- Docente: Luciano Formisano
- Credits: 6
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)
Learning outcomes
During the course students will receive a basic knowledge of the history of romance medieval languages and literatures, with especial consideration of Dante's French culture.
Course contents
The 12 and 10 credits course consists of three parts:
(A) Introduction to old French.
(B) The European origins of Italian literature.
(C) Dante's French culture: a comparison between the "Fiore" and the "Roman de la Rose".
The 6 credits course will concern only Part B.
Readings/Bibliography
For the 12 credits course:
(1) Au. Roncaglia, La lingua d'oil. Profilo di grammatica storica del francese antico, Roma, Pisa-Roma, Istituti editoriali e poligrafici internazionali, 2005 (first edition Roma, Edizioni dell'Ateneo, 1971)
(2) P. Gresti, Antologia delle letterature romanze del Medioevo, Bologna, Pàtron, 2006: the following texts or passages to be read in Italian: 30-44 (Sezione B. Il romanzo); 47-51, 53 (Sezione C. L'epica); 75-81 (Sezione E. La letteratura allegorico-didattica).
Historical outline: M. Zink, La letteratura francese del Medioevo, Bologna, il Mulino ("Universale Paperbacks"), chapters 1-8 and the Introductions to the texts above listed.
(3) Il "Fiore" e il "Roman de la Rose": an anthology of texts available at the beginning of the course and commented in class.
(4) G. Contini, Il Fiore, in Enciclopedia dantesca, Roma, Istituto dell'Enciclopedia Italiana, 1970, vol. II, pp. 895-901, poi in Id., Postremi esercizi ed elzeviri, Postfazione di Cesare Segre. Nota ai testi di Giancarlo Breschi, Torino, Einaudi, 1998, pp. 13-28.
(5) G. Contini, Un nodo della cultura medievale: la serie Roman de la Rose - Fiore - Divina Commedia, in Id., Un'idea di Dante. Saggi danteschi, Torino, Einaudi, 1976 (rist. 1990), pp. 245-83, poi in Dante, Il Fiore. Il Detto d'Amore, a cura di Luca Carlo Rossi, con un saggio di G. C., Milano, Mondadori, 1996, pp. 281-316.
Four the 6 credits course:
The readings above listed, but limited to the second Part of the syllabus.
Foreign students may agree upon another syllabus or other readings with the teacher.
Teaching methods
Readings and commentaries in class, introduced with a historical and linguistic outline.
Assessment methods
Final oral examination.
Teaching tools
Books, computer.
Office hours
See the website of Luciano Formisano