00932 - Contemporary History

Academic Year 2007/2008

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 0116)

Learning outcomes

The lectures in contemporary history of the a.y. 2007/08 are intended to introduce the students to understand the working  of  political systems  and the interactions between political and social systems. The course will focus the constitutional and political evolution of  the european countries and the transformation of political movements and parties  and social process

Course contents

The course will focus the history of  XIXth and XXth centuries following a comparative approach. The class will examine the history of the principal european countries ( Italy, France, United Kingdom, Germany, Russia). The course  will analise particularly  the crisis of political systems and the emerging of fascist dictatorships in the interwar-period

Readings/Bibliography

For students attending classes 
More details during the course
 
General History

Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Il Mondo contemporaneo. Dal 1848 ai nostri giorni, Roma-Bari, Laterza, 2004 (chapters will be indicated during the course ) 
 
Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2006 (chapters will be indicated during the course )  
 
Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002  (chapters will be indicated during the course )  

Monographical Part

Students must choose one of this books for the oral examination  
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945 ,Bologna, Il Mulino, 2004
Guido Crainz, Storia del miracolo economico , Roma, Donzelli, 2003
Alberto Maria Banti, L'onore della nazione. Identità sessuali e violenza nel nazionalismo europeo dal XVIII secolo alla Grande Guerra, Torino, Einaudi, 2005
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana 1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri,  1995
Detlev Peukert, La repubblica di Weimar. Anni di crisi della modernità classica , Torino, Bollati-Boringhieri, 1996
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale , Roma-Bari, Laterza, 1998    

Erasmus and overseas students attending  classes
Erasmus and overseas students can attend the class selecting a book in foreign languages (in English, German or French) for the monographical part. For more details: contact the teacher during his office hours

Programm for the students that don't attend classes
 
General History

1) G. Sabbatucci, V. Vidotto, Il Mondo contemporaneo. Dal 1848 ai nostri giorni, Roma-Bari, Laterza, 2004 solo i seguenti capitoli:  Cap. I Le rivoluzioni del 1848; Cap. III L'unità d'Italia; Cap. IV L'Europa delle grandi potenze; Cap. VII Imperialismo e colonialismo;Cap. VIII Stato e società nell'Italia unita; Cap. IX Verso la società di massa; Cap. X L'Europa tra i due secoli; Cap. XII L'Italia giolittiana; Cap. XIV La rivoluzione russa; Cap. XV L'eredità della Grande guerra; Cap. XVI; Il dopoguerra in Italia e l'avvento del fascismo; cap. XVII ) la grande crisi) Cap. XVIII L'età dei totalitarismi; Cap. XIX L'Italia fascista; Cap. XXI la seconda guerra mondiale; Cap. XXII Il mondo diviso; Cap. XXIV L'Italia dopo il fascismo; Cap. XXVI Distensione e confronto ("parole chiave" included)

2)P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2006: only the following chapters :

2)P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2006 a)  i seguenti capitoli : Cap. II Società di Massa; Cap, IV L'età delle ideologie; Cap. VII Le relazioni internazionali; b) le seguenti cesure cronologiche: Fine secolo;  La Prima guerra mondiale; 1929. Il grande crollo dell'economia; 1956. Una svolta nel XX secolo; 1960, La decolonizzazione in Africa. un porcesso incompiuto?; 1967. La svolta nella questione medio-orientale; 1968. L'anno delig studenti; 1989; la fine della guerra fredda; 1992 L'europa di Maastricht

3) Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002 Only:  a) a selection (antisemitismo, autorità, bonapartismo, Burocrazia, carisma, cittadinanza, consenso, costituzione, Idealtipo, legittimità, nazionalismo, nazione, obbligazione politica, società civile, sovranità, stato,; b) the whole chapter: l'organizzazione degli stati nazionali

Monographical Part

Students must choose one book in this list:   
Giulia Albanese, La Marcia su Roma , Roma-Bari, Laterza, 2006
Volker R. Berghahn., Sarajevo, 28 giugno 1914. Il tramonto della vecchia Europa , Bologna, Il Mulino, 1999
Harry Browne, La guerra civile spagnola , Bologna, Il Mulino, 2000 + G. Ranzato, Il passato di bronzo. L'eredità della guerra civile nella Spagna democratica , Roma-Bari, Laterza, 2006
Gisela Bock, Le donne nella storia europea ,Roma-Bari, Laterza, 2003
Stefano Cavazza, Piccole Patrie , Bologna, Il Mulino 2003 (nuova edizione)
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi 1830-1945 , Bologna, Il Mulino, 2004
Stefano Cavazza (a cura di), L'occidente come costruzione del consenso politico, Soveria Manneli, Rubbetino, 2006
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), Il secolo dei consumi , Roma, Carocci, 2006
Guido Crainz, Storia del miracolo italiano. Culture, identità, trasformazioni fra anni Cinquanta e Sessanta, Roma, Donzelli, 2003
Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2003
Filippo Focardi, La guerra della memoria. La Resistenza nel dibattito politico italiano dal 1945 a oggi , Roma-Bari, Laterza, 2005 
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana 1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Marcello Flores, Tutta  la violenza di un secolo , Milano, Feltrinelli, 2005 + Christopher R. Browning, Uomini comuni.Polizia tedesca e «soluzione finale» in Polonia, Torino, Einaudi 2004
Marcello Flores, Il genocidio degli armeni, Bologna, Il Mulino, 2007
Antonio Gibelli, L'officina della guerra. La Grande Guerra e le trasformazioni del mondo mentale, Torino Bollati, Boringhieri, 1998
Antonio Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande guerra a Salò , Torino, Einaudi, 2005
Andrea Graziosi, Guerra e rivoluzione in Europa. 1905-1956 , Bologna, Il Mulino, 2002
Andrzej J.Kaminski, I campi di concentramento dal 1896 a oggi. Storia, funzioni, tipologia ,Torino, Bollati-Boringhieri, 1998
Fulvio Conti e Gianni Silei, Breve Storia dello Stato Sociale , Roma, Carocci, 2006
Mario del Pero, La guerra Fredda , Roma, Carocci, 2001 + S. Hugh Lee, La guerra di Corea , Bologna, Il Mulino, 2003
Alexander De Grand, L'Italia Fascista e l'Italia nazista, Bologna , Il Mulino 2004 + G Corni, Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007
Alberto De Bernardi, Una dittatura moderna: il fascismo come problema storico , Milano,Bruno Mondadori, 2001
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri,  1995
Luca La Rovere, Storia dei GUF. Organizzazione, politica e miti della gioventù universitaria fascista , Torino, Bollati-Boringhieri, 2003
Detlev Peukert, La Repubblica di Weimar: anni di crisi della modernità classica, Torino, Bollati Boringhieri, 1996
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale , Roma-Bari, Laterza, 1998.
Alessandro Polsi, Storia dell'Onu , Roma-Bari, Laterza 2006
Maria Serena Piretti, La legge truffa. Il fallimento dell'ingegneria politica , Bologna, Il Mulino, 2003
Maria Serena Piretti, Le elezioni politiche in Italia dal 1848 a oggi, Roma-Bari, Laterza, 1996
Martin Pugh, Storia della Gran Bretagna 1789-1990 , Roma, Carocci, 2002
Pietro Scoppola, La repubblica dei partiti, Profilo storico della democrazia in Italia , Bologna, il Mulino, 2000
Petra Terhoeven, Oro alla patria. Donne, Guerra e propaganda nella giornata della fede fascista, Bologna, Il Mulino, 2006
Paolo Soddu, L'Italia del dopoguerra , Roma, Editori, Riuniti, 1998
Nicholas Werth, Storia della Russia nel Novecento. all'Impero russo alla Comunità degli Stati Indipendenti (1900-1999) ,Bologna , Il Mulino, 2000

 

Teaching methods

Lecture

Assessment methods

1 ) Assesment methods for students that attend the class

At the end of the course  students must take a written test about general history.  At the end of the course students must take an oral examination. Subject of the examination will be the  book selected by students in the short list. More details on the test for the students that attend tha class will be given during the course

2) Assessment methods Students that take examination without attending the class.

Students  must take an examination divided in two parts. For the first part (general history) students must pass a written and an oral examination. For the second part Students must take an oral exam in which students will discuss the book that they have chosen.

Teaching tools

Overheadprojector

Links to further information

http://didattica.spbo.unibo.it/pais/index2.html

Office hours

See the website of Stefano Cavazza