- Docente: Pina Lalli
- Credits: 12
- SSD: SPS/08
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
Oriental History and Civilisations (cod. 0963)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 0960)
Learning outcomes
Students learns basic tools to analyse the different form of
contemporary communication (interpernal and face-to-face
communication, media communication, new social media).
Course contents
- Social theories and models on communication
- Communication and interaction in the everyday lifle:
interpersonal and mediated communication
- Social forms of communication and technological developments:
from oral societies to digital societies
- Media, new media and interaction
- Case analysis of several forms of contemporary
communication
Readings/Bibliography
12 ECTS
- E. Goffman,L'ordine dell'interazione, Roma,
Armando, 1998 (English original version:
The Interaction Order, in “American Sociological Review”, vol.
48, 1983, pp. 1-17: JSTOR address)
- S. Moscovici,Rappresentazioni sociali, Bologna, Il Mulino, 2005 (alternativeEnglish version: Notes towards a description of Social Representations, "European Journal of Social Psychology", 18 (3), 1988, pp. 211-250)
- A. Schütz,Saggio sulla distribuzione sociale della conoscenza, ovvero il cittadino bene informato, in Id,Saggi sociologici, Torino, Utet, 1979, pp. 404-418 (original English version: The well-informed citizen.An Essay on the Social Distribution of Knowledge, "Social Research" 13, 4 (1946), pp. 463-78)
- J. B. Thompson,La nascita dell'interazione mediata, in Id.,Mezzi di comunicazione e modernità, Bologna, Il Mulino, 1998, cap. 3, pp. 121-168 (English original English version: The Media and the Modernity, Cambridge, Polity Press, 1995, chapt. 3)
- P. Lalli,Itinerari dello stigma: pericolosità del folle o rappresentazioni pericolose?, in " Rivista Sperimentale di Freniatria", Vol. CXXXV - N°1 (2011), pp. 11-31 (alternative English paper:When Communication goes with Inclusion, in Communication with the Public, edited by A. Jenei, Budapest, AdLibrum, 2012, pp. 142-160)
- P. Lalli,La rappresentazione dei giovani in televisione, inLe rappresentazioni sociali dei giovani in Italia, a cura di F. Crespi, Roma, Carocci, 2002, pp.41-75
- P. Lalli (a cura di),Cosa resta dell'informazione, Faenza, Homeless Book, 2002, capitoli1,2e4, pp. 7-63 e pp. 97-119
- C. Giaccardi (a cura di),Relazioni comunicative e affettive dei giovani nello scenario digitale,Rapporto di ricerca, Università Cattolica di Milano, 2005 (alternative English paper: S. Livingstone and E.J. Helsper, Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide, "New Media & Society", 9, pp. 671-696)
6 or 5 ECTS:
- E. Goffman,L'ordine dell'interazione, Roma, Armando, 1998(English original version: The Interaction Order, in “American Sociological Review”, vol. 48, 1983, pp. 1-17: JSTOR address)
- A. Schütz,Saggio sulla distribuzione sociale della conoscenza, ovvero il cittadino bene informato, in Id,Saggi sociologici, Torino, Utet, 1979, pp. 404-418 (English original version: The well-informed citizen.An Essay on the Social Distribution of Knowledge,"Social Research" 13, 4 (1946), pp. 463-78)
- J. B. Thompson,La nascita dell'interazione mediata, in Id.,Mezzi di comunicazione e modernità, Bologna, Il Mulino, 1998, cap. 3, pp. 121-168 (English original English version:The Media and the Modernity, Cambridge, Polity Press, 1995, chapt. 3)
- P. Lalli,Itinerari dello stigma:
pericolosità del folle o rappresentazioni pericolose?, in "
Rivista Sperimentale di Freniatria",Vol. CXXXV - N°1
(2011), pp. 11-31 (alternativeEnglish
paper:The experience of an active
minority: cultural and communicative aspects, in Piazza
Grandes's laboratories between work and social action, edited
by A. Martelli, M.T. Tagliaventi and P. Zurla, Milan, Angeli, 199,
pp. 123-151)
- C. Giaccardi (a cura di),Relazioni comunicative e affettive dei giovani nello scenario digitale, Rapporto di ricerca, Università Cattolica di Milano, 2005(alternative English paper: S. Livingstone and E.J. Helsper, Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide, "New Media & Society", 9, pp. 671-696)
- E. Goffman,L'ordine dell'interazione, Roma, Armando, 1998(English original version: The Interaction Order, in “American Sociological Review”, vol. 48, 1983, pp. 1-17: JSTOR address)
- S. Moscovici,Rappresentazioni sociali, Bologna, Il Mulino, 2005
- (alternativeEnglish version:Notes towards a description of Social Representations, "European Journal of Social Psychology", 18 (3), 1988, pp. 211-250)
- A. Schütz,Saggio sulla distribuzione sociale della conoscenza, ovvero il cittadino bene informato, in Id,Saggi sociologici, Torino, Utet, 1979, pp. 404-418 (original English version: The well-informed citizen.An Essay on the Social Distribution of Knowledge,"Social Research" 13, 4 (1946), pp. 463-78)
- J. B. Thompson,La nascita dell'interazione mediata, in Id.,Mezzi di comunicazione e modernità, Bologna, Il Mulino, 1998, cap. 3, pp. 121-168 (English original English version:The Media and the Modernity, Cambridge, Polity Press, 1995, chapt. 3)
- P. Lalli,Itinerari dello stigma: pericolosità del folle o rappresentazioni pericolose?, in " Rivista Sperimentale di Freniatria",Vol. CXXXV - N°1 (2011), pp. 11-31(alternativeEnglishpaper:The experience of an active minority: cultural and communicative aspects, inPiazza Grandes's laboratories between work and social action, edited by A. Martelli, M.T. Tagliaventi and P. Zurla, Milan, Angeli, 199, pp. 123-151)
- P. Lalli (a cura di),Cosa resta dell'informazione, Faenza, Homeless Book, 2002, capitoli1,2e4, pp. 7-63 e pp. 97-119
- C. Giaccardi (a cura di),Relazioni comunicative e affettive dei giovani nello scenario digitale, Rapporto di ricerca, Università Cattolica di Milano, 2005(alternative English paper: S. Livingstone and E.J. Helsper, Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide, "New Media & Society", 9, pp. 671-696)
Teaching methods
Lectures and discussion
Assessment methods
Written exam with open questions, at the end of the lectures (about
the end of May 2013)
(Only for attending students some changes will be communicated in
class).
Teaching tools
Power points and video projection
Other on line materials
Office hours
See the website of Pina Lalli