- Docente: Giovanni Giorgini
- Credits: 10
- SSD: SPS/01
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0342)
Learning outcomes
Course contents
In the academic year 2007/08 the first part of the course will examine Aristotle's Nicomachean Ethics and its image of practical rationality and of the perfectly virtuous man, together with the contribution that politics can give to human happiness. In the second part of the course we will examine the formation and development of American neo-conservative thought, which had a fundamental role in the policy of the Republica Party since the Seventies. We will also examine the relation between neo-conservatism and such authors of the past as Plato, Machiavelli, Locke, Tocqueville and Strauss.
For the first part (5 credits) there are two compulsory readings:
Aristotele, Etica Nicomachea, a cura di Carlo Natali, Roma-Bari, Laterza, 1999 (or any other complete translation, also in English).
G. Giorgini, I doni di Pandora. Filosofia, politica e storia nella Grecia antica, Bologna, Bonomo Editore, 2002, 2a edizione.
For the second part, the student should choose one of the following topics with two related texts:
Idealist neoconservatorism:
N. Podhoretz, La Quarta Guerra Mondiale: come è incominciata, che cosa significa e perché dobbiamo vincerla, Torino, Lindau, 2004.
A. Simoni, G. W. Bush e i falchi della democrazia - Viaggio nel mondo dei neoconservatori , Reggio Calabria, Falzea, 2004.
Realist neoconservatorism:
R. Kagan, Paradiso e Potere – America ed Europa nel nuovo ordine mondiale, Milano, Mondadori 2003.
J. Micklethwait, A. Wooldridge, La Destra Giusta – Storia e geografia dell'America che si sente giusta perché è di destra, Milano, Mondadori, 2005.
Catholic neoconservatorism:
M. Novak, Otto Argomenti sulla Moralità del Mercato, Quaderni del Centro di Metodologia delle Scienze Sociali, Roma, LUISS, 1993.
F. Felice, Neocon e Teocon. Il Ruolo della Religione nella Vita Pubblica Statunitense, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2006.
Neoconservatorism and Leo Strauss:
S. Drury , Leo Strauss and the American Right, New York, St. Martin's Press, 1999.
J. Muravchik, “I Neoconservatori ovvero gli entusiasti della Democrazia”, Il Foglio, 20 settembre 2003.
Neoconservatorismo and Machiavelli:
M.A. Ledeen, Machiavelli on Modern Leadership, New York, St. Martin's Press, 1999.
J. Lobe e A. Olivieri, I Nuovi Rivoluzionari – il pensiero dei neoconservatori americani, Milano, Feltrinelli, 2003.
In order to pass the exam for 10 credits the student must study the programme of both parts.
Readings/Bibliography
For the first part students must read the following two texts:
Aristotele, Etica Nicomachea, a cura di Carlo Natali, Roma-Bari, Laterza, 1999 (o qualunque altra edizione purché integrale).
G. Giorgini, I doni di Pandora. Filosofia, politica e storia nella Grecia antica, Bologna, Bonomo Editore, 2002, 2a edizione.
For the second part students should choose one of the following topics with its two related texts:
Idealist neoconservatism:
N. Podhoretz, La Quarta Guerra Mondiale: come è incominciata, che cosa significa e perché dobbiamo vincerla, Torino, Lindau, 2004.
A. Simoni, G. W. Bush e i falchi della democrazia - Viaggio nel mondo dei neoconservatori , Reggio Calabria, Falzea, 2004.
Realist neoconservatism:
R. Kagan, Paradiso e Potere – America ed Europa nel nuovo ordine mondiale, Milano, Mondadori 2003.
J. Micklethwait, A. Wooldridge, La Destra Giusta – Storia e geografia dell'America che si sente giusta perché è di destra, Milano, Mondadori, 2005.
Catholic neoconservatism:
M. Novak, Otto Argomenti sulla Moralità del Mercato, Quaderni del Centro di Metodologia delle Scienze Sociali, Roma, LUISS, 1993.
F. Felice, Neocon e Teocon. Il Ruolo della Religione nella Vita Pubblica Statunitense, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2006.
Neoconservatism and Leo Strauss:
S. Drury , Leo Strauss and the American Right, New York, St. Martin's Press, 1999.
J. Muravchik, “I Neoconservatori ovvero gli entusiasti della Democrazia”, Il Foglio, 20 settembre 2003.
Neoconservatism and Machiavelli:
M.A. Ledeen, Machiavelli on Modern Leadership, New York, St. Martin's Press, 1999.
J. Lobe e A. Olivieri, I Nuovi Rivoluzionari – il pensiero dei neoconservatori americani, Milano, Feltrinelli, 2003.
In order to pass the exam for 10 credits students must study the programmes of both parts.
English-speaking students may prefer to read the works in English language.
Teaching methods
Two cycles of lectures, each 30 hours long. Active participation and discussion of the topics by students are strongly encouraged.
Assessment methods
Oral exam at the end of the course. Students may present a written paper on a subject decided with the teacher.
Office hours
See the website of Giovanni Giorgini