31059 - Spanish-American Literature 1

Academic Year 2011/2012

  • Docente: Giovanni Gentile Marchetti
  • Credits: 9
  • SSD: L-LIN/06
  • Language: Spanish
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)

Learning outcomes

At the end of the course the student knows the general lines of the history of the literature, is able to read, to understand and to translate spanish-american texts and, at the same time, is able to use the methods and the analytical tools, to interpret the works of the principal authors, in relationship to the context of the culture and the historical period of reference.

Al terminar el curso el estudiante conocerá la líneas generales de la historia de la literatura y estará en condiciones de leer, comprender y traducir textos en lengua; igualmente habrá empezado a familiarizarse con las metodologías y las herramientas básicas de análisis para la interpretación de los principales autores, contextualizándolos en la cultura y en el período histórico de pertenencia.

Course contents

Un temporal en una taza de té: la poesia Ispano-Americana del XX secolo tra tradizione e rinnovamento

 

Il corso si propone di fornire conoscenze sulla poesia ispanoamericana del secolo appena concluso, a partire dal Modernismo (Rubén Dario), per poi passare all'esame approfondito delle maggiori figure dell'avanguardia (Pablo Neruda, Vicente Huidobro, César Vallejo, Oliverio Girondo), per giungere, infine, ad alcune tendenze del dopoguerra, come l'antipoesia di Nicanor Parra, la neoavanguardia cilena degli anni '70 e il neobarocco degli anni '80. Parallelamente al panorama storico, si affronterà la lettura di alcuni testi considerati particolarmente significativi e si forniranno allo studente gli strumenti teorici per un'analisi seria ed approfondita del testo poetico. 

 

 

Readings/Bibliography

a. Fonti primarie:

Darío, Rubén, Azul. Cantos de Vida y Esperanza, Madrid, Cátedra, 1995 (selezione di testi).

Huidobro, Vicente, Altazor Temblor De Cielo, Madrid, Catedra, 1994.

Vallejo, César, Trilce, Madrid, Cátedra, 1999 (selezione di testi).

Girondo, Oliverio, Obra Completa, Madrid, Archivos, 1999 (selezione di testi).

Neruda, Pablo, Canto general, Madrid, Cátedra, 1992 (selezione di testi).

Parra, Nicanor, Poemas para combatir la calvicie, Mexico, Fondo de cultura economica, 1993 (selezione di testi)

 

b. Fonti secondarie:

 

b1. Critica:

Verani Hugo J., Las vanguardias literarias en Hispanoamérica: manifiestos, proclamas y otros escritos, México, Fondo de Cultura Economica, 1995 (selezione di testi).

Yurkiévich, Saúl, Fundadores de la nueva poesía latinoamericana: Vallejo, Huidobro, Borges, Girondo, Neruda, Paz, Lezama Lima, Barcelona, Edhasa, 2002.

Sucre, Guillermo, La máscara y la transparencia. Ensayos sobre poesía hispanoamericana, México, F.C.E., 1985.

 

b2. Teoria:

Paz, Octavio, Los hijos del limo, Barcelona, Seix Barral, 1974.

Jakobson Roman, “Linguistica e poetica” in Id., Saggi di linguistica generale, Milano, Feltrinelli, 1966.

Benveniste Emile, “I livelli dell'analisi linguistica” in Id., Problemi di Linguistica Generale, Milano, Il Saggiatore, 1966.

 

c. Opere di riferimento:

c1. Storia letteraria:

Oviedo José Miguel, Historia de la literatura hispanoamericana, Madrid, Alianza, 2001, voll. II (Modernismo e Rubén Darío) e III (Avanguardie, V. Huidobro, C. Vallejo, O. Girondo, P. Neruda).

 

c2. Strumenti di analisi:

Beltrami, Pietro G., Gli strumenti della poesia, Bologna, Il Mulino, 2002. 

Mortara Garavelli Bice, Manuale di retorica, Milano, Bompiani, 2003.

Beccaria Gian Luigi (a cura di), Dizionario di linguistica e di filologia, metrica, retorica, Torino, Einaudi, 1994.

Marchese, Angelo, L'officina della poesia : principi di poetica, Milano, Mondadori, 1997.

 

This bibliography has to be considered provisional. Wider bibliographical indications will be provided during the course and after their finalization.

Teaching methods

The course essentially it's based on the frontal didactics, without excluding possible close seminarial discussions.

El curso está basado, principalmente, en las clases frontales, sin excluir posibles profundizaciones de caracter seminarial.

Assessment methods

The students will have called to compile a paper (tesina), whose formalities will be illustrated to proper time. They will sustain, then, an oral test that will move from theirs elaborate.

Los estudiantes tendrán que redactar una ponencia (tesina), cuyas modalidades se ilustrarán a su tiempo. Afrontarán luego un coloquio, con vista a discutir y extender los contenidos del trabajo presentado.

Teaching tools

We will apply, mainly, to the projection of texts, prepared to the computer, with the possible software use for the textual analysis.

Se acudirá, principalmente, a la proyección de textos, imágenes, videos, preparados con el ordenador, y, en caso, de programas de análisis textual computerizado.

Office hours

See the website of Giovanni Gentile Marchetti