28460 - Semiotics of Social Sciences (1) (LM)

Academic Year 2016/2017

  • Docente: Maria Patrizia Violi
  • Credits: 6
  • SSD: M-FIL/05
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Semiotics (cod. 8886)

Learning outcomes

The course aims to develop both theoretical and applied skills. On the one hand recent semiotic theories  will be discussed, on the other hand methodological and analytical tools will be provided, especially in relation to the analysis of space.

Course contents

During the first part of the course we will approach theoretical themes of central concern for a contemporary approach to a semiotic of culture. In particular the construction of cultural memory will be discussed, with a specific focus on traumatic memory. Several different texts related to trauma will be analysed. A special attention will be dedicated to post memory and trans generational transmission and to the use of visual devices in family memories. 

Readings/Bibliography

Mandatory texts

-         Lévi-Strauss, C., Antropologia strutturale, Milano, il Saggiatore, 1990 (cap. II, XI, XV)

-         Lorusso, A.M., Semiotica della cultura , Roma-Bari, Laterza, 2010

-         Lotman, J. e Uspenskij, B., Tipologia della cultura, Milano, Bompiani, 1975.

-         Lotman, J., La semiosfera. L'asimmetria e il dialogo nelle strutture pensanti,Venezia, Marsilio, 1985 (pagg. 1-145)

-         Lotman, J., Tesi per una semiotica delle culture, Roma, Meltemi, 2006 (seconda parte + “Il decabrista nella vita”)

 -      Violi, P. , Paesaggi della memoria, Milano, Bompiani, 2014

 

 

Inoltre, gli studenti dovranno obbligatoriamente scegliere un testo  fra quelli che seguono:

 

-          Demaria, C., Semiotica e memoria, Roma, Carocci, 2006

-          Geertz, C., Antropologia interpretativa, Bologna, il Mulino, 1988 (cap. 1, cap. 3 e cap. 4)

-         Hammad M., “Il Museo della Centrale Montemarini a Roma”, in I. Pezzini, P. Cervelli eds. Scene del consumo: dallo shopping al museo, Meltemi, Roma, 2006, pp.203- 279.

-          Mazzucchelli F., Urbicidio. Il senso dei luoghi tra distruzioni e ricostruzioni nella Ex Jugoslavia, BUP, Bologna, 2010

-          Pozzato M.P. (ed), Testi e memoria. Semiotica e costruzione politica dei fatti, Bologna, il Mulino, 2010

- Demaria C., Il trauma, l'archivio, il testimone, Bologna, Bononia University Press, 2012

- Panosetti D., Pozzato M.P. (ed) Passione vintage. Il gusto per il passato nei consumi, nei film e nelle serie televisive, Roma, Carocci, 2013

- Vincenza Del Marco, Isabella Pezzini (ed), Passioni collettive. Cultura, politica e società, Roma, Edizioni Nuova Cultura , 2012

- Demuru, P., Essere in gioco, Bologna, BUP, 2014

- Pezzini I. Semiotica dei nuovi musei, Roma, Laterza 2011

 

 

 

Teaching methods

The course is designed to stimulate active participation on the part of students. They will be asked to read and present in class a selection of reading materials. Active participation in collective discussion  of these presentations will be considered an essential component of the course evaluation.

Assessment methods

The  final test consists in a written paper of 20 pages to be presented at least 10 days before the date of the exam.

Office hours

See the website of Maria Patrizia Violi