- Docente: Felice Carugati
- Credits: 4
- SSD: M-PSI/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Cesena
- Corso: First cycle degree programme (L) in Sciences of Behaviour and Social Relations (cod. 0988)
Learning outcomes
The main approaches to human development will be presented and discussed.Specific attention will be devoted to the relations between developmental approaches and general and social psychology alongside the history of psychology. Some key concepts will be presented and discussed: continuity and discontinuity in human development, relationships between cultures, construction of human tools and social interation. A presentation of techniques and specific devices for research will allow students to integrate theoretical concepts and instruments for gathering empirical data in developmental psychology
At the end of the courses will be able:
* to know the main theories and methodologies of research
* to know the main phases of life span and the contestual conditions for their acquisition
* to know the main techniques of research and to gather data abnout human development
Pre-requirements
Students who have already acquired the credits from Theories and
techniques of general psychology will be advantaged in learning
about human development
Course contents
The course has been split into two (4CFU) parts for administrative reasons. In fact the whole course is 8 CFU. For detailed information concerning the 8 CFU course and programme, please check webpage
32063 TEORIE E TECNICHE DI PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO - TEORIE E TECNICHE DI PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO I
Readings/Bibliography
Camaioni L., Di Blasio P. Psicologia dello sviluppo, Bologna :
Mulino, 2007 new edition (cap. I, II, IV, V, VI,
VIII).
Carugati F. (a cura di) Strumenti di Psicologia dello sviluppo :
materiale per il corso di Teorie e tecniche di psicologia dello
sviluppo, Università di Bologna - sede di Cesena, Facoltà di
Psicologia, Bologna, il Mulino, 2007 (all chapters)
this book is available: Cesena Libreria Mondadori - viale Carducci
For a further cultural improvement, below a list of references
General theories:
Battacchi M. W. Trattato enciclopedico di psicologia dell'età
evolutiva, Padova : Piccin, 1988.
Bonino S. (diretto da) Dizionario di Psicologia dello sviluppo,
Torino : Einaudi, 1994.
Bradley B. Immagini dell'infanzia : introduzione critica alla
psicologia evolutiva, Bologna : Mulino, 1991.
Miller P.H. Teorie dello sviluppo psicologico, Bologna : Mulino, 1994.
Methodology of research:
Camaioni L., Simion F. Metodi di ricerca in psicologia dello
sviluppo, Bologna : Mulino, 1990.
Lis A., Venuti P. L'osservazione nella psicologia dello sviluppo,
Firenze : Giunti, 1996.
D'Odorico L. L'osservazione del comportamento infantile, Milano :
Raffaello Cortina, 1990.
Socialization and social development (life span
included):
Mugny G., Carugati F. Psicologia sociale dello sviluppo cognitivo,
Firenze : Giunti-Barbera, 1987.
Gilli G., Marchetti A. Prospettive sociogenetiche e sviluppo
cognitivo, Milano : Raffaello Cortina, 1991.
Dunn, J. La nascita della competenza sociale, Milano : Raffaello
Cortina, 1990.
Emiliani F. Carugati F. Il mondo sociale dei bambini, Bologna :
Mulino, 1985.
Kaye K. La vita mentale e sociale del bambino, Roma : Pensiero
Scientifico, 1992.
Marchetti A. (a cura di) Conoscenza, affetti, socialità, Milano :
Raffaello Cortina, 1997.
Rutter M., Rutter M. L'arco della vita, Firenze : Giunti,
1995.
Emiliani F. I bambini nella vita quotidiana, Roma : Carocci,
2002.
Molinari L. Psicologia dello sviluppo sociale, Bologna :
Mulino, 2003.
Teaching tools
- Power point presentations
- Videos
- Web- platform to deliver documents
Links to further information
http://servizi.psice.unibo.it/Docenti/
Office hours
See the website of Felice Carugati