

Students attending course: 

Addessi, A.R. (a cura di)(2015). La creatività musicale e motoria dei bambini in ambienti riflessivi. Proposte didattiche con la piattaforma MIROR. Bologna: Bononia University Press: Capitoli 1 e 9.

Addessi, A.R. (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2, aprile 2008 (ask the e-book to edu.biblioteca@unibo.it).

Addessi, A.R., C. Pizzorno, E. Seritti (a cura di)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007). (link).

Imberty M. (2000), "Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino", Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.

Tafuri, J., Addessi, A.R. (2022). "Lo sviluppo della musicalità del bambino", in A.R. Addessi ( a cura di), Manuale di metodologia dell'educazione musicale, UTET Università, Torino, pp. 85-128.

In order to qualify for the exam, students attending the course must attend at least 40 hours out of 48 (with supplementary reading/activities agreed with lecturer).

 

Students not attending the course:

Addessi A.R. (2017). L’osservazione come strumento di ricerca, d’insegnamento e di formazione nell’esperienza e nell’educazione musicale dei bambini e degli educatori. In L. Balduzzi, T. Pironi (Eds). L'osservazione al nido: una lente a più dimensioni per educare lo sguardo, FrancoAngeli, Milano, pp. 145-164.(download pdf

Addessi, A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.(pdf)

Addessi, A.R. (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2 aprile.(ask the pdf to edu.biblioteca@unibo.it)

Addessi, A.R. (a cura di)(2015). La piattaforma MIROR. Proposte didattiche per la creatività musicale e motoria in ambienti riflessivi. Bologna: Bononia University Press: Chapters 1 and 9.

Addessi, A.R., C. Pizzorno, E. Seritti (a cura di)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007 (link).

Baroni, M. (2004). L'orecchio intelligente. Guida all'ascolto di musiche non familiari, LIM, Lucca. (Chapter II and 5 Schede di ascolto).

Imberty M. (2000), Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino, Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.

One text chosen from the following:

- Un capitolo a scelta dal seguente volume: Oxford Handbook of Early Learning and Development in Music, a cura di Margaret S. Barrett e Graham F. Welch, Oxford, 2023. (Si può accedere e scaricare ciascun capitolo tramite le proprie credenziali UNIBO al seguente link: https://academic.oup.com/edited-volume/55204).

Addessi, A.R. (2020). Before singing: The role of reflexivity during vocal interactions with caregivers in diaper change daily routine. In F. Russo, B. Ilari, & A. Cohen (Eds.), The Routledge Companion to Interdisciplinary Studies in Singing, Vol. I – Development (pp. 262-275). New York: Routledge (pdf)

Addessi A.R. (2009). The musical dimension of daily routines with under-four children during diaper change, bedtime and free-play. Early Child Development and Care, 179/6, pp. 747-768.(pdf)

Delalande, F. (a cura di)(2009). La nascita della musica. Franco Angeli, Milano. 

Facci, L., Fare musica al nido. Progetti Sonori Ed.

Ghidini, M., Ghidini, O., Canti per piccoli passi, Progetti Sonori.

Imberty, M. (2002). Il bambino e la musica. In Enciclopedia della Musica, vol. II, Einaudi.

Manarolo, G. (2022). Nascere e crescere con la musica. Suoni e melodie dalla nascita alla prima infanzia. Carocci Editore.

Mazzoli F., Sedioli A., Zoccatelli B. (2003), I giochi musicali dei piccoli, Edizioni Junior, Bergamo.

Tafuri, J. (2006). Nascere musicali. EDT, Torino.

Venturoli, F., Suoningiro, Progetti Sonori Ed.

Vitali, M. (2018). Suoni con me. Il dialogo sonoro dalla prima infanzia. Franco Angeli.

For the Erasmus students:

The bibliography is the same. SOme readings are available in english. The Erasmus students can contact the teacher for more information.

Teaching methods

For attending students: frontal lessons with slides and video support, analysis and discussion in large and little groups, video analysis, listening and musical activities, e-learning with self-assessment and critical analysis of music education practices.

Assessment methods

The exam consists of a questionnaire with true / false, multiple and semi-structured questions. Students have 70 minutes to complete the test.

The questionnaire will be carried out on the EOL.UNIBO.it platform, in the computer labs of the University. 

Teaching tools

video projector, PC, recorder and cd player, e-Learning platform of the University, musical instruments.

Office hours

See the website of Anna Rita Addessi

SDGs

Good health and well-being Quality education Life on land

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.