04491 - Sociology of Cultural Processes (M-Z)

Academic Year 2022/2023

  • Moduli: Paolo Terenzi (Modulo 1) Paolo Terenzi (Modulo 2) Paolo Terenzi (Modulo 3)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2) Traditional lectures (Modulo 3)
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in International relations and diplomatic affairs (cod. 8048)

Course contents

Part I

1. Sociology of culture. Introduction 

2. Marxism

3-4. Positivism 

5-7. Social action

 

Part II

9. Functionalism

10. Theory of conflict

11. Critical Theory

12. Symbolic interactionism

13. Constructivism

14. Dramaturgy

15. Theory of globalization 


Part III

S1. Culture and globalization

S2. Cultural conflicts

S3. Soft power

S4. Multiculturalism

S5. Intercultural communication

S6. Ethnocentrism and universalism

S7. Cultural relativism 

Readings/Bibliography

Part I.

1. * W. Griswold, Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005: Prefazione; cap. I. La cultura e il diamante culturale; cap. II. Il significato culturale (par. 1; par. 2). pp. 7-44

2. * R. Aron, Le tappe del pensiero sociologico, Mondadori, Milano, 2009, pp. 137-206.

* W. Griswold, Cultura e significato nella sociologia marxiana, in Id., Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005, pp. 47-53

3-4. * G. Poggi, Émile Durkheim, Il Mulino, Bologna, 2003: cap. II. Metodo (pp. 29-57); cap. V. Cos’è la società per Durkheim? )pp. 119-138); cap. VIII. Religione (pp. 193-229).

* W. Griswold, Durkheim e la produzione sociale della cultura, in Id., Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005, pp. 75-81.

D. Inglis, Durkheim, l’“Europa” e la Brexit, in Centro Studi Europei, Working Papers, 2/2020 (scaricabile online in modo gratuito).

5-7. * G. Poggi, Incontro con Max Weber, il Mulino, Bologna, 2004 (cap. II: Questioni di metodo; cap. III: La concezione weberiana del processo storico-sociale; cap. IV. L’etica protestante; cap. VI. Potere politico e legittimità; cap. VII. Lo stato e il fenomeno burocratico), pp. 27-87; 105-146

* W. Griswold, Il significato culturale, in Id., Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005, cap. 2, par. 5, 6, 7, pp. 58-70.

* P. Portinaro, La sociologia di Max Weber: un’eredità ancora feconda, in D. D’Andrea, C- Trigilia (a cura di), Max Weber oggi. Ripensando politica e capitalismo, il Mulino, Bologna, 2018, pp. 125-145.

Part II.  

9. * R.A. Wallace, A. Wolf, Il funzionalismo, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 23-54.

* W. Griswold, Cultura e significato nella sociologia funzionalista, in Id., Sociologia della cultura, il Mulino, Bologna, 2005, pp. 53-58

10-11. * R.A. Wallace, A. Wolf, La teoria del conflitto, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 63-115.

12-13. * R.A. Wallace, A. Wolf, L’interazionismo simbolico, in Id., La teoria sociologica contemporanea, il Mulino, Bologna, 2008, pp. 141-174.

* R. Collins, La definizione della situazione e la costruzione sociale della realtà, in Id., Teorie sociologiche, il Mulino, Bologna, 2006, pp. 269-311.

14. * G. Gili, La teoria dell’agire sociale in Erving Goffman, in S. Belardinelli (a cura di), Teorie sociologiche dell’azione, FrancoAngeli, Milano, 1999. pp. 188-234.

15. * R. Marchetti, La politica della globalizzazione, Mondadori, Milano (cap. 1: La globalizzazione: un fenomeno complesso e controverso; cap. 5: La competizione tra diversi progetti di globalizzazione), pp. 16-46; pp. 139-167.

* L. Martell, Sociologia della globalizzazione, Einaudi, Torino, 2011 (cap. IX. Politica, Stato e globalizzazione: la fine dello Stato nazionale e della socialdemocrazia? XI. Antiglobalizzazione e movimenti per la giustizia globale), pp. 221-252; pp. 283-305.


Part III.

S1 * R. Marchetti, La politica della globalizzazione, Mondadori, Milano (cap. 3: Aspetti socio-culturali della globalizzazione), pp. 73-89.

* J.N. Pieterse, Globalizzazione e cultura: tre paradigmi, in Id., Mèlange globale. Ibridazioni e diversità culturali, Carocci, Roma, 2005, cap. 3, pp. 59-76. M

C. Reus-Smit, Culture, in Id., International Relations. A very short introduction, Oxford University Press, 2020, cap. 7.

S 2. * C. Tilly, Conflitto sociale, in Enciclopedia delle scienze sociali, Treccani, Roma

* S.P. Huntington, Lo scontro delle civiltà e il nuovo ordine mondiale, Garzanti, Milano, 2000 (cap. 1, 12) M

A. Panebianco, Perché Huntington non si può ignorare, il Mulino, 2-2015

E. Said, The Clash of Ignorance, The Nation, October 2001.

S3. * J.S. Nye, Smart Power, Laterza, Roma-Bari, cap. 1: Che cos'è il potere negli affari internazionali? (pp. 5-30) ; cap. 4: Il soft power (pp. 98-132). M [https://www.unibo.it/sitoweb/paolo.terenzi/didattica/programma/2021/405133#]

S4. * B. Valade, Multiculturalismo, in Enciclopedia del Novecento, III Supplemento Treccani, Roma.

* I. Crespi, Multiculturalismo e rapporto tra culture: sfide, limiti e nuove prospettive, in Id., Cultura/e nella società multiculturale: riflessioni sociologiche, Eum, Macerata, 2015, pp. 97-136. M

S5. * C. Giaccardi, La comunicazione interculturale nell’era digitale, il Mulino, Bologna, 2012, cap. IV. I concetti della comunicazione interculturale; M; cap. V. Condizioni, modelli, prospettive M

S6. * R. Boudon, Relativismo e modernità, in Id., Il senso dei valori, il Mulino, Bologna, pp. 189-223. M

S7. * S. Benhabib, “Nous et les actress”. Etnocentrismo e universalismo, in Id., La rivendicazione dell’identità culturale. Eguaglianza e diversità nell’era globale, il Mulino, Bologna, 2005, pp. 47-75. M

A book chosen from among the following

U. Beck, La metamorfosi del mondo, Laterza, Roma-Bari, 2017.

S. Benhabib, La rivendicazione dell’identità culturale. Eguaglianza e diversità nell’era globale, il Mulino, Bologna, 2005.

F. Fukuyama, Identità. La ricerca della dignità e i nuovi populismi, UTET, 2019.

M. Graziano, Guerra santa e santa alleanza. Religioni e disordine internazionale nel XXI secolo, il Mulino, Bologna, 2015.

J.S. Nye, Leadership e potere. Hard, soft, smart power, Laterza, Roma-Bari, 2010.

J.N. Pieterse, Mélange globale. Ibridazioni e diversità culturale, Carocci, Roma, 2005 + R. Boudon, Il relativismo, il Mulino, Bologna, 2020.

Teaching methods

Lectures section (32 hours). Conventional lectures (with the use of Power Point if necessary) during which the course contents are presented and discussed. The first part of the course is aimed at acquiring knowledge (of facts/events, procedures, concepts, theories).

Seminar section (14 hours). Students will be divided in 4 groups: three groups will do the seminar in classroom and one group will do the seminar remotely on MS Teams. In the seminar part of the course, interaction between students and with the lecturer is explicitly stimulated. Students are encouraged to carry out a structured activity in the classroom to compare and verify the knowledge acquired by reading the indicated texts. Students are required to carefully read the assigned material before the session and active participation will also be expected.

Assessment methods

Part I. Intermediate written exam

Part II. Intermediate written exam

Each intermediate written exam shall consist of 8 essay questions, and students will have 55 minutes to do the exam. Marks are out of 30, and the pass mark is 18.

Parte III. The seminar part includes both in itinere assessment methods (memorandum, presentation of previously read texts in the classroom and participation in the classroom discussion) and, at the end of the seminar lessons, an assessment organised according to the take-home exam method (open book) in which the student is asked to answer one question, among those proposed, on the topics dealt with in the classroom.

 

Teaching tools

Power point 

MS Teams

Office hours

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