- Docente: Francesco Cerrato
- Credits: 12
- SSD: M-FIL/06
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
- Corso: First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0957)
Learning outcomes
The course intends to provide basic knowledge within the field of the history of cultural philosophy, through the analysis of significant traditions, moments and figures in the historical and philosophical contexts between XVIIth and XIXth centuries.
Course contents
The Reception
of Spinoza in Italian Philosophical Culture between Nineteenth and
Twentieth Century.
The first part of
the course will provide the knowledge and the instruments for the
analysis of Spinoza's texts, through the reading and comment of
the Ethics.
In particular, the
focus will be on the concepts of God and Nature and on Spinoza's
theory of the modalities of knowledge and
passions.
After the
examination of Spinoza's works, it follows the exploration of the
foundamental aspects of Italian historiography between the
nineteenth and twentieth century, with a particular attention on
the reflections made by Antonio Rosmini, Vincenzo Gioberti,
Bertrando Spaventa and Giovanni Gentile. Firstly, the
constitutional elements of these authors' thought will
be figured out and, secondly, Italian philosophical
historiography will be confronted with the French and the German
ones. All these authors will be then confronted with the
philosophy of Descartes and Spinoza.
Readings/Bibliography
1. Compulsory readings
- Spinoza, Etica, (qualsiasi edizione)
- La Spinoza-Renaissance nella Germania di fine Settecento,
testi di Mendelssohn, Lessing, Jacobi, Kant, Goethe; a cura
di Vittorio Morfino, Milano, UNICOPLI, 1998 2009 (le parte del
testo da preparare per l'esame saranno indicate e rese pubbliche
tramite la pagina web del docente entro la fine del corso).
- L'abisso dell'unica sostanza : l'immagine di Spinoza nella
prima metà dell'Ottocento tedesco,testi di Beneke,
Feurbach, Fries, Hegel, Heine, Herbart Hess, Marx, Schelling,
Schleiermacher, Schopenhauer; a cura di Gianluca Battistel, Filippo
Del Lucchese e Vittorio Morfino, Macerata : Quodlibet, 2009 (le
parte del testo da preparare per l’esame saranno indicate e
rese pubbliche tramite la pagina web del docente entro la fine del
corso).
- Testi commentati a lezione che saranno resi disponibili nei
materiali didattici
2. Students are required to choose two texts from the following:
- E. Garin, Cronache di filosofia italiana :
1900-1943, Laterza, Bari 1955
- F. Gallo, Dalla patria allo Stato : Bertrando Spaventa, una
biografia intellettuale, Roma, Bari, Laterza, 2012
- G. Gentile, Bertrando Spaventa (Opere, vol. XXIX),
Firenze, Le Lettere, 2001
- I. Cubeddu, Bertando Spaventa, Firenze, Sansoni,
1964
- G. Vacca, Unificazione nazionale ed egemonia culturale,
Laterza, Bari, 1969
- L. Gentile, Coscienza Nazionale e pensiero europeo in
Bertrando Spaventa, Naoubs, Chieti, 2009
- G. Oldrini, La cultura filosofica napoletana
dell’Ottocento, Roma-Bari, Laterza, 1973;
- E. Garin, Bertrando Spaventa, Napoli, Bibliopolis,
2007;
- G. De Rosa, Il movimento cattolico in Italia, dalla
Restaurazione all’età giolittiana, Laterza, Bari 1970
- Francesco Traniello, Cattolicesimo conciliatorista: religione
e cultura nella tradizione rosminiana lombardo-piemontese :
(1825-1870), Marzorati, Milano, 1970.
- Rosmini e Gioberti. Pensatori europei, a cura di G.
Beschin e L. Cristellon, Morcelliana, Brescia, 2003
- G. Cozzo, Rivelazione ed ermeneutica. Un’interpretazione del
pensiero filosofico di Vincenzo Gioberti alla luce delle opere
postume, Mursia, Milano, 1999.
- A. Bonetti, Gioberti, La realtà come atto creativo,
Marzorati, Milano, 1960
- S. Natoli, Giovanni Gentile filosofo europeo, Torino
1989.
- Croce e Gentile fra tradizione nazionale e filosofia
europea , a cura di M. Ciliberto, Roma 1993
- G. Sasso, Filosofia e idealismo. II. Giovanni Gentile ,
Napoli 1995
- Giovanni Gentile. La filosofia italiana tra idealismo e
anti-idealismo , a cura di P. Di Giovanni, Milano 2003
Teaching methods
Frontal Lessons
Assessment methods
The oral exam will assess the students' acquired knowledge regarding the lessons' contents and the books indicated in the bibliography. An acceptable evaluation corresponds to a good ability to discuss the themes, problems and key-concepts analysed during the course. Particular appreciation will be given to those students who are able to use an appropriate lexicon concerning the subject and to contextualize themes, problems, authors and works, culturally and historically.
Teaching tools
During the lessons, powerpoint program will be used.
Office hours
See the website of Francesco Cerrato