29527 - History of Work and Social Relationships (1) (LM)

Academic Year 2016/2017

  • Docente: Augusto De Benedetti
  • Credits: 6
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in History and Oriental Studies (cod. 8845)

Learning outcomes

To enable the students to analyse the main changes that have occurred during the industrial age, both from the point of view of economic processes and from that of social relationships, and, furthermore, to undertake comparative analyses of different contexts in time and place, with particular reference to the European and Atlantic area.

Course contents

Course contents:

The restructuring processes that have characterized capitalist development over the past forty years have led to an increasing marginalization of labour, its reduction to a mere instrument for obtaining income and more often in precarious forms.
This resulted in the increasing depletion of two of the main functions historically performed by the labour: to contribute to define the social relationships and to provide the basis for claiming new social and political rights.
The failure of these two functions results in a mounting instability in late capitalist society.
The aim of the course is to examine the history and dynamics of these phenomena with particular reference to the Euro-Atlantic area and to consider the open issues

Readings/Bibliography

The following list comprises an initial, essential bibliography. It helps the students to choose the 3 texts useful in the preparation of the exam (see Assessment Methods). At the start of the course the list will be discussed and integrated on the basis of any other eventual choices, bearing in mind students' interests.

Aglietta M., Lunghini G. , Sul capitalismo contemporaneo, Bollati Boringhieri, Torino, 2001.

Alberti M. , Senza lavoro. La disoccupazione in Italia dall’Unità a oggi, Laterza, Roma-Bari, 2016.

Altieri, G. (a cura di), Uomini e donne moderni. Le differenze di genere nel lavoro e nella famiglia: nuovi modelli da sostenere, Ediesse, 2007.

Ambrosiani M., Beccalli B., (a cura di), Lavoro e nuova cittadinanza, cittadinanza e nuovi lavori, Angeli, Milano, 2000.

Barbier J-C., Nadel H., La flessibilità del lavoro e dell'occupazione, Donzelli, Roma, 2002.

Bauman Z., Lavoro, consumismo e nuove povertà, Città aperta, Troina, 2004.

Beck U., Il lavoro nell'epoca della fine del lavoro. Tramonto delle sicurezze e nuovo impegno civile, Einaudi, Torino, 2000.

Castel R., Les métamorphoses de la question sociale.Une chronique du salariat, Fayard, Paris, 1995.

Castles S., Kosack G., Immigrazione e struttura di classe in Europa occidentale, Angeli, Milano, 1984.

Daniel C., Palier B. (sous la direction de.), La protection sociale en Europe. Le temps des riforme, La Documentation Fraçaise, Paris, 2001.

Dardot P., Laval Ch., La nuova ragione del mondo. Critica della razionalità neoliberista, DeriveApprodi, Roma 2013.

De Vito C. (a cura di), Global Labour History. La storia del lavoro al tempo della globalizzazione, Ombre corte, Verona, 2012.

Elster J., Il cemento della società. Uno studio sull'ordine sociale, il Mulino, Bologna, 1995.

Esping –Andersen G., I fondamenti sociali delle economie postindustriali, il Mulino, Bologna 2000.

Fitoussi J.-P., La democrazia e il mercato, Feltrinelli, Milano, 2004.

Florida R, L' ascesa della nuova classe creativa. Stile di vita, valori e professioni, Mondadori, Milano, 2003.

Fumagalli A. , Lavoro. Vecchio e nuovo sfruttamento, Punto Rosso, Milano, 2006.

Gallino L., Il lavoro non è una merce. Contro la flessibilità, Laterza, Roma-Bari, 2007.

Gallino L., Finanzcapitalismo. La civiltà del denaro in crisi, Einaudi, Torino, 2011.

Harvey D., Breve storia del neoliberismo, il Saggiatore, Milano, 2007.

Kergoat J., et al., Le monde du travail, La Découverte, Paris, 1998.

Knowledge Working. Lavoro, lavoratori, società della conoscenza, a cura di Federico Butera, Sebastiano Bagnara, Ruggero Cesaria, Sebastiano Di Guardo, Mondadori Università, Milano,2008.

Kolberg J.E. (ed.), Between Work and Social Citizenship, M.E. Sharpe, Armonck, N.Y., 1992.

Lestrade B., Boutillier S. (sous la direction de), Les mutations du travail en Europe, L'Harmattan , Paris, 2000.

Livi Bacci M., Errera G., Intervista sulla demografia. Sviluppo, stato sociale, migrazioni, globalizzazione e politica, Etas, Milano, 2001.

Masulli I., Chi ha cambiato il mondo?, Editori Laterza, Roma-Bari 2014.

Masulli I., Welfare State e patto sociale in Europa. Gran Bretagna, Germania, Francia, Italia, 1945 – 1985, CLUEB, Bologna, 2003.

Méda D., Società senza lavoro. Per una nuova filosofia dell'occupazione, Feltrinelli, Milano, 1997.

Mezzadra S., Diritto di fuga, Ombre corte, Verona, 2006.

Petras J.,Veltmeyer H., System in Crisis: the Dynamics of Free Market Capitalism, Zed Books, London, 2003.

Reich, B.R., L'economia delle nazioni: lavoro, imprese, politica, economia nei paesi del capitalismo globalizzato, Il sole-24 ore, Milano, 2003.

Antonio Schizzerotto (a cura di), Classi sociali e società contemporanea, Franco Angeli, Milano, 1992.

Silver Beverly J., Le forze del lavoro, Bruno Mondadori, Milano, 2008.

Standing G., Precari. La nuova classe esplosiva, il Mulino, Bologna, 2012.

Supiot A. (a cura di), Il futuro del lavoro: trasformazioni dell'occupazione e prospettive della regolazione del lavoro in Europa, Carocci, Roma, 2003.

Touraine A., La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo, il Saggiatore, Milano, 2008.

Waddington J. (ed.), Globalization and Patterns of Labour Resistance, Mansell, London etc. 1999.

 

Teaching methods

The didactic approach, which will be discussed with students at the start of the course, foresees a first introductory part, during which the teacher will set out the main aspects of the topic proposed. This will be followed by a census concerning students' needs for clarification and/or deeper knowledge of the subject and also concerning the themes each of them found most interesting. On the basis of this, it will be possible to organise the second part of the course, with suggestions for an individual bibliography and the active participation of students in the discussion. The second part, therefore, foresees lessons that will leave ample room for students' comments and discussions.

Assessment methods

Student evaluation consists of a paper than can be the result of individual effort or group work or otherwise an oral exam covering the textbooxs.

Teaching tools

The computer will be mainly used to prepare the teaching materials that the teacher and the students consider useful, but may also serve to carry out a wider, more personal search for bibliography.

Office hours

See the website of Augusto De Benedetti