18650 - Special Pedagogy (for Support Teachers) - A

Academic Year 2012/2013

  • Docente: Nicola Cuomo
  • Credits: 3
  • SSD: M-PED/03
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Primary Education Sciences (cod. 1313)

Course contents

The lessons will be reinforced by teacher training and laboratories so students will be equipped with the appropriate tools of observing and evaluating educational-didactic processes, strategies and methods in order to surpass handicap.

www.unibo.it/emozione

http://rivistaemozione.scedu.unibo.it

http://xfragile.forumattivo.com/

Readings/Bibliography

The lessons will be reinforced by teacher training and laboratories so students will be equipped with the appropriate tools of observing and evaluating educational-didactic processes, strategies and methods in order to surpass handicap.

www.unibo.it/emozione

http://rivistaemozione.scedu.unibo.it

Recommended reading

Nicola Cuomo, Verso Una Scuola dell'Emozione di Conoscere. Il Futuro Insegnante, Insegnante del Futuro,Edizione ETS, Pisa, 2007

L.S.Vygotskij, Pensiero e Linguaggio, Editori Laterza, Bari, 2001

****NON ATTENDING STUDENTS and attending students coming from other degree Courses who have not passed the exam of Special Pedagogy and Primary Training have to prepare another two books besides the two fundamental texts, for a total of 4 books:

  1. Alice Imola, Le leggi verso le buone prassi dell'integrazione, Edizioni ETS, Pisa, 2008
  2. AAVV. Le buone prassi tra il dichiarato e l'agito. Da tirocinante osservatore a insegnante progettista di sistemi di integrazionee inclusione per il supramento degli handicap e delle difficoltà di apprendimento e di insegnamento, Edizioni AEMOCON, 2009

Links to further information

http://www3.unibo.it/emozione/

Office hours

See the website of Nicola Cuomo