Foto del docente

Maurizio Ascari

Full Professor

Department of Modern Languages, Literatures, and Cultures

Academic discipline: L-LIN/10 English Literature

Head of Department of Modern Languages, Literatures, and Cultures

Teaching

Recent dissertations supervised by the teacher.

First cycle degree programmes dissertations

  • "The importance of being other": identità e mondo attraverso gli occhi dei "disabled detectives" postmoderni
  • “England was, and always had been, a very strange country”: Jonathan Coe’s Middle England as a Brexit novel
  • Agatha Christie as a playwright: an analysis of the writer's radio dramas and stage plays
  • Dal detective al criminale: l’evoluzione della crime fiction verso la serialità ed il mito moderno del gangster in Peaky Blinders
  • Dirk Gently, detective olistico, dalla pagina allo schermo
  • Disabilità e agency femminile in due Gothic melodramas di metà Novecento
  • Figure della Englishness in The Remains of the Day
  • Gayness e identità omosessuale in The Swimming-Pool Library e The Story of the Night
  • Il thriller psicologico secondo Patrick McGrath: viaggio nella follia di una mente malata
  • Lady detective e divulgazione scientifica in due romanzi di Grant Allen
  • Persecuzione, sorveglianza, invisibilità in "Caleb Williams" di William Godwin e "Wieland or the Transformation" di Charles Brockden Brown
  • Professione detective: Cordelia Gray fra tradizione e femminismo
  • Ricucire i frammenti: "Alias Grace" di Margaret Atwood, dal romanzo alla serie tv
  • Sensation Fiction: genere confine e il caso di Mary Elizabeth Braddon
  • The Beetle di Richard Marsh: l'ambiguità vittoriana trova espressione nel genre blending
  • The Gleam of the Aloof Flower: Emily Carr’s identity quest
  • The Rapture of Control: Mind Control, Mass Psychology and Fascism in Joseph O'Neill and John Wyndham
  • The Rocky Horror Picture Show: quando il gotico diventa "queer"
  • Un Viaggio nella Disillusione - Il Modernismo Britannico nelle due Guerre Mondiali
  • Virginia Woolf The making of a Modernist, da Night and Day a Jacob’s Room