00956 - History of Art Criticism

Academic Year 2014/2015

  • Docente: Marinella Pigozzi
  • Credits: 12
  • SSD: L-ART/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

Learning outcomes

The student will pursue the examination of art criticism, historical and contemporary,  the observation and comparison of the pictures in Italy and abroad.

Course contents

History and Theory of Art Criticism in modern and contemporary age.

Crossing Art and Science in Bologna.

The program for the courses with 5 and 6 cfu includes the numbers 1 and 3.

Readings/Bibliography

1) J. Schlosser Magnino, La letteratura artistica, Firenze, La Nuova Italia, 1964 (from p. 91 ).

The items Giovan Battista Cavalcaselle and  Giovanni Morelli in the Dizionario Biografico degli Italiani and in the Dictionary of Art.

For people who not attend lessons: Fonti per la Storia dell'arte nel Rinascimento. Itinerario critico and Fonti per la Storia dell'arte nel Seicento e nel Settecento. Itinerario critico, two books ed. by M. Pigozzi, Bologna, Clueb, 1993-1994.

 

2) To take one's choice:

 

P. Barocchi, Storiografia e collezionismo dal Vasari al Lanzi, in Storia dell'arte italiana, Torino, Einaudi, vol. II, 1979, pp. 5-81;

F. Bologna, I metodi di studio dell'arte italiana e il problema metodologico oggi, in Storia dell'arte italiana, Torino, Einaudi, 1979, I, pp. 165-282;

F. Cavazzoni, Scritti d'arte e Bologna al tempo di Cavazzoni, due tomi a cura di M. Pigozzi, Bologna, Clueb, 1999;

F. Cavazzoni, Trattato del santo viaggio di Gierusalemme, a cura di M. Pigozzi, Bologna, Costa, 2000;

 A. Conti, L'evoluzione dell'artista, in Storia dell'arte italiana, Torino, Einaudi, 1979, II, pp. 117-264;

Il corpo in scena. I trattati di anatomia della Biblioteca Comunale Passerini-Landi, a cura di M. Pigozzi, Piacenza, Edizioni Tio.le.co, 2005;

F. Haskell, Mecenati e pittori. Studio sui rapporti tra arte e società italiana nell'età barocca, Firenze, Sansoni, 1965, o edizioni successive;

F. Haskell – N. Penny, L'antico nella storia del gusto, Torino, Einaudi, 1984;

P. Lamo, Graticola di Bologna, a cura di M. Pigozzi, Bologna, Clueb, 1996;

D. Levi, Cavalcaselle. Il pioniere della conservazione dell'arte italiana, Torino, Einaudi,1988;

E. Panofsky, Rinascimento e rinascenze nell'arte occidentale (1960), Milano, Feltrinelli, 1971;

E. Panofsky, Il significato nelle arti visive (1955), Torino, Einaudi, 1996;

A. Rizzi, Francesco Arcangeli scrittore, Bologna, Clueb, 2004;

S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in Memoria dell'antico nell'arte italiana, III, Torino, Einaudi, 1986, pp. 375-486;

Benedetto Varchi, in Pittura e scultura nel Cinquecento, a cura di P. Barocchi, Livorno, Sillabe, 1998;

F. Zeri, La percezione visiva dell'Italia e degli italiani, Torino, Einaudi, 1989.

 

3) M. Pigozzi (ed. by), Igino Benvenuto Supino e Carlo Volpe in dialogo con le arti, Piacenza, Edizioni Tip.le.co, 2012.

    The articles in the open access journal "Intrecci d'arte": http://intreccidarte.unibo.it

Teaching methods

Lectures with images and texts in comparison, study trips.

Assessment methods

Oral examination.

Teaching tools

The first lessons will be in classroom. Following lessons will be held in museums, photographic archives and to the temporary exibitions.

Links to further information

http://intreccidarte.unibo.it

Office hours

See the website of Marinella Pigozzi