- Docente: Paola Manuzzi
- Credits: 7
- SSD: M-PED/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Infant and Nursery School Teacher (cod. 0088)
Learning outcomes
Although we are surrounded by an apparent consideration for the body, in reality we are affected by an underlying lack of bodily awareness. This reveals itself in various forms and modifies our subjectivity, our way of relating to people and makes our “lived bodies” an invisible presence. The course aims to make children aware of their bodies just like adults, emphasising the importance of giving space in the nursery school to the pleasure of children's movement, their motor expressivity and the signs of infant uneasiness which is expressed by body movement. In this sense, the educator's ability to “feel” and listen to the body is an indicator of the quality of care he or she is providing. The course gives methodological outlines for setting up play-like activities regarding movement and the body, taking, as its theoretical basis, the psychomotorial perspective that underlines the first systematic research of educational body work, from the middle of the last century.
Course contents
The course is divided into four parts:
1. The invisible presence:
From the dualism of body/mind to the embodiment mind. The concept of the Lived Body: forms of alienation and processes of elusion. Silence from education. The body as a text and narrator of itself. From body to bodies, from the neutral body to the sexed body.
2. An educational relationship “body to body”:
The experience of the child's body today. The modelling role of the adult: imitation, harmonisation, empathy, tonic dialogue. The body in play with the educator. Eye contact as a gesture in educational care. Awareness of one's body and the creation of an image of the body. Awareness as a process of embodiment
3. The nursery school as a psychomotorial environment:
From the psychomotricity of young children to psychomotorial competences of educators. Forms of spontaneous plays and indicators of problems with movement; strategies for helping and mediation.
4. Experiences:
Methodological-working guidance for planning work experience. Presentation of possible career paths.
Readings/Bibliography
1. P. Manuzzi, Il corpo,l'invisibile presenza , in “Non di solo cervello. Educare alle connessioni corpo-mente-significati-contesti” di M. Contini, M. Fabbri, P. Manuzzi. R. Cortina, Milano 2006.
2. Paola Manuzzi , Una relazione educativa “ corpo a corpo” , in Per una pedagogia del Nido a cura di A. Gigli e P. Manuzzi. Guerini Scientifica Milano 2005
3. P. Manuzzi, Pedagogia del gioco e dell'animazione , Guerini 2002. (capp.2-3-4-5)
4. G. Nicolodi, Il disagio educativo al nido e alla scuola dell'infanzia. F.Angeli 2008.( except capp 3-5)
Bibliografia per tesi e approfondimenti
Corporeità
Anzieu D, L'Io-pelle. Borla 1987
Argyle M. Il corpo e il suo linguaggio. Studio sulla
comunicazione non verbale. Zanichelli 1992.
Braidotti R. In metamorfosi. Verso una teoria materialista del
divenire. Feltrinelli. 2003
Capucci P.L. (a cura di) Il corpo tecnologico. Baskerville,
Bologna. 1994
Caronia A. Il corpo virtuale. Dal corpo robotizzato al corpo
disseminato nelle reti. F. Muzzio. 1996
Dowing G. Il corpo e la parola. Tr. it. Astrolabio, Roma
1995.
Dropsy J. Vivere nel proprio corpo. Espressione corporea e rapporti
umani. Ottaviano, 1981.
Erbetta A. (a cura di), Il corpo spesso. Esperienze letterarie e
vissuti formativi. Utet Torino 2001
Foucault M. Sorvegliare e punire. Einaudi, 1976.
Foucault M. Tecnologie del sé. Boringhieri, 1992
Freire P. La pedagogia degli oppressi.
Mondadori,1981.
Galimberti U. Il corpo. Feltrinelli1987
Gamelli I., Pedagogia del corpo. Meltemi 2001
Gamelli I. Sensibili al corpo Meltemi 2005.
Gardner H. Formae mentis. Saggio sulla pluralità
dell'intelligenza. Feltrinelli 1983
Hall E.T, La dimensione nascosta. Bompiani 1968
Haraway D.J. Manifesto cyborg: donne tecnologie e biopolitiche del corpo. Feltrinelli. 1995
Iori V. Lo spazio vissuto. Luoghi educativi e soggettività. La Nuova Italia. 1996
Manuzzi P, Il corpo, l'invisibile presenza, in Non di solo cervello, di Contini, Fabbri, Manuzzi. R. Cortina Milano 2006.
Manuzzi P, Una relazione educativa “ corpo a corpo” , in Per una pedagogia del Nido a cura di A. Gigli e P. Manuzzi. Guerini Scientifica Milano 2005
Mariani A., Corpo e modernità. Unicopli 2004
Merleau-Ponty M. Fenomenologia della percezione. Il Saggiatore
1965.
Massa R. Le tecniche e i corpi. Verso una scienza dell'educazione.
Unicopli 1983
Molfino F , Sintomi, corpo Femminilità Dall'isteria alla
bulimia CLUEB 1999
Montagu A. Il linguaggio della pelle. Garzanti1975.
Moravia S., L'enigma della mente. Il mind-body problem nel pensiero
contemporaneo. Laterza 1986
Mortari L. Apprendere dall'esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Carocci 2003
Oliverio A. L'intelligenza del corpo, in Calissano P.(a cura di) Mente e cervello: un falso dilemma? Il Melangolo Genova 2001
Oliverio A., Prima lezione di neuroscienze. Laterza 2002
Oliverio A. e A, Le età della mente. Rizzoli 2004.
Piaget J, La formazione del simbolo nel bambino La Nuova Italia 1979
Pujade-Renaud C. Espressione corporea: linguaggio del silenzio. Edizioni del Corpo 1978.
Ruggieri V.- Giustini S. Il contatto interpersonale Ed. Universitarie Roma 1995
C.Sabatano, Dal corpo alla mente. Prospettive teoriche e metodologie formative. Liguori 2003
Simone R. La terza fase. Forme di sapere che stiamo
perdendo. Laterza. 2000
Soriano O. Pensare con i piedi. Einaudi, 1995
Spitz R. Il primo anno di vita. Armando, 1973.
Stern D, Il mondo interpersonale del bambino. Boringhieri
1987
Stern D, Diario di Joey. Oscar Mondadori
Wallon H., Le origini del pensiero nel bambino. Nuova Italia 1974.
Watzlawick P., Helmick Beavin J., Jackson D. D. Pragmatica della comunicazione umana. Astrolabio 1971.
E. Zannini, Il corpo-paziente. F. Angeli 2003
Psicomotricità
Ambrosiani-De Pamphilis-Wille, La psicomotricità. Il corpo
e l'azione nella costruzione dell'identità. Xenia 1999
AucouturierB., Darrault I., Empinet J.L. La pratica
psicomotoria. Armando. 1986.
Berti E- Comunello F, La costruzione di senso. Masson
1995
Berti E- Comunello F,Nicolodi G. Il labirinto e le tracce. Giuffré Milano 1988
Borgogni A.-Davi M, Percorsi sghembi. Società Stampa Sportiva 1997
Canevaro A.-Rossini S. Dalla psicomotricità ad una diversa educazione fisica . Ed. Omega 1983
Cartacci F. I bambini chiedono aiuto. Unicopli 2003
De Ajuriaguerra , Manuale di psichiatria del bambino Masson 1981
Formenti L. ( a cura di) Psicomotricità. Educazione e prevenzione. Erickson. Trento 2006.
Gori , Gamba, Rossini, Educazione al suono, educazione alla immagine, Educazione motoria.Armando 1987
Lapierre A., Aucouturier B., I contrasti e la scoperta delle nozioni fondamentali Sperling&Kupfer1978
Lapierre A., Aucouturier B., Le associazioni Sperling & Kupfer 1980
Lapierre A., Aucouturier B. Le sfumature " " 1981
Lapierre A., Aucouturier B. La simbologia del
movimento. Armando, 1980.
Lapierre A., Aucouturier B.Il corpo e l'inconscio in educazione e
terapia. Armando, 1982.
Lapierre Anne e André, L'adulto di fronte al bambino. Sit Editrice
1986
Le Boulch J. Verso una scienza del movimento umano. Introduzione
alla psicocinetica. Armando, 1978.
Le Boulch J. Educare con il movimento. Armando 1979.
Le Boulch J. L'educazione del corpo nella scuola del domani.
Ma.Gi, 2000.
Le Camus J., Pratiques Psycomotrices Mardaga Bruxelles 1984
Nicolodi G. Maestra, guardami! Csifra, Bologna 1992
Nicolodi G. Maestra, aiutami Cifra Bologna 1996
Nicolodi G. Il disagio educativo al nido e alla scuola dell'infanzia. F.Angeli 2008.
Romano G.( a cura di ), Piccole sedute. La Nuova Italia 1993
Vayer P, Educazione psicomotoria nell'età scolastica. Armando,
1974.
Teaching methods
Lectures, discussion in small or large groups, video recordings, short guided trips, writing.
Assessment methods
Office hours
See the website of Paola Manuzzi