27825 - European History (1) (LM)

Academic Year 2010/2011

  • Docente: Maria Salvati
  • Credits: 6
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 0973)

Course contents

The European city is the subject through which it will be possible to verify the building up of European identity during the centuries of modern era; in fact the city has always been the symbol of modernity in different cultures, and especially in Europe, both from the point of wiew of history (Febvre, Verga) as of literature (Berman, Moretti) or of social sciences (Weber). After the two main revolutions of the XVIIIth century (French revolution and industrial revolution) the city in Europe grows as the core of the nation state and the fulcrum of an exceptional technological acceleration which makes in the XXth century European societies more and more similar, notwithstanding civil wars (Capuzzo, Kaelble, Kern). Recent political and economic events (globalization) are radically modifying this landscape. Some scholar is even wondering: does the European city still exist? (Martinotti, Sassen, Le Galès)

Readings/Bibliography

1. On the history of Europe. G. Barraclough, Guida alla storia contemporanea, Laterza; M. Flores, Il secolo-mondo, Mulino; M.Mazower, Le ombre dell'Europa, Garzanti.; Paolo Viola, Il Novecento, Eunaudi  
2. On the History of the idea of Europe: Lucien Febvre, L'Europa. Storia di una civiltà, Donzelli;Franco Moretti, Atlante del romanzo europeo, Einaudi; Franco Moretti, Atlante del romanzo europeo, Einaudi; Id, La letteratura europea e J.Goody, La cultura europea, in Storia d'Europa, vol.I, Einaudi; Marcello Verga, Storie d'Europa, Carocci ; Karl Schloegel, Leggere il tempo nello spazio, B.Mondadori.

3. Classical thinkers on  Europe: Max Weber, La città, Donzelli; Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo; C.Schmitt, Il nomos della terra, Adelphi;  H.Arendt, Le origini del totalitarismo, parte II (L'imperialismo); Karl Polanyi, La grande trasformazione, Einaudi; E.Said, Orientalismo, Feltrinelli; A.Sen, La diseguaglianza, Mulino.
4. Modernity and post modernity. S.Kern, Il tempo e lo spazio. La percezione del mondo tra 8 e 900, Mulino; M.Berman, L'esperienza della modernità, Mulino; D.Harvey, La crisi della modernità, Il Saggiatore; P.Capuzzo, Culture del consumo, Mulino. 
5. Two industrializations and two crises. G.Arrighi, Il lungo ventesimo secolo; H.Kaelble, Verso una società europea, Laterza; C.S. Maier, Due grandi crisi del XX secolo, in L. Baldissara (a cura di), Le radici della crisi, Carocci  insieme a Id., Secolo corto o epoca lunga? in C.Pavone ( a cura,) ‘900. I tempi della storia, Donzelli; Sansoni; V.De Grazia, L'impero irresistibile, Einaudi.
6. Cities, European History and Globalization:  Serena Vicari Haddock, La città contemporanea, Mulino;  C.Zimmermann, L'era delle metropoli, Mulino; G.Martinotti, Metropoli.La nuova morfologia sociale della città, Mulino;  Saskia Sassen, Le città nell'economia globale, Mulino; A.Amin, N.Thrift, Città. Ripensare la dimensione urbana, Mulino; P. Le Galès, Le città europee. Società urbane, globalizzazione, governi locali, Mulino; C.Sebastiani, La politica della città, Mulino.

Teaching methods

Part of the lessons will be given as lectures and another part, in a seminarial form, on sources and methods, with the aim of developing new interests for research subjects and/or possible themes for the final thesis.

Assessment methods

For those who attend lessons it will be possible to prepare a paper (either for 6 or for 12 credits with prof. Capuzzo) on a subject (and sources) chosen during the course.

For those who do no attend lessons it will be required the study of 4 volumes, one each among the different listed themes.

Office hours

See the website of Maria Salvati