42563 - Film Analysis (1)

Academic Year 2009/2010

  • Docente: Loretta Guerrini
  • Credits: 5
  • SSD: L-ART/06
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in DAMS - Drama, Art and Music Studies (cod. 0343)

Learning outcomes

The course aims to provide the specific knowledge to confront the main issues of film analysis from the origins to the present-day. A basic cultural competence allowing a critical analysis of films from a thematic and stylistic viewpoint, built on pinpointing the very filmic procedures. Therefore a participation to the course is recommended to all who are interested in film-study from the viewpoint of professionals in the field of cinema critique and audio-visual authoring.

Course contents

A methodology that is neither historical nor theoretical, but only analytical, a clear-eyed view provided to the participants through the constant use of projections. Movies especially chosen from the nordic cinema paramount peculiarly characterized by trascendental themes. The focus of the lessons: to put in evidence  on the screen how different ways of taking the same story, protagonist, action, destiny through the camera make different movies. Therefore, during classes, specialists and professionals especially chosen are going to be invited: a) lecture on the film-photography, by dr.Luisa Papa. b) lecture on the function of the space and "taking-place" in movies (in particular, the exemple of "Home" -Yann Arthus-Bertrand, 2009) by dr. Sara Iommi.

Readings/Bibliography

BASIC BIBLIOGRAPHY FOR ORAL  EXAM :A,B,C,D.
A) G.Rondolino, D.Tommasi "Manuale del film Linguaggio-racconto-analisi",Utet,Torino, 2008. Oppure, F. Casetti , F.Di Chio "Analisi del film" , Bompiani, Milano, 1990.
B) L. Guerrini-Verga, A. Papi -"Da Munk a Dreyer", Vecchiarelli , Roma, (It will be published before the 2009 end)  
C) P. Schrader (1972) trad. it. "Il trascendente nel cinema. Ozu, Bresson, Dreyer", Donzelli, Roma, 2002, chapters: "Introduzione" (pp. 3-12 ) ,"Dreyer" - "Conclusione" (pp. 95-144).

D) Chose one book from the following list:
R. Bellour ( 1995) trad. it.L'analisi del film, Kaplan, Torino, 2005.
R. Odin (2000) trad. it. "Della finzione", Vita e Pensiero, Milano, 2004
R. Altman (1999) trad. it."Film/Genere",Vita e Pensiero, Milano, 2004
S. Chatman (1978) trad. it."Storia e Discorso, La struttura narrativa nel romanzo e nel film" Pratiche, Parma,1980.
C. Vogler (1992) trad. it. "Il viaggio dell'eroe", Dino Audino, Roma, 1999.
D. Parent-Altier, (1997) trad. it."Introduzione alla sceneggiatura" , Lindau, Torino, 2007.
N. Burch (1990) trad. it. "Il Lucernaio dell'infinito. Nascita del linguaggio cinematografico"Pratiche, Parma,1994.
M. Joly (1994) trad. it. "Introduzione all'analisi dell'immagine", Lindau, Torino, 2008.
D. Chateau (2006) trad. it."Introduzione all'estetica del cinema", Lindau, Torino, 2007.
D. Cassani, Il manuale del montaggio, Utet , Torino, 2000.
F. Vitella , Il montaggio nella storia del cinema, Marsilio, Venezia , 2009
M.Chion (1990) trad.it. "Audiovisione" Lindau, Torino, 2000.   
C.Vicentini, "L'arte di guardare gli attori, Manuale pratico per lo spettatore di teatro ,cinema , televisione", Marsilio, Venezia,"2007.
B. Brown,"La fotografia nel film "I, II Vol. Dino Audino, Roma, 2004

BASIC FILMOGRAPHY FOR ORAL EXAM.  It's possible to find all the films in Videoteca DAMS ) via Barberia n. 4 Bologna -tel 051. 2092008-  It's necessary to know at least 20 films . 10 of them will be analysed during the lessons, they are:
1) "Dies Irae" ( Vredes Dag) di C. Th: Dreyer 1943.
2) "Ordet" di G. Molander (1943)
3)"Ordet" di C.Th. Dreyer (1954)
4) "Le onde del destino" ( Breaking the Waves) L. Von Trier (1996)
5) "Il pranzo di Babette" (Babettes gaestebud) G. Axel  (1987)
6) "Settimo sigillo" (Det sjunde inseglet) di I. Bergman (1956)
7) "Come in uno specchio" (Sasom i en benspegel) di I. Bergman (1961)
8) "Luci d'inverno" (Nattvardsgasterna)  di I. Bergman (1961)
9) "Il segno" (De Tva Saliga) di I. Bergman (1986)
10) "Il carretto fantasma" ( Korkarlen) di V. Sjostrom (1921)
 Chose the others 10 films from the following filmography list
-Robert J. Flaherty
-Dziga Vertov
-Jean Renoir
-Luis Bunuel
-Alfred Hitchcock
-Akira Kurosawa
- Roberto Rossellini
-Luchino Visconti
-Pier Paolo Pasolini
-Alain Resnais
-Jean-Luc Godard
-Robert Bresson
-Michelangelo Antonioni
-Werner Herzog
-Wim Wenders
-Stanley Kubrick
-Quentin Tarantino
- Steven Spielberg

E) REFERENCE BIBLIOGRAPHY:
M. Russo,Wim Wenders percezione visiva e conoscenza, Le Mani, Genova, 1977. W.Wenders, L'atto di vedere, UBU, Milano, 2002.
S. Arecco A. Resnais o la persistenza della memoria, Le Mani, Genova, 1997.
AA.VV., Roberto Rossellini. Il mio metodo, Marsilio, Venezia, 1987.
R. Bresson , Note sul cinematografo, Marsilio, Venezia, 2003.
I. Bergman, Immagini, Garzanti, Milano, 1992.
AA.VV. , Ingmar Bergman ( a cura di A. Costa), Marsilio ed., Venezia, 2009
L.Guerrini, "Il Segno", La macula nello sguardo di Bergman), in  AA.VV.,"L'opera multiforme  di Bergman" Il Castoro, Milano, 2005., pp. 2008-254.
G. Rondolino, Visconti, UTET, Torino, 1981.
A. Solmi, Tre maestri del cinema,Vita e Pensiero, Milano, 1956.
P. Tone, Carl Theodor Dreyer , Il Castoro, Nuova Italia, Firenze, 1978.  
N. Ranieri, Amor vaqui. Il cinema di Michelangelo Antonioni, Métis, Chieti, 1990.
S. Bernadi, "Kubrick e il cinema come arte del visibile", Pratiche Ed., Parma,199
A. Farassino  Jean-Luc  Godard, Il Castoro, Milano, 2002.
A.Canziani, "Durante e dopo il film", Bulzoni , Ed. Roma, 1988  
A. Moscariello "Nouvele Vague" Dino audino ed. Roma. 2009.
G. Paganelli, Segni di vita- Werner Herzog e il cinema,  il Castoro , Milano, 2008.
G. Rondolino , Rossellini, Il Castoro , Nuova Italia, Firenze, 1974.
P. Montani , Dziga Vertov, Il Castoro, Nuova Italia, Firenze, 1975.
A. Cattini,  Louis Bunuel, Il Castoro, Milano, 2006.
P. Bertetto  Alan.Resnais, Il Castoro, Nuova Italia, Firenze , 1981.
A. Napolitano, Robert Flaherty, Il Castoro Cinema, Nuova Italia, Firenze, 1975.
V. Zagarrio, "Quentin Tarantino", Marsilio, Venezia, 2009.
J. Renoir " La mia vita e i miei film", Marsilio, Venezia , 1992.
A. Bazin, " Jean Renoir , Da Capo Press, 1992 (versione inglese)
P.Duncan "Tutti i film di Alfred Hitchcock", Lindau, Torino, 2001.
F. La Polla " Steven Spielberg" Il Castoro, Nuova Italia, Firenze, 1995.
S. Murri , " Pier Paolo Pasolini" Il Castoro, Milano, 2003.
B. Forslund "Victor Sjostrom: His Life and His Work", Zoetrope , New York, 1988.  

Assessment methods

*The examination of Film Analysis (12,10 cfu) is managed by oral discussion only through a talk with the professor based on the knowledge of the 20 movies in filmography and of the books in basic bibliography (A,B,C,D) It is important that the student shows the ability to apply the concepts he has learned from books (or from in-depth analysis during classes) to the movies themselves. Knowledge of a book chosen from reference bibliography( E) will be required to non-attending students.
*For the examination of Film Analysis (5,6 cfu) it will be required the knowledge of books in basic bibliography (A,B) and movies ,1,2,3,4,5 in the first list with 3 movies chosen from the filmography list. Knowledge of a book chosen from reference bibliography( E) will be required to non-attending students. 
*Candidates for a degree can agree with the professor before

Language of instruction: Italian

Teaching tools


Office hours

See the website of Loretta Guerrini