- Docente: Marco Ciardi
- Credits: 6
- SSD: M-STO/05
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Philosophical Sciences (cod. 0975)
Course contents
Inizio del corso: Lunedì 3 ottobre 2011
Luogo e orari: Dipartimento di Filosofia, Via Zamboni 38. Lunedì (aula 6, ore 13-15); Giovedì (aula 6, ore 15-17); Venerdì (Aula 6, ore 13-15)
Titolo del corso: "Dalla chimica tricolore alla chimica verde. Il ruolo dei chimici nell'Italia unita".
The course main objective is to fill a serious gap in the ambit of studies in the history of chemistry in Italy in the period that runs from the mid-nineteenth century to the early twentieth century. Despite the unquestionable level of professionalisation and specialisation that the historiography of science and technology has attained also in Italy, the temporal arch that the study intends to consider, still today represents a largely unexplored territory, firstly for the lack of a systematic exploration of primary sources, such as collections of letters, manuscripts and archive documents.
Readings/Bibliography
1) M. Ciardi, Reazioni tricolori. Aspetti della chimica italiana nell'età del Risorgimento, Milano, FrancoAngeli, 2011.
2) Giacomo Ciamician, Chimica, filosofia, energia: conferenze e discorsi, a cura di Marco Ciardi e Sandra Linguerri, Bologna, Bononia University Press, 2007.
3) Giacomo Leopardi, Frammento apocrifo di Stratone da Lampsaco, in Operette Morali (edizione a scelta degli studenti)
4) Rachel Carson, Primavera Silenziosa, Milano, Feltrinelli (edizione con introduzione di Al Gore).
Altri materiali utili allo svolgimento del corso saranno forniti durante le lezioni, oppure messi a disposizione sul sito DECKARD. Storia della scienza, divulgazione scientifica e cultura ambientale (www.rickdeckard.eu)
Teaching methods
The teaching method may vary in relation to the number, demands and inclinations of students. It may therefore shift from the traditional lecture to open discussion involving participants, and the presentation of papers.
Assessment methods
The exam will consist of a discussion based on a topic chosen by the student.
Registration for the exam: http://www.unibo.it/Portale/Guida/AlmaEsami.htm
Teaching tools
Power point, Web.
Links to further information
http://www.unibo.it/docenti/marco.ciardi
Office hours
See the website of Marco Ciardi