72382 - History of Philosophical Culture

Academic Year 2015/2016

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Philosophy (cod. 0957)

Learning outcomes

The course intends to provide basic knowledge within the field of the history of cultural philosophy, through the analysis of significant traditions, moments and figures in the historical and philosophical contexts between XVIIth and XIXth centuries.

Course contents

The Reception of Spinoza in Italian Philosophical Culture between Nineteenth and Twentieth Century.   The first part of the course will provide the knowledge and the instruments for the analysis of Spinoza's texts, through the reading and comment of the Ethics.  In particular, the focus will be on the concepts of God and Nature and on Spinoza's theory of the  modalities of knowledge and passions. After the examination of Spinoza's works, it follows the exploration of the foundamental aspects of Italian historiography between the nineteenth and twentieth century, with a particular attention on the reflections made by Antonio Rosmini, Vincenzo Gioberti, Bertrando Spaventa and Giovanni Gentile. Firstly, the constitutional elements of these authors' thought will be figured out and, secondly, Italian philosophical historiography will be confronted with the French and the German ones.  All these authors will be then confronted with the philosophy of Descartes and Spinoza.

Readings/Bibliography

1. Compulsory readings

 - Spinoza, Etica, (qualsiasi edizione)
- La Spinoza-Renaissance nella Germania di fine Settecento, testi di Mendelssohn, Lessing, Jacobi, Kant, Goethe;  a cura di Vittorio Morfino, Milano, UNICOPLI, 1998 2009 (le parte del testo da preparare per l'esame saranno indicate e rese pubbliche tramite la pagina web del docente entro la fine del corso).
- L'abisso dell'unica sostanza : l'immagine di Spinoza nella prima metà dell'Ottocento tedesco,testi di Beneke, Feurbach, Fries, Hegel, Heine, Herbart Hess, Marx, Schelling, Schleiermacher, Schopenhauer; a cura di Gianluca Battistel, Filippo Del Lucchese e Vittorio Morfino, Macerata : Quodlibet, 2009 (le parte del testo da preparare per l’esame saranno indicate e rese pubbliche tramite la pagina web del docente entro la fine del corso).
- Testi commentati a lezione che saranno resi disponibili nei materiali didattici

2.  Students are required to choose two texts from the following:

 

 - E. Garin, Cronache di filosofia italiana : 1900-1943, Laterza, Bari 1955
- F. Gallo, Dalla patria allo Stato : Bertrando Spaventa, una biografia intellettuale, Roma, Bari, Laterza, 2012
- G. Gentile, Bertrando Spaventa (Opere, vol. XXIX), Firenze, Le Lettere, 2001
- I. Cubeddu, Bertando Spaventa, Firenze, Sansoni, 1964
- G. Vacca, Unificazione nazionale ed egemonia culturale, Laterza, Bari, 1969
- L. Gentile, Coscienza Nazionale e pensiero europeo in Bertrando Spaventa, Naoubs, Chieti, 2009
- G. Oldrini, La cultura filosofica napoletana dell’Ottocento, Roma-Bari, Laterza, 1973;
- E. Garin, Bertrando Spaventa, Napoli, Bibliopolis, 2007;
- G. De Rosa, Il movimento cattolico in Italia, dalla Restaurazione all’età giolittiana, Laterza, Bari 1970
- Francesco Traniello, Cattolicesimo conciliatorista: religione e cultura nella tradizione rosminiana lombardo-piemontese : (1825-1870), Marzorati, Milano, 1970.
- Rosmini e Gioberti. Pensatori europei, a cura di G. Beschin e L. Cristellon, Morcelliana, Brescia, 2003
- G. Cozzo, Rivelazione ed ermeneutica. Un’interpretazione del pensiero filosofico di Vincenzo Gioberti alla luce delle opere postume, Mursia, Milano, 1999.
- A. Bonetti, Gioberti, La realtà come atto creativo, Marzorati, Milano, 1960
- S. Natoli, Giovanni Gentile filosofo europeo, Torino 1989.
- Croce e Gentile fra tradizione nazionale e filosofia europea , a cura di M. Ciliberto, Roma 1993
- G. Sasso, Filosofia e idealismo. II. Giovanni Gentile , Napoli 1995
- Giovanni Gentile. La filosofia italiana tra idealismo e anti-idealismo , a cura di P. Di Giovanni, Milano 2003


 

 

 

Teaching methods

Frontal Lessons

Assessment methods

The oral exam will assess the students' acquired knowledge regarding the lessons' contents and the books indicated in the bibliography. An acceptable evaluation corresponds to a good ability to discuss the themes, problems and key-concepts analysed during the course. Particular appreciation will be given to those students who are able to use an appropriate lexicon concerning the subject and to contextualize themes, problems, authors and works, culturally and historically.

Teaching tools

During the lessons, powerpoint program will be used.

Office hours

See the website of Francesco Cerrato