- Docente: Lorenzo Baldacchini
- Credits: 9
- SSD: M-STO/08
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Ravenna
- Corso: Second cycle degree programme (LS) in Archives, Librarianship and Documental Information Sciences (cod. 0532)
Learning outcomes
The focus is the printed book as a material object and its archeological aspects. Then the instruments of analitical description according with modern technologies. At the end students are able to recognize and solve the main problems of printed books, particularly concerning the hand-press books, their bibliographic identification and their material conservation.
Course contents
Hand-press book as a material object. Identification, conservation, description, reproductions (digitization).
Readings/Bibliography
- One of : RICHARDSON, Brian, Stampatori, autori e lettori nell'Italia del Rinascimento. Milano: Ed. Sylvestre Bonnard, 2004; BARBIER, Frederic, Storia del libro: dall'antichità al XX secolo. Bari: Dedalo, 2004; GILMONT, Jean-François, Dal manoscritto all'ipertesto. Introduzione alla storia del libro e della lettura. Firenze: Le Monnier Università, 2006
- One of: TANSELLE, Thomas, Letteratura e manufatti. Firenze: Le Lettere, 2004 (una scelta guidata di saggi); McKENZIE, Donald, La bibliografia e la sociologia dei testi. Milano: Ed. Sylvestre Bonnard, 1999; McKENZIE, Donald, Il passato è il prologo: due saggi di sociologia dei testi. Milano: Ed. Sylvestre Bonnard, 2002.
- One of: BALDACCHINI, Lorenzo, Aspettando il frontespizio. Pegine bianche, occhietti e colophon nel libro antico. Milano: Ed Sylvestre Bonnard, 2004; CHARTIER, Roger, Inscrivere e cancellare. Cultura scritta e letteratura dall'XI al XVIII secolo. Roma-Bari: Laterza, 2006.
- One of: Filologia dei testi a stampa, a cura di Pasquale Stoppelli. Bologna: il Mulino, 1987 ed edizioni successive; FAHY, Conor, Saggi di bibliografia testuale. Padova: Antenore, 1988; BARBIERI, Edoardo, Guida al libro antico. Conoscere e descrivere il libro tipografico. Firenze: Le Monnier Università, 2006.
Teaching methods
Traditional lessons, exercises in library
Assessment methods
Oral examination, exercises of bibliographic identification
Teaching tools
Paper, types, printed images analysis
Office hours
See the website of Lorenzo Baldacchini