Foto del docente

Francesco Maria Spampinato

Full Professor

Department of the Arts

Academic discipline: ARTE-01/C History of Contemporary Art

Director of Second Cycle Degree in Visual Arts

Teaching

Recent dissertations supervised by the teacher.

First cycle degree programmes dissertations

  • Artpop: le relazioni tra musica pop e arti visive nella produzione di Lady Gaga
  • Il gabinetto nell’arte contemporanea tra critica istituzionale e ironia.
  • Il ruolo dell'arte contemporanea nei processi di riabilitazione penitenziaria
  • Militanza visiva ed anonima: la pratica artistica e democratica dell’Atelier Populaire
  • Museologia del presente: il caso del Broad Museum di Los Angeles
  • Musica pop, avatar e arte virtuale. I casi di Travis Scott, Thasup ed Etern!ty
  • Nuova carne: estetica del postumano nell'arte e nel cinema degli anni Novanta
  • Pittura e identità di genere: la prospettiva lesbica di Nicole Eisenman
  • Post-Plantation: il collettivo congolese CATPC per una giustizia ecologica e sociale
  • Tentatrice, generatrice, predatrice: rappresentazioni della donna nell'arte e nella cultura pop
  • Verso un'arte sintetica: prove di intelligenza artificiale attraverso due casi studio

Second cycle degree programmes dissertations

  • Analogue Resistance: Three Perspectives on the Former Kodak Factory in Chalon-sur-Saône
  • Andrea Fraser's Institutional Critique at the Intersection of Museum Architecture
  • Art and Technology in Flux: Korean Futurism in the Present and Beyond
  • Artist Squats' Deadening Legalisation: The Example of 59 Rivoli in Paris
  • Attenzione e inquinamento visivo: verso un'ecologia visuale
  • Between Arts and Fashion: Bottega Veneta’s Collaborations with Artists and Designers
  • Beyond the Aquarium: Eco-Aesthetics and Water Bodies Between the Sea and the Screen
  • Cao Fei’s Speculative Cities: Sinofuturism and the Challenge to Techno-Orientalist Narratives
  • Cyberfeminism, Punk and Corporeality: Linda Dement’s Artistic Production Since the 1980s
  • Exhibiting Inequalities: Curatorial Perspectives in Three Recent Exhibitions in Italy
  • Ghost and Spirit: Mike Kelley's Body and Memory Retrospective
  • Islamic Art in Europe: Shifting Narratives in The Museum Space
  • L’intervallo trasparente. Ryoji Ikeda tra sound art, datascape e intermedia
  • Post-Internet Empathy: Structures of Emotion in the Oeuvre of Antoine Catala
  • Pratiques artistiques et durabilité : quatre expériences indépendantes à Paris
  • Reclaiming Histories: Postcolonial and Decolonial Narratives in Umar Rashid's Painting
  • Reconnecting With Nature: Proto-Ecological Artistic Approaches in Italy 1919-1939
  • Social Media Images Offline: Shaping New Narratives in the Exhibition Space
  • Sustainable Legacy: Thijs Biersteker's Artistic Engagement with Environmental Challenges
  • The Aesthetics of Surveillance: A Study of Drone Art Through Three Case Studies
  • Tracing the Origins Of Media Art in Italy: A Contemporary Perspective
  • Transcending the Body: Three Perspectives on Mind Uploading in Visual Culture
  • Transforming Museum Experience with Extended Reality: Two Museums Case Studies
  • Ukrainian Art Under Siege: A Century of Identity, Trauma, and Resistance
  • Uncanny Algorithms: A Study of Jon Rafman's AI Projects

Specialisation Schools dissertations

  • Arte e identità in Sardegna. Un'analisi della generazione emersa all'inizio del XXI secolo
  • Artiste che smuovono l'Acheronte. L’opera d’arte come spazio d’incontro
  • Monfalcone contemporanea. La Galleria Comunale d’Arte Contemporanea di Monfalcone dal 2002 al 2012
  • Nuovi spazi a Cosenza tra sperimentazione artista e pratiche sociali 1976-1999
  • Operazione Arte come Procedimento: Donnaarte a Frascati nel 1977
  • Palazzo Fortuny “postmoderno”: sperimentazioni fotografiche e audiovisive (1979-1992)

Latest news

At the moment no news are available.