27462 - History of Emilia Romagna in Ancient Times (1)

Academic Year 2010/2011

  • Docente: Daniela Rigato
  • Credits: 6
  • SSD: L-ANT/03
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)

Learning outcomes

The course pourposes are to initiate the students to the study  of the ancient history of the Emilia Romagna region by means of the direct analysis of various sources tipologies (literary, epygraphic, archaeological, etc.). The students will be able to acquire an elementary background and a research methodology concerning the study of the various themes characterising the ancient world, particularly its institutions, society and culture.

Course contents

-General outlines of the Augustus' VIII region, starting from the roman conquest of the Po plain.

-Various aspects analysis of the romanisation in the Cispadana region (social, economics, religious, institutional etc.) based on different data typologies.

-Methodology exemples about the documentation analysis to attaine a final conclusion of general historical value.

The final lessons will  analyze  the most recently archaeological discovery concerning the regio octava territory.

Readings/Bibliography

*Lessons notes.
* Four Papers to be chosen among the below listed:
a) Alla ricerca di Bologna antica e medievale. Da Felsina a Bononia negli scavi di via D'Azeglio, a cura di R.Curina, L.Malnati, C.Negrelli, L.Pini, Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 25, Firenze 2010;
b) Vetus Litus. Archeologia della foce. Una discarica di materiali ceramici del III sec.a.C. alla darsena di Cattolica lungo il Tavollo, a cura di L.Malnati, M.L. Stoppioni, Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 23, Firenze 2008;
c) L'insediamneto di Montegibbio. Una ricerca interdisciplinare per l'archeologia, a cura di Francesca Guandalini e Donato Labate. Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 26, Firenze 2010

For the  5 CFU course:
* Lessons notes;
*Two Papers to be chosen among the below listed:

a) Alla ricerca di Bologna antica e medievale. Da Felsina a Bononia negli scavi di via D'Azeglio, a cura di R.Curina, L.Malnati, C.Negrelli, L.Pini, Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 25, Firenze 2010;
b) Vetus Litus. Archeologia della foce. Una discarica di materiali ceramici del III sec.a.C. alla darsena di Cattolica lungo il Tavollo, a cura di L.Malnati, M.L. Stoppioni, Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 23, Firenze 2008;
c) L'insediamneto di Montegibbio. Una ricerca interdisciplinare per l'archeologia, a cura di Francesca Guandalini e Donato Labate. Quaderni di Archeologia dell'Emilia Romagna, 26, Firenze 2010.


Students not attending the lessons, must to contact the professor (daniela.rigato@unibo.it). Furthermore they must also read  the fellowing text:
Selected Papers  from Aemilia. La cultura romana in Emilia Romagna dal 3° secolo a.C. all'età costantiniana (a cura di M. Marini Calvani), Venezia, Marsilio, 2000:
pp. XVII-103; pp. 320-342; and another paper in the same volume concerning a city.

Teaching methods

Direct lessons in classroom.  Visits to the Emilia Romagna region Museums will be probably organized (Museo Civico Archeologico di Bologna, Antiquarium di Marzabotto, Museo Archeologico di Ferrara).

Assessment methods

The final examination will be of an oral type, concerning a general background culture and the fundamentals of the research methodology.

Teaching tools

Hand-outs; video-projector

Office hours

See the website of Daniela Rigato