32064 - Theories and Techniques of Developmental Psychology II

Academic Year 2011/2012

  • Docente: Felice Carugati
  • Credits: 4
  • SSD: M-PSI/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Cesena
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Sciences of Behaviour and Social Relations (cod. 0988)

Learning outcomes

The main approaches to  human development will be  presented and discussed.Specific attention will be devoted to the relations between developmental approaches and general and social psychology alongside the history of psychology.  Some key concepts will be presented and discussed: continuity and discontinuity in human development, relationships between cultures, construction of human tools and social interation.  A presentation of techniques and specific devices for research will allow students to integrate theoretical concepts and instruments for gathering empirical data in developmental psychology

 

At the end of the courses will be able:

* to know the main theories and methodologies of research

* to know the main phases of life span and the contestual conditions for their acquisition

* to know the main techniques of research and to gather data abnout human development

Pre-requirements
Students who have already acquired the credits from Theories and techniques of general psychology will be advantaged in learning about human development

 

Course contents

The course has  been split into two  (4CFU) parts for administrative reasons.  In fact the whole course is 8 CFU.  For detailed information concerning the 8 CFU course and programme, please check webpage

32063 TEORIE E TECNICHE DI PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO - TEORIE E TECNICHE DI PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO I

Readings/Bibliography

Camaioni L., Di Blasio P. Psicologia dello sviluppo, Bologna : Mulino, 2007 new edition  (cap. I,  II,  IV, V, VI, VIII).
Carugati F. (a cura di) Strumenti di Psicologia dello sviluppo : materiale per il corso di Teorie e tecniche di psicologia dello sviluppo, Università di Bologna - sede di Cesena, Facoltà di Psicologia, Bologna, il Mulino, 2007 (all chapters)

this book is available: Cesena Libreria Mondadori - viale Carducci

For a further cultural improvement, below a list of references   

General theories:
Battacchi M. W. Trattato enciclopedico di psicologia dell'età evolutiva, Padova : Piccin, 1988.
Bonino S. (diretto da) Dizionario di Psicologia dello sviluppo, Torino : Einaudi, 1994.
Bradley B. Immagini dell'infanzia : introduzione critica alla psicologia evolutiva, Bologna : Mulino, 1991.

Miller P.H. Teorie dello sviluppo psicologico, Bologna : Mulino, 1994.

Methodology of research:
Camaioni L., Simion F.  Metodi di ricerca in psicologia dello sviluppo, Bologna : Mulino, 1990.
Lis A., Venuti P. L'osservazione nella psicologia dello sviluppo, Firenze : Giunti, 1996.


D'Odorico L. L'osservazione del comportamento infantile, Milano : Raffaello Cortina, 1990.

Socialization and social development (life span included):
Mugny G., Carugati F. Psicologia sociale dello sviluppo cognitivo, Firenze : Giunti-Barbera, 1987.
Gilli G., Marchetti A. Prospettive sociogenetiche e sviluppo cognitivo, Milano : Raffaello Cortina, 1991.
Dunn, J. La nascita della competenza sociale, Milano : Raffaello Cortina, 1990.


Emiliani F. Carugati F. Il mondo sociale dei bambini, Bologna : Mulino, 1985.
Kaye K. La vita mentale e sociale del bambino, Roma : Pensiero Scientifico, 1992.
Marchetti A. (a cura di) Conoscenza, affetti, socialità, Milano : Raffaello Cortina, 1997.
Rutter M., Rutter M. L'arco della vita, Firenze : Giunti, 1995.
Emiliani F. I bambini nella vita quotidiana, Roma : Carocci, 2002.
Molinari L. Psicologia dello sviluppo sociale, Bologna : Mulino, 2003.

Teaching tools

  • Power point presentations
  • Videos
  • Web- platform to deliver documents

Links to further information

http://servizi.psice.unibo.it/Docenti/

Office hours

See the website of Felice Carugati