- Docente: Stefano Cavazza
- Credits: 10
- SSD: M-STO/04
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Social Work (cod. 8040)
Learning outcomes
The contemporary history course aims to make students understand how political systems work and how they interact with society, with particular attention to individual countries' constitutional frameworks, political parties and movements, and social processes in nineteenth and twentieth century history. By the end of the course the student will:
- have a first in-depth understanding of historical events relating to course themes
- have a critical grasp of comparative history methodology
- be able to understand and explain specialist history essays
- have acquired a method by which to deepen his/her understanding of the subjects dealt with
- have acquired a method of developing the techniques of comparative history and applying them to case studies other than those considered.
Course contents
The course will focus the history of XIXth and XXth centuries following a comparative approach. The class will examine the history of the principal european countries ( Italy, France, United Kingdom, Germany, Russia). The course will analise particularly the crisis of political systems and the emerging of fascist dictatorships in the interwar-period
Readings/Bibliography
For students attending classes
More details about the organisation at the
beginning of the course during the first lecture
General History
Giovanni Sabbatucci, Vittorio Vidotto, Il Mondo contemporaneo.
Dal 1848 ai nostri giorni, Roma-Bari, Laterza, 2008 (chapters will
be indicated during the course )
Paolo Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia
contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2006 (chapters will
be indicated during the course )
Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002 (chapters
will be indicated during the course )
Monographical Part
Students must choose one of this books for the oral
examination
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi
1830-1945 ,Bologna, Il Mulino, 2004
Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli
anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2003
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana
1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e
prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri,
1995
Detlev Peukert, La repubblica di Weimar. Anni di crisi della
modernità classica , Torino, Bollati-Boringhieri, 1996
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale , Roma-Bari,
Laterza, 1998
Erasmus and overseas students attending classes
Erasmus and overseas students can attend the class
selecting a book in foreign languages (in English, German
or French) for the monographical part. For more details: contact
the teacher during his office hours
Programm for the students that don't attend classes
General History
1) G. Sabbatucci, V. Vidotto, Il Mondo contemporaneo. Dal 1848 ai nostri giorni, Roma-Bari, Laterza, 2008
2)P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla storia contemporanea , Bologna, Il Mulino, 2006
3) Parole e materiali , Bologna, Baiesi, 2002 Only: a) a selection (antisemitismo, autorità, bonapartismo, Burocrazia, carisma, cittadinanza, consenso, costituzione, Idealtipo, legittimità, nazionalismo, nazione, obbligazione politica, società civile, sovranità, stato,; b) the whole chapter: l'organizzazione degli stati nazionali
Monographical Part
Students must choose one book in this list:
Giulia Albanese, La Marcia su Roma , Roma-Bari, Laterza,
2006
Volker R. Berghahn., Sarajevo, 28 giugno 1914. Il tramonto
della vecchia Europa , Bologna, Il Mulino, 1999
Harry Browne, La guerra civile spagnola , Bologna, Il
Mulino, 2000 + G. Ranzato, Il passato di bronzo. L'eredità
della guerra civile nella Spagna democratica , Roma-Bari,
Laterza, 2006
Gisela Bock, Le donne nella storia europea ,Roma-Bari,
Laterza, 2003
Riccardo Brizzi e Michele Marchi, Charles De Gaulle,
Bologna, Il Mulino 2008
Stefano Cavazza, Piccole Patrie , Bologna, Il Mulino 2003
(nuova edizione)
Stefano Cavazza, Dimensione massa. Individui, folle, consumi
1830-1945 , Bologna, Il Mulino, 2004
Stefano Cavazza e Emanuela Scarpellini (a cura di), Il secolo
dei consumi , Roma, Carocci, 2006
Guido Crainz, Storia del miracolo italiano. Culture, identità,
trasformazioni fra anni Cinquanta e Sessanta, Roma, Donzelli,
2003
Guido Crainz, Il paese mancato. Dal miracolo economico agli
anni Ottanta, Roma, Donzelli, 2003
Filippo Focardi, La guerra della memoria. La Resistenza nel
dibattito politico italiano dal 1945 a oggi , Roma-Bari,
Laterza, 2005
D. Forgacs, S. Gundle, Cultura di massa e società italiana
1936-1954, Bologna, Il Mulino, 2007
Marcello Flores, Tutta la violenza di un secolo ,
Milano, Feltrinelli, 2005 + Christopher R. Browning, Uomini
comuni.Polizia tedesca e «soluzione finale» in Polonia, Torino,
Einaudi 2004
Marcello Flores, Il genocidio degli armeni, Bologna, Il
Mulino, 2007
Antonio Gibelli, L'officina della guerra. La Grande Guerra e le
trasformazioni del mondo mentale, Torino Bollati, Boringhieri,
1998
Antonio Gibelli, Il popolo bambino. Infanzia e nazione dalla
Grande guerra a Salò , Torino, Einaudi, 2005
Andrea Graziosi, Guerra e rivoluzione in Europa. 1905-1956
, Bologna, Il Mulino, 2002
Andrzej J.Kaminski, I campi di concentramento dal 1896 a oggi.
Storia, funzioni, tipologia ,Torino, Bollati-Boringhieri,
1998
Mario del Pero, La guerra Fredda , Roma, Carocci, 2001 +
S. Hugh Lee, La guerra di Corea , Bologna, Il Mulino,
2003
Alexander De Grand, L'Italia Fascista e l'Italia nazista,
Bologna , Il Mulino 2004 + G Corni, Hitler, Bologna, Il
Mulino, 2007
Alberto De Bernardi, Una dittatura moderna: il fascismo come
problema storico , Milano,Bruno Mondadori, 2001
Ian Kershaw, Che cos'è il nazismo? Problemi interpretativi e
prospettive di ricerca , Torino, Bollati-Boringhieri,
1995
Luca La Rovere, Storia dei GUF. Organizzazione, politica e miti
della gioventù universitaria fascista , Torino,
Bollati-Boringhieri, 2003
Detlev Peukert, La Repubblica di Weimar: anni di crisi della
modernità classica, Torino, Bollati Boringhieri, 1996
Gerhard Ritter, Storia dello Stato sociale , Roma-Bari,
Laterza, 1998.
Alessandro Polsi, Storia dell'Onu , Roma-Bari, Laterza
2006
Maria Serena Piretti, La legge truffa. Il fallimento
dell'ingegneria politica , Bologna, Il Mulino, 2003
Maria Serena Piretti, Le elezioni politiche in Italia dal 1848 a
oggi, Roma-Bari, Laterza, 1996
Martin Pugh, Storia della Gran Bretagna 1789-1990 , Roma,
Carocci, 2002
Pietro Scoppola, La repubblica dei partiti, Profilo storico
della democrazia in Italia , Bologna, il Mulino, 2000
Petra Terhoeven, Oro alla patria. Donne, Guerra e propaganda
nella giornata della fede fascista, Bologna, Il Mulino,
2006
Paolo Soddu, L'Italia del dopoguerra , Roma, Editori,
Riuniti, 1998
Nicholas Werth, Storia della Russia nel Novecento. all'Impero
russo alla Comunità degli Stati Indipendenti (1900-1999)
,Bologna , Il Mulino, 2000
Teaching methods
lecture
Assessment methods
1 ) Assesment methods for students that attend the
class
At the end of the course students must take first of
all a written test about general history. If students
pass this test, they must take an oral examination.
Subject of the oral examination will be the book
selected by students in the hort list. More details on the test for
the students that attend tha class will be given during the
course
2) Assessment methods Students that take examination
without attending the class.
Students must take an examination divided in two
parts. For the first part (general history) students must pass a
written and an oral examination. For the second part Students must
take an oral exam in which students will discuss the book that they
have chosen in the long list.
Teaching tools
Beamer
Links to further information
http://didattica.spbo.unibo.it/pais/cavazza/index.html
Office hours
See the website of Stefano Cavazza