00932 - Contemporary History

Academic Year 2013/2014

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Forli
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 8495)

Course contents

The course will be based on the analysis of XIX and XX centuries history. The course will focus on social and political transformation in Europe during the XIX century since the unification of Italy and Germany. Then, the course will analyse the First World War and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy.

Readings/Bibliography

STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE (compulsory readings)

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2009 (chap. 1 to 14).
2. Parole e Materiali per la Storia Contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002


STUDENTS ATTENDING THE COURSE (compulsory readings)

1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano, 2009 (chap. 1 to 14)
2. Lessons


MONOGRAPHIC PART FOR STUDENTS ATTENDING AND NOT ATTENDING THE COURSE

The list of monographs, from which the student will choose one for the oral exam, is the same for students attending and not attendine the classes.

- Brizzi R., L' uomo dello schermo. De Gaulle e i media, Il Mulino, Bologna, 2011
- Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008
- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, 1870-2011, Mondadori-Le Monnier, 2011
 - Cammarano F., Storia dell'Italia liberale, Laterza, 2011
- Cammarano F., Marchi M. (a cura), Il mondo ci guarda. L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica internazionali (1859-1861), Mondadori-Le Monnier, 2011
- Cammarano F., Cavazza S. (a cura), Il nemico in politica. La delegittimazione dell'avversario nell'Europa contemporanea, Mulino, 2010

- Cavazza S., Dimensione massa. Individui, folle, consumi, 1830-1945, Il Mulino, Bologna, 2004
- Cavazza S. e Scarpellini E. (a cura di), La rivoluzione dei consumi. Società di massa e benessere in Europa 1945-2000, Bologna, Il Mulino, 2010
- Cavazza S., Pombeni P. (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2012
- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006. Partiti, Movimenti, istituzioni, Roma-Bari, Laterza, 2007
- Corni G., Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004 (i due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia)
- Fiori A., L'Asia orientale dal 1945 ai giorni nostri, Il Mulino, 2011 + Nocera R., Stati Uniti e America Latina dal 1945 a oggi, Carocci, 2005 (i due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia)
- Gentile E., La Grande Italia. Il mito della nazione nel XX secolo, Laterza 2006
- Gentile E., Isnenghi M., Novecento italiano, Laterza, 2011
- Gervasoni M., Storia degli anni Ottanta. Quando eravamo moderni, Marsilio, 2010
- Gualtieri R., L'Italia dal 1943 al 1992, Carocci, Roma, 2006
- Guazzaloca G., Fine secolo. Gli intellettuali italiani e inglesi e la crisi tra Otto e Novecento, Bologna, Il Mulino, 2004
- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Mondadori-Le Monnier, 2011

-Laschi G. (a cura di), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, FrancoAngeli, 2012.

-Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012
- Lomellini V., L'appuntamento mancato. La Sinistra italiana e il Dissenso, 1968-1989, Le Monnier, 2010
- Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004 + Botta S., Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011 [da pag. 11 a pag. 84] - (i due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia)
- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino 2008
- Tulli U., Breve storia delle Olimpiadi. Lo sport, la politica da de Coubertin a oggi, Carocci, 2012 + Del Pero M., La Guerra Fredda, Carocci, 2001 (i due libri, studiati assieme, costituiscono una monografia)
- Zanatta L., Eva Peron. Una biografia politica, Rubbettino, 2009

- Fonti e Documenti per la Storia contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002+ Parole e Materiali per la Storia contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002 (up to p. 89)

 

Teaching methods

Teaching methods are basically founded on frontal lectures.

Assessment methods

STUDENTS ATTENDING THE COURSE
- Two short written examinations composed of 10 open questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in PART 1 of bibliography for students attending the course. Students who have been attending the written examinations, will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended about the monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history. The oral exam will be based on a book that the student have to choose in one of the sections in PART 2 of the bibliography (monographic part).
The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken proofs.

STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE
A written examination, composed of 10 open questions about the books in PART 1 of biblioghaphy for for students not attending the course, will be held at the end of the course.  A spoken exam after a satisfactory written examination should be attended about the monographic part in order to demonstrate how confident the students are with the analysis of particular problems and events of contemporary history. The oral exam will be based on a book that the student have to choose in one of the sections in PART 2 of the bibliography (monographic part).
The final evaluation will be given as an average between the written and the spoken exam.

 

Teaching tools

Personal computer

Office hours

See the website of Giulia Guazzaloca