Stefano Goffredo

Professore associato

Dipartimento di Scienze Biologiche, Geologiche e Ambientali

Settore scientifico disciplinare: BIO/07 ECOLOGIA

Coordinatore del Corso di Dottorato in Tecnologie innovative e uso sostenibile delle risorse di pesca e biologiche del Mediterraneo (fishmed-phd)

Parole chiave: Biomineralizzazione Comportamento larvale e metamorfosi Bioreattore Coralli temperati e tropicali e loro relazioni con i fattori ambientali Dinamica di popolazione Ecologia e biologia dei coralli Educazione ambientale Effetti dei disturbi naturali e antropogenici sulle comunità coralline Genetica di popolazione e connettività Microgravità Biomineralizzazione marina Monitoraggio marino per la conservazione Morfologia della gametogenesi Riproduzione sessuale e asessuale Riscaldamento globale e acidificazione degli oceani Scienza dei Cittadini

AREE DI INTERESSE SCIENTIFICO

Biologia ed ecologia dei coralli: demografia, tassi di accrescimento e dinamica di popolazione in coralli tropicali e temperati e loro relazioni con i parametri ambientali; modelli matematici; effetti degli stress naturali e antropogenici sulle comunità coralline; riproduzione sessuale e asessuale; connettività e struttura genetica di popolazione; dispersione larvale e metamorfosi; morfologia della gametogenesi; ecologia della conservazione; cambiamenti climatici globali e loro effetti sui coralli temperati e tropicali; uso dei coralli contemporanei nello sviluppo di modelli predittivi dei cambiamenti climatici globali; biomineralizzazione.

Monitoraggio su grande scala spaziale e temporale mediante il coinvolgimento di cittadini volontari (Citizen Science): interazioni interdisciplinari tra università, industria e politica; coinvolgimento dei volontari nella ricerca; monitoraggio marino per la conservazione; turismo sostenibile; monitoraggio della biodiversità, attività ricreative, educazione e consapevolezza naturalistica dei cittadini.

Biomineralizzazione e microgravità: biomateriali; tessuti biomineralizzati; organismi biomineralizzanti; biominerali; calcificazione; coralli; controllo genetico e ambientale sulla biomineralizzazione; biomineralizzazione marina; proprietà meccaniche dei biomateriali; porosità; bioreattori per studi in gravità modificata.

RICERCHE (per tutte le attività vedi: www.marinesciencegroup.org)

Coral Ecology and Biology

CoralWarm. Corals and global warming: the Mediterranean versus the Red Sea (www.CoralWarm.eu )

In collaboration with Prof. Zvy Dubinsky (Bar Ilan University) and Prof. Giuseppe Falini (Chemistry Department, University of Bologna). Project funded by ERC: the European Research Council (FP7-IDEAS program, European Commission, EU).

CoralWarm will generate for the first time projections of temperate and subtropical coral survival by integrating sublethal temperature increase effects on metabolic and skeletal processes in Mediterranean and Red Sea key species. CoralWarm unique approach is from the nano- to the macro-scale, correlating molecular events to environmental processes. This will show new pathways to future investigations on cellular mechanisms linking environmental factors to final phenotype, potentially improving prediction powers and paleoclimatological interpretation. Biological and chemical expertise will merge, producing new interdisciplinary approaches for ecophysiology and biomineralization. Field transplantations will be combined with controlled experiments under IPCC scenarios. Corals will be grown in aquaria, exposing the Mediterranean species native to cooler waters to higher temperatures, and the Red Sea ones to gradually increasing above ambient warming seawater. Virtually all state-of-the-art methods will be used, by uniquely combining the investigators' expertise. Expected results include responses of algal symbionts' photosynthesis, host, symbiont and holobiont respiration, biomineralization rates and patterns, including colony architecture, and reproduction to temperature and pH gradients and combinations. Integration of molecular aspects of potential replacement of symbiont clades, changes in skeletal crystallography, with biochemical and physiological aspects of temperature response, will lead to a novel mechanistic model predicting changes in coral ecology and survival prospect. High-temperature tolerant clades and species will be revealed, allowing future bioremediation actions and establishment of coral refuges, saving corals and coral reefs for future generations

Citizen Science

DUE: Divers United for the Environment – Mediterranean Underwater Biodiversity Project (www.DUEproject.org)

Project Funded by PADI (www.padi.com), SCUBAPRO (www.scubapro.com), Confcommercio - Imprese per l'Italia (www.confcommercio.it), National Geographic Expedition - Kel 12 Tour Operator -(www.nationalgeographicexpeditions.it); in collaboration with ANSA (www.ansa.it)

Main Objectives:

- Involve diveers in the collection of data on marine biodiversity

- Promote environmental education

- Promote the development of a sustainable tourism

- Give an additional value to recreational dives

Microgravity biomineralization

Topical Team: space bioreactor for marine mineralization material research (SpaceBioMat)

In collaboration with Prof. Zvy Dubinsky (Faculty of Life Sciences , Bar Ilan University), Prof. Giuseppe Falini (Chemistry Department, University of Bologna), and Prof. Jaap Kaandorp (Section Computational Science, University of Amsterdam ). Project funded by ESA: European Space Agency.

Goal: the development of an orbiting aquatic biomineralization research module (the space bioreactor). The module shall provide a unique possibility to investigate the micro-morphology of biominerals and gene expression patterns (transcriptomics experiments) under low gravity conditions, and the process by which the cells sense gravity-induced changes in their local environment. Several non-academic and academic partners are involved.