04385 - History of Modern Philosophy

Academic Year 2015/2016

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Anthropology, Religions, Oriental Civilizations (cod. 8493)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0957)

Learning outcomes

The course intends to provide basic knowledge within the field of the history of modern philosophy, through the analysis of significant traditions, moments and figures in the historical and philosophical contexts between XVIIth and XIXth centuries.

 

Course contents

From Hegel to Nietzsche

The course will deal with some crucial moments in the path of German philosophical rationalism during the XIXth century. It will focus on kantian criticism and practical philosophy, Hegel's logic and philosophy of history, Feuerbach's critique of Hegel and the foundation of historical materialism, marxian theory of dialectic, Schopenhauer's concept of will and, in the end, Nietzsche's irrationalism.

An integrative seminar on Loewith's philosophical historiography and philosophy of history shall be held by dr. Gennaro Imbriano.   

Readings/Bibliography

1. Compulsory readings

-  Places of Works of Kant, Hegel, Feuerbach, Schopenhauer, Marx and Nietzsche (texts discussed in class provided by the Professor and available online as didactic material).  

- One classical work among:

L. Feuerbach, Principi della filosofia dell’avvenire, Einaudi 1971

L. Feuerbach, L’essenza del cristianesimo, Feltrinelli 1994

G.W.F. Hegel, Lezioni sulla filosofia della storia, a cura di G. Bonacina e L. Sichirollo, Laterza 2010

I. Kant, Prolegomeni ad ogni futura metafisica che potrà presentarsi come scienza, Laterza 2006

I. Kant, Scritti di storia politica e diritto, a cura di F. Gonnelli, Laterza 2015

K. Marx, Opere filosofiche giovanili, a cura di G. Della Volpe, Editori Riuniti 1963

K. Marx, Manoscritti economico-filosofici, a cura d N. Bobbio, Einaudi 1980

F. Nietzsche, La nascita della tragedia, Feltrinelli 2015

A. Schopenhauer, Sulla quadruplice radice del principio di ragion sufficiente, Rizzoli (Bur) 2000

A. Schopenhauer, Sulla volontà nella natura, Rizzoli (Bur) 2010

 

 2. Students are required to choose 2 texts from the following:

K. Löwith, Da Hegel a Nietzsche: la frattura rivoluzionaria nel pensiero del secolo XIX, Einaudi, Torino 1949

G. Lukács, La distruzione della ragione, Einaudi, Torino 1959

G. Lukács, Il giovane Hegel e i problemi della società capitalistica, Einaudi, Torino 1960

M. Dal Pra, La dialettica in Marx, Laterza, Bari 1965

E. Bloch, Soggetto-oggetto. Commento a Hegel, il Mulino, Bologna 1975

R. Bodei, Sistema ed epoca in Hegel, il Mulino, Bologna, 1975

E. Weil, Hegel e lo Stato e altri scritti hegeliani, Guerini, Milano 1988

E. Weil, Problemi kantiani, Quattroventi, Urbino 2006

F. Masini, Lo scriba del caos. Interpretazione di Nietzsche il Mulino, Bologna 1983

G. Invernizzi, Il pessimismo tedesco dell'Ottocento, La Nuova Italia, Firenze-Milano 1994

A. Burgio, Strutture e catastrofi. Kant Hegel Marx, Editori Riuniti, Roma 2000

C. Gentili, Nietzsche, il Mulino, Bologna 2001

R. Fineschi, Marx e Hegel. Contributi a una rilettura, Carocci, Roma 2006

A. Burgio (a cura di), Dialettica. Problemi, tradizioni, sviluppi, Quodlibet, Macerata 2007

S. Giametta, Schopenhauer e Nietzsche, Il Prato, Padova 2008

M. Montinari, Che cosa ha detto Nietzsche, Adelphi, Milano 2008

M. Segala, Schopenhauer, la filosofia, le scienze, Ed. della Normale, Pisa 2009

 

 NB

For the oral exam, students are required to study the fundamental authors and themes of the History of Philosophy from the Seventeenth to the Nineteenth century (a list will be available online)

Teaching methods

Lessons.

Assessment methods

 

The final oral examination will verify the acquired knowledge in the following three areas: (1) history of modern philosophy between the XVIIth and XIXth centuries (see the list of themes and authors published in Didactic Tools); (2) bibliography of the course and the texts commented in class (which will be published in the section Didactic Tools); (3) the texts discussed during the seminar (which will be published in the section Didactic Tools).

The seminar is optional. Students who will confer on seminar’s topic are requiered for the exam only one (and not two) texts of secondary literature.

Teaching tools

Frontal lessons

Office hours

See the website of Alberto Burgio