- Docente: Carla Penuti
- Credits: 6
- SSD: M-STO/02
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Culture and Language for Foreigners (cod. 0983)
Learning outcomes
Students gain in-depth knowledge of the historical events that took place in modern times in Italy within the context of the specific historiography and acquire methodological competence, together with the ability to plan their own research without assistance.
Course contents
The course aims to analyse the forms of organising power and the social hierarchies in Italian states in the early modern age. Particular attention is paid to the states in northern and central Italy, and the course also suggests how students may compare and evaluate the main historiographic orientations and the ways in which most recent studies interpret these themes. They are also aided in their personal research into this topic.
Readings/Bibliography
In order to pass the exam, 4 texts must be read from a critical point of view: two from section a) and two from section b)
Section a)
G. Greco-M. Rosa, a cura di, Storia degli Antichi stati italiani, Roma-Bari, Laterza, 2006 (prima ed. 1996)
and
D. Sella, L'Italia del Seicento, Roma-Bari, Laterza, 2008 (prima ed. 2000)
Section b)
Two works from the following:
M. Bellabarba, La giustizia nell'Italia moderna, Roma-Bari, Laterza, 2008
C. Casanova, La famiglia italiana in età moderna, Roma, Carocci, 2001
G. Chittolini-A. Molho-P. Schiera, a cura di, Origini dello Stato. Processi di formazione statale in Italia fra Medioevo ed età moderna, Bologna, il Mulino, 1994
C. M. Cipolla, Contro un nemico invisibile. Epidemie e strutture sanitarie nell'Italia del Rinascimento, Bologna, il Mulino, 1986
G. Cozzi, Repubblica di Venezia e stati italiani. Politica e giustizia dal secolo XVI al secolo XVII, Torino, Einaudi, 1982
C. Donati, L'idea di nobiltà in Italia. Secoli XIV-XVIII, Bari, Laterza, 1988
E. Fasano, a cura di, Potere e società negli stati regionali italiani del ‘500 e ‘600, Bologna, il Mulino, 1995
I. Fosi, La giustizia del papa. Sudditi e tribunali nello Stato Pontificio in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2007
G. Fragnito, La Bibbia al rogo. La censura ecclesiastica e i volgarizzamenti della Scrittura (1471-1605), Bologna, il Mulino, 1997
O. Niccoli, Perdonare. Idee, pratiche, rituali in Italia tra Cinque e Seicento, Roma-Bari, Laterza, 2007
O. Niccoli, La vita religiosa nell'Italia moderna: secoli XV-XVIII, Roma, Carocci, 1998
G. Pomata, La promessa di guarigione. Malati e curatori in antico regime. Bologna XVI-XVIII secolo, Roma-Bari, Laterza, 1994
P. Prodi, Il sovrano pontefice. Un corpo e due anime: la monarchia papale nella prima età moderna, Bologna, Il Mulino, 2006
A. Prosperi, Tribunali della coscienza. Inquisitori, confessori, missionari, Torino, Einaudi, 1997
A. Prosperi, Il concilio di Trento. Una introduzione storica, Torino, Einaudi, 2001
G. Ricci, Povertà, vergogna, superbia. I declassati fra Medioevo ed età moderna, Bologna, Il Mulino, 1996
F. Venturi, Settecento riformatore. I. Da Muratori a Beccaria, Torino,Einaudi, 1969
G. Zarri, Recinti. Donne, clausura e matrimonio nella prima età moderna, Bologna, il Mulino, 2000
Note: Those students who enrolled before the latest changes in the course of studies, and who are therefore required to obtain only 3 credits, must analyse 3 texts, two from section a) and one from section b).
Those students who have so far not taken the Modern History exam in the course of their first three-year degree must agree on an individual programme with the lecturer.
Teaching methods
Lectures and seminars dedicated to reading texts.
Assessment methods
An oral exam.
Teaching tools
Photocopies
Office hours
See the website of Carla Penuti