00870 - Social Psychology

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 8495)

Learning outcomes

At the end of the course, students should be able to discuss the main theories of  Social Psychology

Course contents

Course participants will be able to identify key issues in social psychology:

Social perception and attribution

Social cognition

Attitudes

Attitude and behavior change

Aggression

Prosocial behavior

Social influence

Group performance and leadership

Prejudice and intergroup relations


Readings/Bibliography

Written exam:

Hewstone M., Stroebe W., Jonas K., Voci A. (a cura di) (2010). Introduzione alla psicologia sociale. Bologna: Il Mulino.

Oral examination (not mandatory):

Pietrantoni L., Prati G. (2009). Psicologia dell'emergenza. Bologna: Il Mulino (not including chapters 3 and 8).
Prati G., Pietrantoni L., Buccoliero E., Maggi M. (2009). Il bullismo omofobico. Manuale teorico-pratico per insegnanti e operatori. Milano: Franco Angeli.

Prati, G. & Pietrantoni, L. (2012). Attivi e sedentari. Psicologia dell'attività fisica. Bologna: Il Mulino.

Prati, G. & Pietrantoni, L. (2013). Perché accadono gli incidenti? Il ruolo dei fattori umani e organizzativi. Roma: Carocci.

Teaching methods

Frontal lessons.

Assessment methods

Written exam with open and multiple choice questions. Oral examination is not mandatory.

Teaching tools

Teaching tools used for lectures: Video projector, PC, overhead projector.

Office hours

See the website of Gabriele Prati