- Docente: Giulia Guazzaloca
- Credits: 10
- SSD: M-STO/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Forli
- Corso: First cycle degree programme (L) in Sociology (cod. 8495)
Course contents
The course will be based on the analysis of XIX and XX centuries
history. The course will focus on social and political
transformation in Europe during the XIX century since the
unification of Italy and Germany. Then, the course will analyse the
First World War and the totalitarian political systems during the
Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate
on the second post-war period, with particular attention on Cold
War, transformation in European political systems and the
development of Italian republican democracy.
Readings/Bibliography
STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE (compulsory readings)
1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia
contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano,
2009 (chap. 1 to 14).
2. Parole e Materiali per la Storia Contemporanea, Bologna, Baiesi,
2002
STUDENTS ATTENDING THE COURSE (compulsory
readings)
1. F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia
contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Le Monnier-Mondadori, Milano,
2009 (chap. 1 to 14)
2. Lessons
MONOGRAPHIC PART FOR STUDENTS ATTENDING AND NOT ATTENDING
THE COURSE
The list of monographs, from which the student will choose one for the oral exam, is the same for students attending and not attendine the classes.
- Brizzi R., L' uomo dello schermo. De Gaulle e i media, Il
Mulino, Bologna, 2011
- Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino,
2008
- Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana,
1870-2011, Mondadori-Le Monnier, 2011
- Cammarano F., Storia dell'Italia liberale, Laterza,
2011
- Cammarano F., Marchi M. (a cura), Il mondo ci guarda.
L'unificazione italiana nella stampa e nell'opinione pubblica
internazionali (1859-1861), Mondadori-Le Monnier, 2011
- Cammarano F., Cavazza S. (a cura), Il nemico in politica. La
delegittimazione dell'avversario nell'Europa contemporanea, Mulino,
2010
- Cavazza S., Dimensione massa. Individui, folle, consumi,
1830-1945, Il Mulino, Bologna, 2004
- Cavazza S. e Scarpellini E. (a cura di), La rivoluzione dei
consumi. Società di massa e benessere in Europa 1945-2000, Bologna,
Il Mulino, 2010
- Cavazza S., Pombeni P. (a cura di), Introduzione alla storia
contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2012
- Colarizi S., Storia politica della Repubblica. 1943-2006.
Partiti, Movimenti, istituzioni, Roma-Bari, Laterza, 2007
- Corni G., Hitler, Bologna, Il Mulino, 2007 + Breuilly J., La
formazione dello Stato nazionale tedesco, Il Mulino, 2004 (i due
libri, studiati assieme, costituiscono una monografia)
- Fiori A., L'Asia orientale dal 1945 ai giorni nostri, Il Mulino,
2011 + Nocera R., Stati Uniti e America Latina dal 1945 a oggi,
Carocci, 2005 (i due libri, studiati assieme, costituiscono una
monografia)
- Gentile E., La Grande Italia. Il mito della nazione nel XX
secolo, Laterza 2006
- Gentile E., Isnenghi M., Novecento italiano, Laterza, 2011
- Gervasoni M., Storia degli anni Ottanta. Quando eravamo moderni,
Marsilio, 2010
- Gualtieri R., L'Italia dal 1943 al 1992, Carocci, Roma,
2006
- Guazzaloca G., Fine secolo. Gli intellettuali italiani e inglesi
e la crisi tra Otto e Novecento, Bologna, Il Mulino, 2004
- Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i
partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Mondadori-Le
Monnier, 2011
-Laschi G. (a cura di), Memoria d'Europa: riflessioni su dittature, autoritarismo, bonapartismo e svolte democratiche, FrancoAngeli, 2012.
-Marchi M. Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica
e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino,
2012
- Lomellini V., L'appuntamento mancato. La Sinistra italiana e il
Dissenso, 1968-1989, Le Monnier, 2010
- Price R., Le rivoluzioni del 1848, Il Mulino, 2004 + Botta S.,
Gli Stati Italiani preunitari, Archetipo, 2011 [da pag. 11 a pag.
84] - (i due libri, studiati assieme, costituiscono una
monografia)
- Testi A., Il secolo degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino
2008
- Tulli U., Breve storia delle Olimpiadi. Lo sport, la politica da
de Coubertin a oggi, Carocci, 2012 + Del Pero M., La Guerra Fredda,
Carocci, 2001 (i due libri, studiati assieme, costituiscono una
monografia)
- Zanatta L., Eva Peron. Una biografia politica, Rubbettino,
2009
- Fonti e Documenti per la Storia contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002+ Parole e Materiali per la Storia contemporanea, Bologna, Baiesi, 2002 (up to p. 89)
Teaching methods
Teaching methods are basically founded on frontal lectures.
Assessment methods
STUDENTS ATTENDING THE COURSE
- Two short written examinations composed of 10 open questions will
be held during the classes in order to understand how familiar the
students have become with the arguments of the course. The
questions will be based on the lessons of the teacher and on the
books in PART 1 of bibliography for students attending the course.
Students who have been attending the written examinations, will
have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final
spoken exam should be attended about the monographic part in order
to demonstrate how confident the students are with the analysis of
particular problems and events of contemporary history. The oral
exam will be based on a book that the student have to choose in one
of the sections in PART 2 of the bibliography (monographic
part).
The final evaluation will be given as an average between the
written and the spoken proofs.
STUDENTS NOT ATTENDING THE COURSE
A written examination, composed of 10 open questions about the
books in PART 1 of biblioghaphy for for students not attending the
course, will be held at the end of the course. A spoken exam
after a satisfactory written examination should be attended about
the monographic part in order to demonstrate how confident the
students are with the analysis of particular problems and events of
contemporary history. The oral exam will be based on a book that
the student have to choose in one of the sections in PART 2 of the
bibliography (monographic part).
The final evaluation will be given as an average between the
written and the spoken exam.
Teaching tools
Personal computer
Office hours
See the website of Giulia Guazzaloca