02935 - Laboratory

Academic Year 2012/2013

  • Docente: Cesare Genesio Alessandro Grisi
  • Credits: 3
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Business Administration (cod. 8405)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Management and Marketing (cod. 8406)

Learning outcomes

At the end of the laboratory sessions the student will be able to write a successful CV and will have a methodology to prepare itself for a job interview.

Course contents

The laboratory activities will try to identify the current dynamics of the new 'world of the work', starting by its history and development they will analyze the present situation and the most important issues aiming to understand and deep different prospects of reading. At the same time, the teaching focuses on the situation of a student who is shortly before finishing his studies (anamnesis, status questions, careers guidance, job search, presentation tools: cv and cover letter, communication of himself, signs - communication of the others - interactions). Finally, laboratory will provide the student the critical capacity needed to face the possible troubles of transition periods, having self-awareness and remaining balanced.

Readings/Bibliography

The following bibliography concerns the principal topics covered in class.
Those who want to study in depth, can choose 2 or more texts (or part of them) and find: 1. connections between the texts 2. connections between the covered topics and its professional career.

Work history and social context

• Melvin KRANZBERG e Joseph GIES, Breve storia del lavoro. L'organizzazione del lavoro umano nel suo processo evolutivo, Milano, Mondadori, 1975 (all editions).

• Francesco NOVARA e Guido SARCHIELLI, Fondamenti di psicologia del lavoro, Bologna, il Mulino, 1996, pp. 385-421 (ch. 14, Il divenire del lavoro).

• Luigi DAL PANE, La storia come storia del lavoro, Bologna, Patròn, 1971, pp. 209-225 (ch. X, La storia come storia del lavoro).

• Adriano TILGHER, Homo faber. Storia del concetto di lavoro nella civiltà occidentale, Roma, Bardi, 1944.

• G.W. Friedrich HEGEL, Filosofia dello spirito jenese, a cura di Giuseppe Cantillo, Roma-bari, Laterza, 2008, pp. 52-62 (Frammento 22, Lo spirito del popolo, 1803-1804).

• Mauro FORNARO, Il lavoro negli scritti jenesi di Hegel, Milano, Vita e Pensiero, 1978, pp. 73-103 (Second Part, Chapter 1: Il lavoro nella società civile).

• Danilo ZOLO, Globalizzazione. Una mappa dei problemi, Roma-Bari, Laterza, 2004, pp. 3-48 (ch. 1;2;3);

• Joseph E. STIGLITZ,La globalizzazione che funziona, Torino, Einudi, 2006, pp.7-26; 310-336 (ch. 1; 10).

• Ulrich BECK, Il lavoro nell'epoca della fine del lavoro. Tramonto delle sicurezze e nuovo impegno civile, Torino, Einaudi, 2000 (Two chapters of your choice).

• Portraits and Power, Milano-Firenze, Silvana Editoriale-Fondazione Palazzo Strozzi, 2010.

•Mihaly CSIKSZENTMIHALYI, Barbara SCHNEIDER, Diventare adulti. Gli adolescenti e l'ingresso nel modo del lavoro, Milano, Cortina, 2002 (in particular ch. 5: Flow).



Ego. How to contruct a true autobiography (CV)

• Luigi PIRANDELLO, I nostri ricordi, in Novelle per un anno. L'uomo solo (all editions).

• James HILLMAN, Il codice dell'anima, Milano, Adelphi, 2012, pp. 19-61 (ch. 1).

• Martin BUBER, Il cammino dell'uomo, Magnano, Qiqajon, 2004 (pp. 1-65).

• Karl JASPERS, Sulla verità, Brescia, La scuola, 1974.

• G.W. Friedrich HEGEL, Lezioni di filosofia del diritto, la scienza del diritto (1817-1818), Napoli, Istituto Suor Orsola Benincasa, 1993, pp. 15-17; (Il concetto dell'io, par. 3-4-5).

• Marisa FIUMANO', L'inconscio è il sociale. Desiderio e godimento nella contemporaneità, Milano, Mondadori, 2010, pp. 56-67 (par. 2.4 L'anomia della guerra; 2.5 Rimozione o barbarie; 2.6 Un bagno di godimento; 2.7 Otium cum dignitate: un paradigma.

• Cesare GRISI, Introduzione a Il romanzo autobiografico. Un genere tra opera e autore, Roma, Carocci, 2011, pp. 9-29.

• PAUL WATZLAWICK, Istruzioni per rendersi infelici, Milano, Feltrinelli, 2011.

• Albert. CAMUS, L'uomo in rivolta, Milano, Bompiani, 2002, pp.17-27.

• Zygmunt BAUMAN, Vita liquida, Roma-Bari, Laterza, 2009 (in particular: cap. 1, L'uomo sotto assedio).

• Zygmunt BAUMAN, Intervista sull'identità, Roma-Bari, Laterza, 2009.

• Jean GUICHARD, Michel HUTEAU, Psicologia dell'orientamento professionale. Teorie e pratiche per orientare la scelta negli studi e nelle professioni, Milano, Cortina, 2003 (cap. 5.2 La teoria dei tipi di personalità e degli ambienti lavorativi di John Holland).


Communication

• Neil POSTMAN, Divertirsi da morire, Venezia, Marsilio, 2002, pp. 17-30 (Il mezzo di comunicazione è metafora); pp. 84-102 (Il mondo del «cucù»); pp. 103-120 (L'Era dello spettacolo).

• Erving GOFFMAN, La vita quotidiana come rappresentazione, Bologna, il Mulino, 1969, pp. 29-93; 195-239 (ch. 1 Rappresentazioni; ch. 5 Comunicazioni che contraddicono il personaggio).

• John R. SEARLE, Mente, linguaggio, società, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2000.

• WATZLAWICK, BEAVIN, JACKSON, Pragmatica della comunicazione umana, Roma, Astrolabio, 1971 (Chapter 7, L'illusione di alternative, pp. 219-221)

• Daniel GOLEMAN, Intelligenza emotiva, Milano, BUR, 2011 (all editions).

• ANICHINI, BOFFO; CAMBI, MARIANI, TOSCHI, Comunicazione formativa. Percorsi riflessivi e ambiti di ricerca. Milano, Apogeo, 2012, pp. 3-38 (Luca TOSCHI, Prima lezione di comunicazione generativa, cap. 1).

• Vittorio CAPRIOGLIO, IL linguaggio dl corpo, Milano, Riza, 2005.

• Luciano MARCHINO, Monique MIZRAHIL, Il corpo non mente, Milano, Sperling & Kupfer, 2011.


The job interview

• W. PASSERINI, Il colloquio di lavoro, Milano, Il sole 24 ore, 2007. (from the candidate's point of view).

• Claudio G. CORTESE, Andrea, Del Carlo, La selezione del personale, Milano, Cortina, 2008. (from the selector's point of view ).

Teaching methods

The 'work matter' is in a crossroad of various disciplines therefore the teaching method will be mainly multidisciplinary, comparative and above all interactive.

Assessment methods

A final oral exam is required. The student will have to demonstrate the critical knowledge of the concepts and, above all, to show how he/she started to involve himself. The student will exhibit: - CV - Cover Letter - Personal/Professional Project. For not attendant students: they have to add two readings (in recommended list).

Teaching tools

The teaching tools include various didactical materials: multimedia (audio/video), critical essays, literature of different disciplines, team working, assessment, job interviews, etc.

Office hours

See the website of Cesare Genesio Alessandro Grisi