32618 - Models of Educational Mediation and Museum Education

Academic Year 2009/2010

  • Moduli: Milena Manini (Modulo 1) Chiara Panciroli (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in EXPERT IN SOCIAL AND CULTURAL EDUCATION (cod. 0995)

Course contents

Teaching Modules

The course consists of the following teaching modules:

 -  Some definitions: didactics as the sum of teaching methodologies; didactics as the art and science of teaching.

-  Conceptual categories of general didactics in the field of teaching/learning: the person who educates, the person who is educated, contents, language and contexts.

-  General didactics as a place/ a means of language, relationships, tools, materials.  Verbal mediation, written mediation, iconic mediation.

-  Principle theoretical approaches to museum didactics

-  The various profiles of the educational museum

-  Real and virtual museums

-  The elements of  educational and didactic quality in museum spaces quality

-  The competences of  the cultural operator in a museum

-  The museum system on a national and international level  

Readings/Bibliography

Principal texts

Compulsory texts for all students

P. Bertolini (edited by), Sulla didattica, La Nuova Italia, Firenze 1994.  

The following chapters from the above volume will be subject to discussion in the exam: D. Demetrio, La manipolazione. Vizi e virtù della didattica come tecnica dell'inganno a fin di bene, V. Iori, Dal fare didattica all'essere-in-didattica, M. Contini, Una didattica per i sentimenti, M. Dallari, Arte e didassi, G. Armellini, Inventare la letteratura: le "domande legittime" e l'imprevisto nell'educazione letteraria.

I saggi seguenti, pubblicati nella rivista on-line Ricerche di Pedagogia e didattica

V. Gherardi, La cura della professionalità nei servizi per l'infanzia, pp. 527-544

L. Balduzzi, La cura di chi cura nelle parole delle educatrici di asilo nido, pp.545-561

M. Manini, Pensare la cura, pp. 563-580

I tre saggi sono scaricabili on line  dal sito http://rpd.cib.unibo.it

ONE text chosen from the following

 M. Catani, D. Morgagni, G. Morini, Coloro che sanno. Fronteggiare problemi di comunicazione didattica, Franco Angeli, Milano 2001.

A. Chiantera, E. Cocever (ed. by), Scrivere l'esperienza in educazione, CLUEB, Bologna, 1996.

For the exam each student should show precise knowledge of three texts.

(for course attenders)

Cataldo L., Paraventi M., Il museo oggi, Linee guida per una museologia contemporanea, Edizioni Hoepli, Milano, 2007 (parte I, II, IV)

 

Handouts (available from fotocopisteria Asterisco, via Belle Arti, Bologna) regarding the following works:

M. Dallari, L'epochè estetica, in Pedagogia al limite (ed. by),  P. Bertolini, M. Dallari, Firenze, 1988

C. Laneve, La didattica museale, in Il campo della didattica (ed. by), La Scuola, Brescia, 1997

C. Panciroli, I bambini alla scoperta dei musei, in Infanzia, Perdisia Editore, Ozzano dell'Emilia, n°1/2, anno 2006, pp.12-18

C. Panciroli, I musei virtuali per l'educazione, in Infanzia, Perdisia Editore, Ozzano dell'Emilia, n°1/2, anno 2006, pp.35-39

Teaching methods

Lectures

Group Discussion

Individual or group commentaries on parts of the texts or topics related to teaching practice (only for course-attenders).

Workshops

Guided Visits to museums

Blended learning www.moodle.unibo.it

Assessment methods

Written exam with multiple choice questions and short essays.

Teaching tools

  • Reading texts
  • Illustrative materials
  • Overhead projector
  • Computer and video projector
  • Audio visual tools
  • Video player

Office hours

See the website of Chiara Panciroli

See the website of Milena Manini