11213 - Semiotics of Art

Academic Year 2012/2013

  • Docente: Lucia Corrain
  • Credits: 12
  • SSD: L-ART/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Communication Sciences (cod. 0960)

Learning outcomes

The students have to face the learning of the most important tools of visual semiotics theory. In particular, they will know the distinction between plastic level and figurative level, the enunciation theory, sensoriality, passional dimension, etc. and they will be able to use these tools to visual text analysis.

Course contents

The title of the course is Art and its spectators. It will be focused on basic theorical and methodological aspects of the visual fruition. We'll take into account different texts: from paintings to installation.

Readings/Bibliography

The students DAMS, 12 cfu, will study
All the following Books:
A.-J. GREIMAS, “Semiotica figurativa e semiotica plastica”, in Fabbri, P., Marrone, G., a cura di, Semiotica in nuce II, Meltemi, Roma 2001, pp. 196-210 (scaricabile in pdf su AMS CAMPUS)
M. SCHAPIRO, Per una semiotica del linguaggio visivo, Meltemi, Roma 2002 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).
L. CORRAIN, a cura di, Semiotiche della pittura. I classici, le ricerche, Meltemi, Roma 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C).


Two of the following books:
L. MARIN, Della rappresentazione, Meltemi, Roma 2001 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).
V. STOICHITA, L'invenzione del quadro, Il Saggiatore, Milano 1998.
V. STOICHITA, Breve storia dell'ombra, Il Saggiatore, Milano 2000.
V. STOICHITA, Cieli in cornice, Meltemi, Roma, 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C).
O. CALABRESE, La macchina della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012 (in uscita nelle librerie a fine ottobre).

The studentsCOMMUNICATION SCIENCES , 12 cfu, will study
All the following Books:
A.-J. GREIMAS, “Semiotica figurativa e semiotica plastica”, in Fabbri, P., Marrone, G., a cura di, Semiotica in nuce II, Meltemi, Roma 2001, pp. 196-210 (scaricabile in pdf su AMS CAMPUS)
O. CALABRESE, La macchina della pittura, La Casa Usher, Firenze, 2012 (in uscita nelle librerie a fine ottobre).
L. CORRAIN, a cura di, Semiotiche della pittura. I classici, le ricerche, Meltemi, Roma 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C)

Two of the following books:
L. MARIN, Della rappresentazione, Meltemi, Roma 2001 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).
V. STOICHITA, L'invenzione del quadro, Il Saggiatore, Milano 1998.
V. STOICHITA, Breve storia dell'ombra, Il Saggiatore, Milano 2000.
V. STOICHITA, Cieli in cornice, Meltemi, Roma, 2004 (scaricabile integralmente in pdf su E/C).
M. SCHAPIRO, Per una semiotica del linguaggio visivo, Meltemi, Roma 2002 (legalmente fotocopiabile presso la copisteria Asterisco).

Teaching methods

Lectures.

Assessment methods

Oral exam on the recommended readings. Students have to demonstrate a critical understanding of the recommended reading.
The recommended readings and the assessment methods will be the same for students that haven't attended the course.

Teaching tools

In addition to lectures, power-point presentations, movies and documentaries will be used to support the teaching.

Links to further information

http://(http://www.dav.unibo.it/Dav/default.htm) per iscrizione on line agli esami e per ogni altra informazione riguardante i giorni e gli orari

Office hours

See the website of Lucia Corrain