- Docente: Maria Teresa Guerrini
- Credits: 10
- SSD: M-STO/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Rimini
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in TRAINING, EDUCATION AND COOPERATION (cod. 8003)
Learning outcomes
thAt the end of this course the student - has the tools methodological-didactic through the side of the story - be able to evaluate innovative experiences in the field of cooperation even in trades where workers are involved arising from the area of migration . – is able to develop a significant degree of autonomy, based on knowledge of historical analysis.
Course contents
Theme of the course: Issues and problems relating to the history of European expansion
The course will analyze how European colonial expansion, with
particular reference to the early modern period. Will also be dealt
with the consequences brought by this process, paying particular
attention to cultural outcomes to which they came in different
continents and in Europe.
Attendance and active participation the lessons is strongly
recommended
Readings/Bibliography
C.M. CIPOLLA, Vele e cannoni, Bologna, il Mulino, 2011
M. DONATTINI, Dal Nuovo Mondo all'America. Scoperte geografiche e colonialismo (secoli XV-XVI), Roma, Carocci, 2004
A. GERBI, La disputa del Nuovo Mondo. Storia di una polemica, 1750-1900, Milano, Adelphi, 2000
G. GLIOZZI, Adamo e il nuovo mondo. La nascita dell'antropologia come ideologia coloniale: dalle genealogie bibliche alle teorie razziali, 1500- 1700, Firenze, La Nuova Italia, 1977
G. GLIOZZI, Le teorie della razza nell'età moderna, Torino, Loescher, 1986
P. HAZARD, La crisi della coscienza europea, Milano, Mondadori- il Saggiatore, 1968
D.S. LANDES, La ricchezza e la povertà delle nazioni. Perché alcune sono così ricche e altre così povere, Milano, Garzanti, 2000
S. LANDUCCI, I filosofi e i selvaggi, 1580-1780, Bari, Laterza, 1972
E.J. LEED, La mente del viaggiatore. Dall'Odissea al turismo globale, Bologna, il Mulino, 2007
E.J. LEED, Per mare e per terra: viaggi, missioni, spedizioni alla scoperta del mondo, Bologna, Il Mulino, 2005
L.A. LINDSAY, Il commercio degli schiavi, Bologna, il Mulino, 2011
M. LIVI-BACCI, Conquista. La distruzione degli indios americani, Bologna, il Mulino, 2005
G. OLMI, L'inventario del mondo. Catalogazione della natura e luoghi del sapere nella prima età moderna, Bologna, il Mulino, 1992
A. PAGDEN, La caduta dell'uomo naturale. L'indiano d'America e le origini dell'etnologia comparata, Torino, Einaudi 1989
A. PAGDEN, Signori del mondo. Ideologie dell'impero in Spagna, Gran Bretagna e Francia, 1500-1800, Bologna, il Mulino, 2005
C.H. PARKER, Relazioni globali nell'età moderna (1400-1800), Bologna, il Mulino, 2012
A. PROSPERI, Il seme dell'intolleranza : ebrei, eretici, selvaggi. Granada 1492, Roma-Bari, Laterza, 2011
W. REINHARD, Storia del colonialismo, Torino, Einaudi, 2002
G. RICCI, Ossessione turca. In una retrovia cristiana dell'Europa moderna, Bologna, il Mulino, 2002; G. RICCI,
I turchi alle porte, Bologna, il Mulino, 2008
N. WACHTEL, La visione dei vinti. Gli indios del Perù di fronte alla conquista spagnola, Torino, Einaudi, 1977
N. ZEMON DAVIS, La doppia vita di Leone l'Africano, Roma-Bari, Laterza, 2008
Teaching methods
The lessons will be frontal and in the course of these proposals will be group discussions on themes within the sources assigned reading for students. Depending on the number of students will be able to activate alternative teaching methods
Assessment methods
The examination includes an oral with different arrangements for students attending and not attending students
Students attending (students are considered to
be present at least 70% of lessons)
The examination includes an oral explanation
on the contents and
materials distributed by the teacher during lessons.
Students not
attending
The examination includes an oral on three texts: W. REINHARD, Storia del
colonialismo, Torino, Einaudi,
2002 with two
other texts included in the list attached
to this program under Texts.
Teaching tools
Power Point presentations will be loaded directly into the site of the teacher in "Materiali didattici"
Office hours
See the website of Maria Teresa Guerrini