12693 - Contemporary History (1) (A-L)

Academic Year 2009/2010

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Arts (cod. 0958)

Learning outcomes

Course aim is the studying of the most important political, social, economical and cultural transformations of the contemporary age in particular of the Twentieth Century.

Course contents

Europe and the world during the Nineteenth Century

Politics and Society in Italy: since national unity to the età giolittinana

The Twentieth Century and its interpretations

World conflicts

Forms of fascism and communism

Bipolar World: 1945-1989

Economy, consumptions and costumes during the second post-war period

Europe and Italy since the second post-war period to today

Readings/Bibliography

A. De Bernardi, Da mondiale a globale. Storia del XX secolo, Mondadori, Milano 2008

P. Sorcinelli (a cura di), Identikit del Novecento. Conflitti, trasformazioni sociali, stili di vita, Donzelli, Roma 2004

One of the following text is also recommended:

A. Bravo, A colpi di cuore. Storie del sessantotto, Laterza, Roma-Bari 2008

D. Calanca, Legami. Relazioni familiari nel Novecento, Bononia University Press, Bologna 2004

E. Gentile, Fascismo di pietra, Laterza, Roma-Bari 2007

E. Gentile (a cura di), Modernità totalitaria. Il fascismo italiano, Laterza, Roma-Bari 2008

A. Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla Grande guerra a Salò, Einaudi, Torino 2005

E. J. Hobsbawm, Il secolo breve, Rizzoli, Milano 1995

N. Labanca, Una guerra per l'impero. Memorie della campagna d'Etiopia, il Mulino, Bologna 2005

G. L. Mosse, Intervista sul nazismo, Laterza, Roma-Bari 2004

G. L. Mosse, Le guerre mondiali. Dalla tragedia al mito dei caduti, Laterza, Roma-Bari 2005

A. Rossi Doria, Dare forma al silenzio. Scritti di storia politica delle donne, Viella 2007

M. L. Salvadori, Il Novecento. Un'introduzione, Laterza, Roma-Bari 2002

M. Salvati, Il Novecento. Interpretazioni e bilanci, Laterza, Roma-Bari 2004

P. Sorcinelli, Lascerei respirare le colline. Storie di vita e di paese, Mondadori, Milano 2008

Further readings will be given during the lessons.


Teaching methods

Lessons, seminars.

Assessment methods

Oral exam

Teaching tools

Multimedia tools

Digital resources on the net

Links to further information

http://www.imago.rimini.unibo.it http://archiviodellevoci.eu http://storiaefuturo.com

Office hours

See the website of Daniela Calanca