- Docente: Max Victor David
- Credits: 12
- SSD: L-ANT/08
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Ravenna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in History, Preservation and Enhancement of Artistic and Archaeological Heritage and Landscape (cod. 8836)
Learning outcomes
Course contents
The course introduces to the study of the Mediterranean during the
Late Antique period with an archaeological view in the centuries
from Third to Sixth century.
Readings/Bibliography
The texts recommended here are not obligatory and they exclusively represent a trace for the orientation of the students within the treated subjects.
L. CRACCO RUGGINI, “Il Tardoantico: per una tipologia dei punti critici”, in Storia di Roma, III. L'età tardoantica, I. Crisi e trasformazioni, Torino, Edizioni Einaudi, 1993, pp. XXXIII-XLV; A. GIARDINA, “Esplosione di Tardoantico”, in Prospettive sul Tardoantico (atti del convegno: Pavia, 27-28 novembre 1997), a cura di G. Mazzoli e F. Gasti, Como 1999, pp. 9-30 ; A. MARCONE, “La Tarda Antichità e le sue periodizzazioni”, Rivista Storica Italiana, LXII, 1 (2002), pp. 318-334; W. LIEBESCHUETZ, “The birth of Late antiquity”, Antiquité tardive, 12 (2004), pp. 253-261.
R. REMONDON, La crisi dell'Impero romano. Da Marco Aurelio ad Anastasio (Nuova Clio, 3), Milano, Mursia, 1975; A.H.M. JONES, Il tramonto del mondo antico (Collezione storica), Bari, Laterza, 1972.
R. BIANCHI BANDINELLI, Roma. La fine dell'arte antica (Il mondo della figura), Milano, Feltrinelli, 1970, pp. IX-X, 1-103; G. A. MANSUELLI, La fine del mondo antico (Storia universale dell'arte), Torino, UTET, 1988; J. ENGEMANN, Roma: lo splendore del tramonto, Milano, Jaca book, 2014.
Eburnea diptycha. I dittici d’avorio tra Antichità e Medioevo, a cura di M. David, Bari, Edipuglia, 2007.
AA. VV., Ostia, port et porte de la Rome antique, a cura di J.P. Descoeudres, Ginevra, Georg, 2001.
M. DAVID, Ravenna eterna: dagli Etruschi ai Veneziani, Milano, Jaca book, 2013.Teaching methods
Lessons and visits of archaeological sites.
Assessment methods
Oral examination.
Teaching tools
Any kind.
Office hours
See the website of Max Victor David