Foto del docente

Luca Ferrari

Associate Professor

Department of Education Studies "Giovanni Maria Bertin"

Academic discipline: M-PED/03 Methodologies of Teaching and Special Education

Publications

Coordination of a Research Project: AGILE-2-VET - Abilitating diGItal Learning to innovate VET sector.

Coordination of a Research Project: INES - Innovative teaching and learning paths for the prevention of new drugs abuse.

Coordination of a Research Project: OEMONOM: Open access Educational Materials On Naturally Occurring Molecules - sources, biological activity and use.

Ingrosso P., Ferrari L., COO.DE Cooperative Digital Education, Trento, Erickson, 2024, pp. 176 . [Editorship]

Ferrari, L., Le competenze digitali degli educatori socio-pedagogici, in: COO.DE Cooperative Digital Education, Trento, Erickson, 2024, pp. 41 - 52 [Chapter or essay]

Panciroli C.; Macauda A.; Ferrari L., Artificial Intelligence and Robotics in Education, in: Proceedings of the Italia Intelligenza Artificiale - Thematic Workshops, CEUR, 2023, pp. 472 - 477 (atti di: Ital-IA 2023 Thematic Workshops, Pisa, May 29-30, 2023) [Contribution to conference proceedings]Open Access

luca decembrotto; luca ferrari; stefano d'ambrosio, Insegnare in carcere : riflessioni per una formazione mirata ai docenti, «L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE», 2023, 22, pp. 33 - 50 [Scientific article]Open Access

Ferrari L., Le competenze digitali nel docente inclusivo, in: Costruire ambienti inclusivi con le tecnologie Indicazioni teoriche e spunti pratici per una scuola accessibile, Trento, Erickson, 2023, pp. 101 - 114 [Chapter or essay]

Ferrari L., Postfazione, in: M. Nenzioni, Studenti con DSA all’università. Politiche e pratiche inclusive a distanza di dieci anni dalla Legge 170, Foggia, Edizioni del Rosone, 2023, pp. 221 - 222 [Postface]Open Access

Ferrari, Luca, Fabbri, Manuela, Distance learning : rethinking learning design in higher education during the Covid-19 pandemic, «REM», 2022, 14, pp. 25 - 35 [Scientific article]Open Access

Luca Ferrari, Stefano D'Ambrosio, Il machine learning a supporto della didattica online. Il ruolo dei plug-in nella piattaforma Moodle, in: IL POST DIGITALE SOCIETA, CULTURE, DIDATTICA, Milano, FrancoAngeli, 2022, pp. 21 - 33 (MEDIA E TECNOLOGIE PER LA DIDATTICA) [Chapter or essay]

Ferrari L., Mercolini L., Mandrioli R., Pacetti E., Biolcati R., Soriani A., Nenzioni M., D’Ambrosio S., INES. Risorse e strategie didattiche, mediate dal digitale, per la prevenzione dall’abuso di nuove droghe nella scuola secondaria di secondo grado., in: Apprendere con le tecnologie tra presenza e distanza. Book of Abstract, Brescia, Scholè, 2022, pp. 51 - 56 [Chapter or essay]Open Access

Luca Ferrari, Stefano D'Ambrosio, La facilitazione grafica mediata digitalmente. Prospettive di ricerca in campo didattico, in: Autori Vari, Atti Convegno Nazionale DIDAMATICA 2022 36a edizione, Milano, A.I.C.A. - Ass. It. per Informatica e Calcolo Automatico, 2022, pp. 109 - 117 (atti di: Convegno Nazionale DIDAMATICA 2022 36a edizione, Centro Congressi Fast Milano, 10-11 novembre 2022) [Contribution to conference proceedings]Open Access

Ferrari, Luca, Review of: Ranieri, M. (2020). Tecnologie per educatori socio-pedagogici. Metodi e strumenti. Roma: Carocci Faber, «MEDIA EDUCATION», 2022, 13, pp. 159 - 160 [Review]

Nicoletta Di Blas, Manuela Fabbri, Luca Ferrari, Marco Trentini, Before and during the pandemic : teaching practices and teacher training in different school levels and grades = Prima e durante la pandemia : pratiche didattiche e di formazione degli insegnanti nei diversi ordini e gradi scolastici, «GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA», 2021, 14, pp. 51 - 61 [Scientific article]Open Access