Foto del docente

Elena Cervellati

Associate Professor

Department of the Arts

Academic discipline: L-ART/05 Performing Arts

Curriculum vitae

Elena Cervellati, Ph. D., is Researcher Professor at the Faculty of Letters and Philosophy of the University of Bologna. Since 2008 she teaches "Dance History" and "Dance Theories and Practices".


She earned her Ph.D. in Theatrical and Cinematographic (tutor Eugenia Casini Ropa) while developing as a Research fellow the project Theories and techniques of planning, creation, organization and documentation of performing arts as regards theatrical dance.

She coordinates the research group "Theories and practices of Italian dance" (https://site.unibo.it/teorie-pratiche-danza-italiana/it/group) and manages the European headquarters of the Archives Kazuo Ohno. Together with Elena Randi, she directs the research journal «Dance and Research. Laboratory of studies, writings, visions», founded by Eugenia Casini Ropa (http://danzaericerca.unibo.it).

She took part to national and international researcxh projects such as: "Dancing in Your Shoes", Creative Europe 2020, PI Roberta Paltrinieri (Alma Mater Studiorum-Università di Bologna) with Gender Bender (Bologna), partnership between Dipartimento delle Arti-DamsLab (Alma Mater Studiorum-Università di Bologna (Italia), Theather Festival Boulevard di 's-Hertogenbosch (Paesi Bassi), DansBrabant di Tilburg (Paesi Bassi), City of Women di Ljubliana (Slovenia), Paso a 2 di Madrid (Spagna), Yorkshire Dance di Leeds (Regno Unito), The British Council (Regno Unito), Klap Maison de la Danse di Marsiglia (Francia), Norrlandsoperan di Umeå (Svezia), Sìn Cultural Center di Budapest (Ungheria)), 1/11/2020-31/12/2023); "Patrimoni culturali (s)velati. Il ruolo di uomini effeminati, travestiti e transessuali nella musica e nel rito in area mediterranea, tra marginalità e centralità", Almaidea 2017, PI Domenico Staiti (Alma Mater Studiorum-Università di Bologna, Dipartimento delle Arti) (https://cris.unibo.it/handle/11585/647287#.X6wlSlB7ncs), 2018-2020; ""Choreoart, Proposals ERC-2018-STG, PI Arianna Fabbricatore (Université Paris-Sorbonne); Piattaforma Digitale Danza, Progetto triennale di rilevanza nazionale per l’ambito della danza nei settori afferenti alla qualità-formazione del pubblico (triennio 2018-20), Bando MiBACT DM 27 luglio 2017, Capo VII, Azioni trasversali, art. 41 Promozione, Lettera D (Università di Bologna, Torino, La Sapienza, Roma Tre, Ca’ Foscari); PInternational and transdisciplianr project "HdD Herméneutiques de la Danse", PI Arianna Fabbricatore (Univeristé Paris-Sorbonne), avec Université Paris-Sorbonne (projet « Discours sur la danse » labex OBVIL e équipe CELLF), Université de Genève, Université Alma Mater studiorum de Bologne, Universität Leipzig, 2015-2017 (http://hddanse.hypotheses.org/); "La disciplina coreológica en Europa: Problemas y perspectivas", Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Valladolid, Ministerio de Ciencia e Innovación (HAR2008-00841-E), PI Cecilia Nocilli (Universidad de Valladolid),with Elena Cervellati (Università degli Studi di Bologna), Prof. Vito Di Bernardi (Università degli Studi di Siena), Prof. Beatriz Martínez del Fresno (Universidad de Oviedo), 2008-2009.


She's author of the books Storia della danza (Pearson, 2020) and Théophile Gautier e la danza. La rivelazione del corpo nel balletto del XIX secolo (CLUEB, 2007) and of the book-interview Abbondanza/Bertoni (L'Epos, 2005) and a regular contributor to dance and performing arts journals and collected essays books, writing about its privileged research themes: ballet in the first half of the 19th century, forms of contemporary Italian dance since the eighties of the twentieth century, relations between written word and dancing body, videodance.

She has presented several papers in international conferences such as: "Le manifeste s’éclate. Révolutions contemporaines du manifeste artistique et littéraire, entre théorie et pratique" (Paris, Université Paris Cité, novembre 2022); “La ricerca pratica contemporanea della danza tradizionale culturale" (Accademia di Danza di Pechino / Centro Culturale per la Ricerca della Danza Etnica (Pechino, Cina), 2020); “La danza in Italia nel Novecento e oltre: teorie, pratiche, identità” (Alma Mater Studiorum-Università di Bologna, 2019”; “Times for Change: Transnational Migrations and Cultural Crossings in Nineteenth-century Dance” (Universität Salzburg, 2019); "Articuler danse et poème. Enjeux conttemporains" (Université Nice Sophia Antipolis, 2017); "Lo scandalo del teatro / Théâtre et scandale (XVI-XXI sec.)" (Alma Mater Studiorum-Università di Bologna - Université Paris-Sorbonne - VIE Festival – Emilia Romagna Teatro Fondazione, 2015); "La ricerca sulla danza tra Francia e Italia: approcci, metodi e oggetti di studio" (Nice-Torino, 2014); “Liliana Merlo e le pioniere della nuova danza in Italia” (Università degli studi di Teramo, 2012); "Identità italiana e civiltà globale all'inizio del Ventunesimo secolo. Meticciati, relazioni, attraversamenti - rapporti con la modernità" (Eötvos Loránt University - Istituto Italiano di Cultura, Budapest, 2011); "La meraviglia e la paura. Il fantastico nel teatro europeo (1750-1950)" (Università degli studi di Verona, Verona, 2011); "Pas de mots: dalla letteratura alla danza" (Università di Verona, Verona, 2008); "Repenser pratique et théorie" (Centre National de la Danse, Paris (France), june 2007); "The Current State of Dance Archives" (Kazuo Ohno Festival 2005, Yokohama (Japan), 2005).

She has organized meetings with dancers and artists as Michele Abbondanza, Silvana Barbarini, Antonella Bertoni, Simona Bertozzi, Paola Bianchi, Adriana Borriello, Monica Casadei, Enzo Cosimi, Bill T. Jones, Beatrice Libonati, Michela Lucenti, Valeria Magli, Marigia Maggipinto, Maguy Marin, Cristiana Morganti, Cristina Rizzo, Virgilio Sieni, Roberto Zappalà.


From 1997 to 2002 she has been manager of the italian contemporary dance company Abbondanza/Bertoni.