02290 - History of Modern Art (M-Z)

Academic Year 2008/2009

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

Knowledge of the general outline of the history of art, mainly Italian, from the end of the XVth century to 1815. The course means to give students the basical instruments to make a critical analysis of the art works. At the end of the course students should be able to master the most important problems and research lines of the art of these centuries, and to recognize and classify the art works, evaluating them within their cultural context.

Course contents

The program's divided in two parts.

General part: history of the italian hystorical-artistic events from the beginning of the XVI century to 1815. Students that will take the 12 cfu exam should have the basical knowledge of the art history of the XVI, XVII and XVIII century. Students that will take the 6 cfu exam should have the basical knowledge of only two centuries to be chosen among the XVI, XVII and XVIII century.

Monographical part: deep treatment of a theme of the art history between the XVI and the XVII century.

 

Erasmus and foreign students will find exam program at Dipartimento di Arti Visive in library's photocopies office.

Readings/Bibliography

General part:

For the preparation of the written exam or of the oral test concerning the manual, students can also consult, as well as monographies and exhibition catalogues, these books:

C. Bertelli, G. Briganti, A. Giuliano, Storia dell'arte italiana, Milano, Electa Mondadori, vol. 3, Unità 15, 16, 17 18; vol. 4, Unità 19.

P. De Vecchi, E. Cerchiari, Arte nel tempo, Milano, Bompiani, vol. 2, tomo I, parte II e tomo II, parti III e IV; vol. 3, tomo I, parte I.

Maestri del colore, Fratelli Fabbri; Classici dell'arte, Rizzoli; Maestri della scultura, Fratelli Fabbri;Storia dell'architettura italiana, a cura di F. Dal Co, Electa, 2000-2006, in particolar these volumes: Il primo Cinquecento, Il secondo Cinquecento, Il Seicento, Il Settecento, Storia visiva dell'architettura italiana, 1400-1700, pp. 109 and following.

All students for the exam of 12 cfu has to study:

F. Zeri, Dietro l'immagine : conversazioni sull'arte di leggere l'arte, Milano, Longanesi 1987, 276 p.

Books are all in Dipartimento di Arti Visive's library.

 

Students have to choose two texts for the exam:

- Warburg, La rinascita del paganesimo antico: contributi alla storia della cultura, raccolti da G. Bing, Firenze, La Nuova Italia, 1966

- E. Panofsky, Il significato nelle arti visive (1955), Torino, Einaudi, 1996

- F.Haskell-N.Penny, L'antico nella storia del gusto, Torino, Einaudi 1984

- S. Settis, Il futuro del classico, Torino, Einaudi, 2004 e, insieme, S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in Storia dell'arte italiana, Memoria dell'antico nell'arte italiana, tomo III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino, Einaudi, 1986, pp. 375-486

- S. Cavicchioli, Le metamorfosi di Psiche. L'iconografia della favola di Apuleio, Venezia, Marsilio, 2002

- A.Pinelli, La bella maniera, Torino, Einaudi, 1993

- J.Shearman, Il Manierismo (1965), Firenze, S.P.E.S. 1983

- N.Dacos, Le Logge di Raffaello, II edizione, Roma 1986, introduzione e cap. I e, insieme, C. Acidini Luchinat, La grottesca, in Storia dell'arte italiana, parte III, vol. IV, Forme e modelli, Torino, Einaudi, 1982, pp. 161-200

- R. Wittkower, Principi architettonici nell'età dell'Umanesimo (1962), Torino, Einaudi, 1994

- M.Tafuri, Venezia e il Rinascimento, Torino, Einuadi, 1985

- A. Pinelli, La bellezza impura: arte e politica nell'Italia del Rinascimento, Bari, Laterza, 2004

- G.C.Argan, B. Contardi, Michelangelo architetto, Milano 1990

- F.Zeri, Pittura e Controriforma. L'Arte senza tempo di Scipione da Gaeta, Torino, Einaudi, 1957

- Nell'età del Correggio e dei Carracci,  cat. della mostra, Bologna 1986 (le pagg. XV – XXXI,  3-20, 31-44, 213- 254, 355-367 e  le schede delle opere di Correggio, di Parmigianino e dei Carracci)

- M.Cinotti, Caravaggio. La vita e l'opera, Bergamo, Bolis, 1991

- Roma 1630. Il trionfo del pennello , catalogo della mostra, Milano, Electa, 1994, saggi di G. Briganti, M. Fumaroli, O. Bonfait, S. Ebert-Schifferer, O. Bonfait (pp. 23-126) e, nel catalogo, schede dei dipinti alle pp. 128-181

- P.Portoghesi, Roma barocca (1966), Bari, Laterza 1978 (vol.I)

- M.G.Bernardini, M.Fagiolo dell'Arco (a cura di), Gian Lorenzo Bernini. Regista del Barocco, catalogo della mostra, Milano Skira 1999 (i saggi introduttivi e le schede di una sezione)

- J.Connors, Borromini e l'oratorio romano: stile e società, Torino 1989

- F.Haskell, Mecenati e pittori, Firenze, Sansoni 1985 (le pp.17-263 oppure le pp. 377-583)

- E.Mâle, L'arte religiosa nel Seicento, ed. it. Milano Jaca Book, 1984

- E.Castelnuovo, Il significato del ritratto pittorico nella società in Storia d'Italia, Torino, Einaudi 1973, vol. 5/2, pp. 1033-1094 e, insieme, F. Zeri, La percezione visiva dell'Italia e degli italiani, Torino, Einaudi, 1976

- S.Alpers, Arte del descrivere-Scienza e pittura nel Seicento olandese, Boringhieri, 1984: in particolare l'Introduzione e i capitoli 3, 4 e 6 oppure, della stessa, L'officina di Rembrandt (1988), Torino, Einaudi, 1990

- S.Schama, La cultura olandese nell'epoca d'oro, Milano, Mondadori, 1988

- La pittura di paesaggio in Italia. Il Seicento, a cura di L. Trezzani, Milano, Electa, 2004: E. Villata, Il paesaggio nella pittura italiana del Quattrocento. Prolegomeni a una introduzione, pp. 89-117; A. Mariuz, Il paesaggio veneto del Cinquecento, pp. 145-153; L Trezzani, Il paesaggio naturalistico, pp. 167-181; S. Ginzburg, Il paesaggio ideale, pp. 183-197 e, insieme, C. Gnudi, saggio introduttivo al catalogo della mostra L'ideale classico del Seicento in Italia e la pittura di paesaggio, Bologna, 1962, pp. 3-37 (ripubblicato in Idem, L'ideale classico, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1986, pp. 55-85)

- M. Fumaroli, La scuola del silenzio, Milano, Adelphi,1995, cap. I: “Il Parnaso romano”, pp. 13-209

- J.Starobinski, La scoperta della libertà, Ginevra, Skira 1964

- E.Kaufmann, Tre architetti rivoluzionari, Boullée, Ledoux, Lequeu, (1952), Milano, 1976

- A.Ottani Cavina, Il Settecento e l'antico, in Storia dell'arte Italiana, vol.VI, parte II, Torino, Einaudi, 1982, pp.599-660 e, insieme, A. Ottani Cavina, Felice Giani e la cultura di fine secolo, Milano, Electa, 1999, pp. 9-193

- F. Lui, L'antichità tra scienza e invenzione. Studi su Winckelmann e Clérisseau, Bologna, Minerva Edizioni, 2006

- R.Rosenblum, Trasformazioni nell'arte. Iconografia e stile tra Neoclassicismo e Romanticismo, Roma, La Nuova Italia Scientifica 1984

- A. Pinelli, Il Neoclassicismo nell'arte del Settecento, Roma, Carocci, 2005.

- AA.VV., Antonio Canova, cat. della mostra, Venezia, Marsilio, 1992. Tutti i saggi introduttivi alle sezioni e, insieme, M. Guderzo, Le collezioni canoviane di Bassano e Possagno in Antonio Canova. I disegni e i dipinti del Museo Civico di Bassano e della Gipsoteca di Possagno, presentati all'Ermitage, Skira 2001, pp. 11-29.

- G.Briganti, I pittori dell'immaginario (1989), Milano, Electa, 1996.

 

For monographic course students are requested to study:

- S. Cavicchioli, Nei secoli della magnificenza, Bologna, Minerva, 2008

Teaching methods

Written exam (only for the students that will take the 12 cfu exam ):

Students should recognize ten pictures (some of them will be taken from the suggested texts) and write a synthetic comment concerning every one of the shown pictures, in order to prove their own capability of correctly interpreting art works. Written exam is propaedeutical for the oral exam. Students that will not pass the written exam won't be allowed to take the exam another time within the same session.

Students that will take the 6 cfu exam should show their knowledge of the general part during the oral exam.

 

Oral exam:

Students that will take the 12 cfu exam should show their knowledge by a deep discussion concerning the two texts chosen by the student among the suggested ones, and then by a discussion concerning the bibliography of the monographical course.

Students that will take the 6 cfu exam should show their knowledge of the two centuries of art history chosen by the student among the suggested ones, and then they should stand a deep discussion concerning the two texts chosen among the suggested ones.

All the students are then requested to choose an important modern art work (architecture, sculture, painting, drawing, engraving), and then to show to know it from life and on the basis of a reasoned bibliography. Discussion will begin from the analysis of this chosen art work.

Assessment methods

Students should take a written and an oral exam.

Teaching tools

The course will consist of lectures (enriched by Power Point displays) and guided visits.

Links to further information

http://www.dav.unibo.it

Office hours

See the website of Sonia Cavicchioli