31156 - Russian Literature 2

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)

Learning outcomes

At the end of the course the student will have acquired a basic knowledge of Russian prose literature of the second half of the XIX century. The course will introduce students to the main strategies of analysis of texts of different types and periods.

Course contents

RUSSIAN PROSE OF THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY

The students will have to acquire adequate competence in analysing some of the most important Russian novels of the second half of the XIX century.

After a short historical and cultural introduction to the second half of the XIX century, the students will be given critical analysis of some works of the followings writers: Ivan Gončarov, Ivan Turgenev, Fëdor Dostoevskij, Lev Tolstoj and Anton Čechov.    

Readings/Bibliography

- notes taken during the classes;

- texts provided by the teacher.

 

READINGS FOR HISTORICAL AND LITERARY BACKGROUND (compulsory):

 

- BONAMOUR Jean, Il romanzo russo, Sansoni, Firenze 1983, pp. 49-129.

- BUSHKOVITCH Paul, Breve storia della Russia, Einaudi, Torino 2013, pp. 183-337.

- FIGES Orlando, La danza di Nataša, Einaudi, Torino 2004, pp. 61-368.

Storia della civiltà letteraria russa, diretta da Riccardo Picchio e Michele Colucci, UTET, Torino 1997, vol. I, pp. 527-605, 654-721, 763-789.

 

 

 

READINGS FOR INDIVIDUAL STUDY (compulsory):

 

ČECHOV Anton

Three (3) short-stories to be chosen from among the followings: La morte dell'impiegato, Il corredo, Il grasso e lo smilzo, Il camaleonte, Angoscia, Kaštanka, Voglia di dormire, La steppa, Una storia noiosa, Il reparto n. 6, Il monaco nero, L'insegnante di letteratura, L'uomo nell'astuccio, La signora col cagnolino, La fidanzata (free choice edition).

 

Two (2) recommended readings to be chosen from among the followings:    

- BAZZARELLI Eridano, «La steppa» di Anton Čechov. Tentativo di analisi [1965], in Anton Čechov. Antologia critica, a cura di Eridano Bazzarelli e Fausto Malcovati, Led, Milano 1992, pp. 189-256 [on La steppa].

- COLUCCI Michele, A. Čechov. Il monaco nero, «Rivista di psicologia analitica», n. 30, 1984, pp. 156-168, http://www.apollo747.altervista.org/pdf2/30_1984_poetica_follia/cap13_cechov.pdf [on Il monaco nero].

- EJCHENBAUM Boris, Su Čechov, in Anton Čechov. Antologia critica, a cura di Eridano Bazzarelli e Fausto Malcovati, Led, Milano 1992, pp. 63-78.

- NABOKOV Vladimir, Anton Čechov, in IDEM, Lezioni di letteratura russa, Garzanti, Milano 1994, pp. 279-291.

- PICCHIO Riccardo, I racconti di Čechov, ERI, Torino 1951.

- ŠKLOVSKIJ Viktor, Anton Pavlovič Čechov, in Anton Čechov. Antologia critica, a cura di Eridano Bazzarelli e Fausto Malcovati, Led, Milano 1992, pp. 103-136.

- SPENDEL Joanna, Su «La signora col cagnolino» di A. Čechov [1982], in Anton Čechov. Antologia critica, a cura di Eridano Bazzarelli e Fausto Malcovati, Led, Milano 1992, pp. 179-187 [on La signora col cagnolino].

- STRADA Vittorio, Anton Čechov, in Storia della letteratura russa. III. Il Novecento. 1. Dal simbolismo alle avanguardie, a cura di Efim Etkind, Georges Nivat, Il'ja Serman, Vittorio Strada, Einaudi, Torino 1989, pp. 45-71.

 

 

GONČAROV Ivan

Oblomov (free choice edition).

 

One (1) recommended reading to be chosen from among the followings:   

- PACINI SAVOJ Leone, Ivan Aleksandrovič Gončarov, in ID., Saggi di letteratura russa, Sansoni, Firenze 1978, pp. 1-68.

- MOLINARI Sergio, Razionalità ed emozione. Osservazioni sullo stile di Ivan Gončarov, Marsilio, Padova 1970.

 

 

DOSTOEVSKIJ Fëdor

 

One (1) novel to be chosen from among the followings: Delitto e castigo, L'idiota, e I fratelli Karamazov (free choice edition).

 

Scegliere due (2) letture critiche fra:

- CATTEAU Jacques, Fiodor Dostoïevski, in Histoire de la littérature russe, ouvrage dirigé par Efim Etkind, Georges Nivat, Ilya Serman et Vittorio Strada, Fayard, Paris 2005, pp. 957-1003.

- MALCOVATI Fausto, Introduzione a Dostoevskij, Laterza, Bari 1991.

- PACINI Gianlorenzo, Fëdor M. Dostoevskij, Bruno Mondadori, Milano 2002.

- PASCAL Pierre, Dostoevskij, l'uomo e l'opera, Einaudi, Torino 1987.

- STRADA Vittorio, Il problema di «Delitto e castigo», in IDEM, Tradizione e rivoluzione nella letteratura russa, nuova ed. accresciuta, Einaudi, Torino 1980, pp. 37-83 [on Delitto e castigo].

- STRADA Vittorio, Il «santo idioto» e il «savio peccatore», in Fëdor Dostoevskij, L'idiota, trad. di Alfredo Polledro, Einaudi, Torino 1994, pp. V-XXVIII [on L'idiota].

 

 

TOLSTOJ Lev

Two (2) works to be chosen from among the followings: Anna Karenina, Guerra e pace, La morte di Ivan Il'ič e Resurrezione (free choice edition).

 

Two (2) recommended readings to be chosen from among the followings:   

- AUCOUTURIER Michel, Léon Tolstoï, in Histoire de la littérature russe, ouvrage dirigé par Efim Etkind, Georges Nivat, Ilya Serman et Vittorio Strada, Fayard, Paris 2005, pp. 1188-1232.

- BACHTIN Michail, Tolstoj, Einaudi, Torino 1986, pp. 103-127 [on Resurrezione].

- GIFFORD Henry, Tolstoj, Il Mulino, Bologna 2003.

- NABOKOV Vladimir, Anna Karenina, in IDEM, Lezioni di letteratura russa, Garzanti, Milano 1994, pp. 169-278 [on Anna Karenina and La morte di Ivan Il'ič].

- ŠKLOVSKIJ Viktor, La struttura di «Guerra e pace» e il mondo dei suoi eroi, in IDEM, Tolstòj, trad. di M. Olsufieva, Il Saggiatore, Milano 1978, pp. 295-408 [on Guerra e pace].

 

 

 

TURGENEV Ivan

Two (2) works to be chosen from among the followings: Il diario di un uomo superfluo, Rudin, Un nido di nobili, Alla vigilia, Asja e Padri e figli (free choice edition).

 

Two (2) recommended readings to be chosen from among the followings:    

- BERLIN Isaiah, Padri e figli. Turgenev e il dilemma liberale, in IDEM, Il riccio e la volpe, Adelphi, Milano 1986, pp. 417-477 [on Padri e figli].

- MASING-DELIC Irene, Ivan Tourguéniev, in Histoire de la littérature russe, ouvrage dirigé par Efim Etkind, Georges Nivat, Ilya Serman et Vittorio Strada, Fayard, Paris 2005, pp. 109-148.

- STRADA Vittorio, Leggendo «Padri e figli»in IDEM, Tradizione e rivoluzione nella letteratura russa, nuova ed. accresciuta, Einaudi, Torino 1980, pp. 5-35 [on Padri e figli].


Teaching methods

During each class texts in Russian and in Italian translation will be read and analysed.   

Assessment methods

Oral exam.

At the beginning of the exam the student will present the list of the books he intends to discuss.

The oral test consists in an oral interview which has the aim of evaluating the critical and methodological ability of the students. The students will be invited to discuss the texts on the course programme. The student must demonstrate an appropriate knowledge of the bibliography.

The student will be asked to answer questions concerning the historical and literary background of the relevant period (see «READINGS FOR HISTORICAL AND LITERARY BACKGROUND» and «READINGS FOR INDIVIDUAL STUDY» in the box «Readings/Bibliography»).

Those students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the lessons, are able to use these critically and who master the field-specific language of the discipline will be given a mark of excellence.

Those students who demonstrate a mnemonic knowledge of the subject with a more superficial analytical ability and ability to synthesize, a correct command of the language but not always appropriate, will be given a ‘fair' mark.

A superficial knowledge and understanding of the material, a scarce analytical and expressive ability that is not always appropriate will be awarded a pass mark or just above a pass mark.

Students who demonstrate gaps in their knowledge of the subject matter, inappropriate language use, lack of familiarity with the literature in the programme bibliography will not be given a pass mark.

Students who have difficulty in attending the lessons or finding the notes are requested to contact the professor during the office hours or by e-mail ( alessandro.niero@unibo.it ).   

Teaching tools

PC and video projector (in addition to lessons and readings, parts of films will be shown).

Office hours

See the website of Alessandro Niero