62079 - Ethics and Bioethics

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Biomedical Laboratory techniques (cod. 8484)

Learning outcomes

At the end of the course, the student has the knowledge concerning the professional skills, responsibilities and ethical obligations of the profession

Course contents

GENERAL PART

Principles of medical ethics from classical antiquity to the Middle Ages
Principles of medical ethics from the early modern to the contemporary age
The birth of bioethics and the first centers of study.
Principles of bioethics in monotheistic religions: Judaism, Christianity, Islam
Eastern religions and bioethics

SPECIAL PART

Ethical problems related to the beginning of life
End-of-life ethical problems

Readings/Bibliography

The teaching material will be provided by the teacher at the end of the lessons.

Useful for insights

GENERAL PART:

  1. AA. VV., Enciclopedia di Bioetica e Scienza Giuridica, Edizioni Scientifiche Italiane, Napoli 2009-2017, voll.XII.
  2. S. Canestrari, Bioetica e diritto penale. Materiali per una discussione, Editore Giappicchelli 2014.

SPECIAL PART:

  1. R. De Franco, In nome di Ippocrate: dall'"olocausto medico"nazista all'etica della sperimentazione contemporanea, Franco Angeli editore, Milano 2001;
  2. P.S. Colla, Per la nazione e per la razza: cittadini ed esclusi nel "modello svedese", Carocci, Roma 2000;
  3. S. Marinozzi, Medicina eugenica e Shoah. Ricordare il male e promuovere la bioetica, Università La Sapienza, Roma 2018;
  4. F. Cassata, Molti, sani e forti. L'eugenetica in Italia, Bollati Boringhieri,Torino 2006;
  5. G. Galeotti, Storia dell'aborto, Il Mulino, Bologna 2003;
  6. C. Flamigni, L'aborto, Pendragon, Bologna 2008;
  7. C. Flamigni, Il controllo della fertilità, UTET, Torino 2006;
  8. C. Flamigni, Il secendo libro della sterilità: la fecondazione assistita, UTET, Torino 2008;
  9. D. Atighetchi, D.Milani, A.M.Rabello, Intorno alla vita che nasce. Diritto ebraico, canonico e islamico a confronto, Editore Giappicchelli, Torino 2013;
  10. D. Atighetschi, Islam, musulmani e bioetica, Armando editore, Roma 2009;
  11. A. Fait-M. Beyo, In principio l'uomo creò.Intorno alla vita che nasce, Franco Angeli, Milano 2005;
  12. Finis vitae: la morte cerebrale è ancora vita?, a cura di R. De Mattei, Rubettino, Soveria Mannelli 2007;
  13. M.Borgo, Alla ricerca dell'immortalità perduta. Il trapianto di organi tra scambio e dono, Mimesis, Milano-Udine 2018

Teaching methods

Frontal teaching

Assessment methods

The level of learning will be verified at the end of the course. The exam consists in the oral discussion of a topic agreed between the teacher and the learner. The result will be integrated with the evaluation of the other disciplines of the integrated course.

Teaching tools

PC and VIDEO projection.

Office hours

See the website of Stefano Arieti