12693 - Contemporary History (1) (M-Z)

Academic Year 2022/2023

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 0956)

    Also valid for First cycle degree programme (L) in Drama, Art and Music Studies (cod. 5821)

Course contents

The course of Contemporary History aims to provide students with a basic framework of twentieth century political and social history in European and extra-European countries with particular reference to the Italian case. In particular, the course aims to make students understand the functioning of political systems and the interactions between political systems and societies, paying particular attention to the constitutional structures of individual countries, to political movements and parties and to the social processes that characterize the contemporary world.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR ATTENDING STUDENTS

- Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti , Storia contemporanea dal XIX al XXI secolo, Firenze, Le Monnier, 2015: the chapters specified at the beginning of the course.

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR NON-ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015: the whole textbook

Integration of training credits
Students who have to take a credit integration test are invited to contact the teacher to define the program.

MONOGRAPHIC PART OF THE SYLLABUS FOR BOTH ATTENDING AND NON-ATTENDING STUDENTS

One monograph chosen from the following:

  • Arisi Rota A., Risorgimento. Un viaggio politico e sentimentale, il Mulino, 2019
  • Armiero M. e altri, La natura del duce. Una storia ambientale del fascismo, Einaudi, 2022 + Corona G., Breve storia dell'ambiente in Italia, Mulino, 2015
  • Bartocci E., Le politiche sociali nell'Italia liberale (1861-1919), Donzelli, 1999
  • Bloch, Apologia della storia o Mestiere di storico, Einaudi, 1998
  • Botta S., Gli Stati italiani preunitari, Archetipo, 2011
  • Botta S., (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori,Rubbettino, 2012 + Woolf S., L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), IlMulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)
  • Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italialiberale, Rubbettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)
  • Botta S., Macerie d'Italia. Storia politica di una nazione in lotta contro la natura, LeMonnier, 2020
  • Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerramondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
  • Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008
  • Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011 (fino apag. 332)
  • Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo. Politica, sport, globalizzazione, 1930-2018, Le Monnier, 2018 oppure degli stessi autori La diplomazia del pallone. Storia politica dei Mondiali di calcio (1930-2022), Le Monnier, 2022
  • Brizzi R., G.M. Ceci, M. Marchi, G. Panvini, E.Taviani (a cura), L'Italia del terrorismo: partiti, istituzioni, società, Carocci, 2021
  • Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
  • Cammarano F., Storia Politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011
  • Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia dellaprima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali(Milano, Torino, Bologna, Sicilia)
  • Cavazza S., Scarpellini E., Il secolo dei consumi, Carocci, 2006
  • Cavazza S. (a cura di), Consumi e politica nell'Italia repubblicana, Mulino, 2013 +Consumi, società e politica in Italia (1980-2000), in E. Asquer, E. Bernardi, C. Fumian(a cura di) L'Italia contemporanea dagli anni Ottanta a oggi, Vol. II, Il mutamentosociale, Roma, Carocci, 2014 (da pag. 211 a pag. 226)
  • Cento M., Tra capitalismo e amministrazione: il liberalismo atlantico di Nitti, Il Mulino, 2017
  • Conti F. - Silei G., Breve storia dello stato sociale, Carocci, 2013
  • Conti A., Dirigenti comunisti. Reclutamento, selezione e formazione in una regione rossa, Carocci, 2017 + Triola F., La conquista del futuro. Comunicazione politica e partiti socialisti in Italia e Germania tra Otto e Novecento (1890-1914), Il Mulino, 2021
  • Corni G., Breve storia del nazismo (1920-1945), il Mulino, 2015 + P. Pombeni,Fascismo e Nazismo nella storia politica nazionale. Una svolta storiografica?, in«Contemporanea», 3/2004
  • Corni G, Weimar. La Germania dal 1918 al 1933, Carocci, 2020
  • Fabbri F., L'alba del Novecento. Alle radici della nostra cultura, Laterza, 2022
  • Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista,Carocci, 2008
  • Giorgi C., Pavan I., Storia dello Stato sociale in Italia, il Mulino, 2021 (p. 209 - p. 466)
  • Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a metà. Monarchia e legittimazione in Europa traOtto e Novecento, Rubbettino, 2012
  • Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni delmonopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
  • Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
  • Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018
  • Laschi G., Storia dell'integrazione europea, Le Monnier, 2021
  • Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petaina de Gaulle, Rubbettino, 2012
  • Pombeni P. (a cura di), Storia dei partiti italiani, il Mulino, 2016
  • Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991,Einaudi, 2012
  • Pons S., I comunisti italiani e gli altri. Visioni e legami internazionali nel mondo delNovecento, Einaudi, 2021
  • Ritter G.A., Storia dello Stato sociale, Laterza, 2011
  • Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, 2009
  • Sbetti N., Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2012, LeMonnier, 2012
  • Scoppola P., La Repubblica dei partiti. Evoluzione e crisi di un sistema politico, 1945-1996, Il Mulino, 2006

Teaching methods

Frontal lecturing

Assessment methods

The modalities of the final exam for attending students will be explained at the presentation of the course.

The exam for non-attending students consists of an open-ended test on the manual part (written or oral based on the number of subscribers on the Almaesami platform) and an oral test on the monograph chosen by the student. Students are required to show up on the day of the exam with their university badge. For the oral exam the student is required to present himself bringing the volume studied with him. Before enrolling, the student must check his / her administrative position (for example unpaid fees or change of location). The tests on the manual part and on the monographic part take place on the same day. To pass the exam it is necessary to obtain at least a sufficient mark in both tests (manual part and monographic part).

It will be assessed as excellent the performance of those students achieving an organic vision of the course contents, the use of a proper specific language, the originality of the reflection as well as the familiarity with the tools for analysing the contemporary history. It will be assessed as discrete the performance of those students showing mostly mechanical or mnemonic knowledge of the subject, not articulated synthesis and analysis capabilities, a correct but not always appropriate language, as well as a scholastic study of the strategies for analysing the contemporary history. It will be assessed as barely sufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, lack of knowledge of the strategies for analysing the contemporary history. It will be assessed as insufficient the performance of those students showing learning gaps, inappropriate language, no orientation within the recommended bibliography and inability to analyse the contemporary history.

Office hours

See the website of Salvatore Botta

SDGs

Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.