31350 - German Literature 3

Academic Year 2023/2024

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)

Learning outcomes

At the end of the course, the student has an in-depth knowledge of aspects and problems of the history of literature. Knows the works of individual authors in an analytical way; is able to evaluate the literary quality of the works he reads, addressing the analysis of the texts according to precise critical methodologies, since he has acquired the theoretical tools necessary to recognize the formal, thematic and stylistic components of the individual works, linking them to precise historical contexts and cultural. He is able to comment, translate and exhibit the contents of the works studied, from a linguistic, historical and philological point of view.

Course contents

Paul Celan e la poesia in lingua tedesca dopo il 1945

Paul Celan è senza dubbio il più importante poeta di lingua tedesca dopo il 1945, ed è anche il poeta più (e talvolta maliziosamente) frainteso. La sua opera, che non è né ermetica né incomprensibile, non può essere assegnata a nessun corrente. Cerca il dialogo con il pubblico tedesco sull'indicibile, Auschwitz, che le sue poesie tentano tuttavia di mettere in parole. Questo dialogo è stato negato dal pubblico e dalla maggior parte della critica fino alla morte di Celan nel 1970. La poesia in lingua tedesca dopo il 1945, con le sue personalità indubbiamente eccezionali, non può essere adeguatamente valutata senza guardare all'opera di Celan. E ogni poesia di questo tempo deve essere misurata con la frase di Adorno, per lo più fraintesa e citata in modo riduttivo, secondo cui scrivere poesie dopo Auschwitz è barbaro. Nel corso, le poesie più importanti di Celan vengono confrontate con opere di Günter Eich, Ingeborg Bachmann, Hans Magnus Enzensberger, Gottfried Benn e altri, sulla base della frase di Adorno e delle affermazioni teoriche dello stesso Celan sulle possibilità della poesia come mezzo di comunicazione.

Readings/Bibliography

1) Critica:

-Michael Dallapiazza/ Claudio Santi: Storia della letteratura tedesca, vol. 3, Il Novecento. 3. Ed. 2005, Laterza. P. 179-197

-Sonja Boos: Speaking the Unspeakable in Postwar Germany, Toward a Public Discourse on the Holocaust, Cornell Univ.Press 2015, Paul Celan

-Paola Gnani: Scrivere poesie dopo Auschwitz. Paul Celan e Theodor W. Adorno, Giuntina, 2010

2) Letture

Gedichte Paul Celans in Auswahl (testi bilingue), wird zu Beginn des Kurses bereit gestellt

Altre 2 sono da scegliere dalle seguenti collezioni, anche in traduzione

Tamar Radzyner, Nulla voglio dirti, a cura di Michael Dallapiazza e Giulia Fanetti, Portatori d'Acqua, Pesaro 2021. Poesie bilingue.

- Ingeborg Bachmann, Die gestundete Zeit, 1953

- Ingeborg Bachmann, Anrufung des großen Bären/ Invocazione all'Orsa maggiore 1956

- Gottfried Benn: Poesie Statiche (testo bilingue. Einaudi), 1948

- Hans Magnus Enzensberger, Verteidigung der Wölfe, 1957

- Günter Eich, Abgelegene Gehöfte, 1948

- Günter Eich, Botschaften des Regens, 1955

 

Teaching methods

seminar lessons

Assessment methods

The exam consists in an oral interview. During the interview the methodological and critical skills acquired by the student will be evaluated . The student will be invited to discuss the texts covered during the course and to move within the sources and bibliographical material in order to be able to identify in them the useful information that will enable to illustrate the similarities and cultural areas of the discipline. The achievement of an organic vision of the issues addressed during the classes and their critical use, which demonstrate ownership of a mastery of expression and specific language, will be assessed with marks of excellence. Mechanical and / or mnemonic knowledge of matter, synthesis and analysis of non-articulating and / or correct language but not always appropriate will lead to discrete assessments; training gaps and / or inappropriate language - although in a context of minimal knowledge of the material - will lead to votes that will not exceed the sufficiency. Training gaps, inappropriate language, lack of guidance within the reference materials offered during the course will lead to failed assessments.

Office hours

See the website of Michael Gottlieb Dallapiazza